Reklama

Siły zbrojne

Europoltech 2015: Tureckie interceptory z systemami Thales

Turecka spółka Yonca-Onuk JV zaprezentowała na VII Międzynarodowych Targach Techniki i Wyposażenia Służb Policyjnych oraz Formacji Bezpieczeństwa Państwa Europoltech 2015 rodzinę bardzo szybkich jednostek pływających MRTP, które mogą być wykorzystane zarówno przez Straż Graniczną do ochrony wód terytorialnych jak i przez siły zbrojne – np. do przerzutu żołnierzy wojsk specjalnych lub szybkiego atakowania nieprzyjacielskich okrętów lub instalacji brzegowych.

Cechą wspólną tureckich propozycji jest wysoka prędkość (przekraczająca nawet 60 w), materiał, z jakiego wykonane są kadłuby (kompozyt) oraz adaptowalność jeżeli chodzi o wyposażenie (łodzie prezentowane w czasie Europoltech 2015 były proponowane z systemami pokładowymi Thales).

Rodzina jednostek ONUK MRTP liczy osiem wzorów oznaczonych jako MRTP15, MRTP16, MRTP20, MRTP22, MRTP24, MRTP29, MRTP33 i MRTP34. Wszystkie konstrukcje występują w różnych wersjach, w zależności od wyposażenia i przeznaczenia.

Przykładowo łodzie ONUK MRTP24 są proponowane: do wykonywania zadań specjalnych jako SOC (Special Operaton Craft) z oznaczeniem MRTP24/U „Kaan 24” lub jako szybki kuter uderzeniowy FAC (Fast Attack Craft) – opisywany jako typ „Kangal” (MRTP24 FAC). W obu przypadkach mamy do czynienia z jednostkami o długości 26,30 m, szerokości 5,53 m i zanurzeniu 1,4 m. Różnice widać przykładowo w: wyposażeniu, wyporności (55 ton/„Kaan24” i 59 ton/„Kangal”), prędkości (powyżej 55 w/„Kaan24” i powyżej 60 w/„Kangal”), zasięgu (450 Mm/„Kaan24” i 500 Mm/„Kangal”) oraz liczbie zabieranych osób poza załogą stałą liczącą 6 marynarzy (16 w pełni wyposażonych komandosów - płetwnurków bojowych/„Kaan24” i 10 operatorów wyposażenia zadaniowego/„Kangal”).

Od prawej: MRTP 20/U, MRTP24 i MRTP 34 – fot. M.Dura

W Warszawie przedstawiono modele trzech jednostek: MRTP20, MRTP24/U i MRTP34.

MRTP20 („Kaan 20”) była prezentowana w wersji szybkiej łodzi interwencyjnej. Jest to jednostka o wyporności 38 ton, długości 22,55 m, szerokości 4,76 m i zanurzeniu od 1,35 m (na postoju) do 0,95 m (w czasie ruchu). Dwa silniki diesla o mocy 2x1500 kW pozwalają na rozwijanie prędkości powyżej 60 w. Zasięg to około 350 Mm.

„Kaan 20” mogą zabierać 5 osób załogi i od 6 do 8 pasażerów. Uzbrojenie jest instalowane w ramach tzw. modułów zadaniowych. Decydując się na tureckie rozwiązania można wybierać pomiędzy stabilizowanymi, zdalnie sterowanymi wieżyczkami: ASELSAN STOP z działkiem 25 mm lub ASELSAN STAMP (z karabinem maszynowym 12,7 mm, działkiem Gau-19 Gatling lub wyrzutnią granatów 40 mm Mk.19).

Model jednostki do działań specjalnych MRTP24/U miał charakterystycznie zabudowaną rufę pozwalającą na szybkie opuszczanie do wody dwóch sztywnodennych łodzi motorowych. „Kaan 24” był ponadto prezentowany z uzbrojeniem składającym się z czterech karabinów maszynowych rozmieszczonych na podstawach burtowych oraz stabilizowaną, zdalnie sterowaną wieżyczką artyleryjską, którą może być zestaw ASELSAN STOP lub STAMP, ale również wyrzutne rakiet krótkiego zasięgu Roketsan UMTAS lub Thales LMM.

Od lewej MRTP 20/U, MRTP24 i MRTP 34 – fot. M.Dura

Największą prezentowaną jednostką był szybki kuter uderzeniowy MRTP34. („Kaan 34”). Jego wyporność wynosi 135 ton, długość - 36,8 m, szerokość - 6,94 m i zanurzenie od 1,55 m. Dwa silniki diesla o mocy 2x2450kW pozwalają na rozwijanie prędkości powyżej 50 w. Zasięg to około 1000 Mm przy prędkości 30 w.

Jednostki mogą zabierać 20 osób załogi i 6 pasażerów. Uzbrojenie i w tym przypadku zależy jedynie od zamawiającego, ale Turcy proponują na dziobie stabilizowane, zdalnie sterowane działko BEA Systems Bofors 40 mm lub ASELSAN STOP (25/30 mm), dwie wieżyczki ASELSAN STAMP 12,7 mm, a na rufie wyrzutnie rakiet krótkiego zasięgu lub nawet pocisków przeciwokrętowych (np. Harpoon).

Yonka-Onuk JV reklamuje swoje jednostki pływające jako bardzo stabilne podczas pływania na bardzo dużych prędkościach, odporne mechanicznie na udary z tym związane oraz tanie i proste w utrzymaniu. Są popularne na rynku uzbrojenia, o czym świadczą kontrakty zawarte m.in. z Katarem, Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi, Malezją, Pakistanem, Turcją, Egiptem i Gruzją. Przy czym służą one w tych państwach zarówno dla potrzeb sił morskich, straży przybrzeżnej i sił specjalnych jak również są wykorzystywane przez służby cywilne (np. urzędy celne).

Reklama

Komentarze (4)

  1. spec

    Turcy budują te kutry u siebie.Z lokalnymi partnerami także w ZEA i Malezji.Jestem pewny chętnie takze w Polsce, trzeba tylko ich zaprosić i dac silnego partnera.Rynek Bałtyku czeka na taki sprzęt z Polski.

  2. spec

    Turcy buduja te kutry w Turcji, ZEA i Malazji.Jestem pewny ze tez chętnie w Polsce z lokalnym silnym partnerem. Trzeba ich zaprosić i sprawa załatwiona.

  3. znafca

    I takich szybkich kutrów uderzeniowych nam potrzeba. Pamiętacie Kutry OSA w Polskiej Marynarce Wojennej? Te miały prędkość, siłę ognia!

  4. magu

    Takie właśnie jednostki jak kuter uderzeniowy MRTP34 uzbrojony w 4 x Harpoon powinien stanowić trzon morskiej obrony wybrzeża działajacych pod "parasolem" brzegowych baterii plot. Ciekawy jestem również, czy faktycznie zbudowanie analogicznych jednostek w polskich stoczniach przerasta nasze możliwości i musimy je kupować ...

Reklama