Reklama
  • Wiadomości

Euronaval 2014: Trzykadłubowy okręt bojowy

Szukając zupełnie nowych rozwiązań francuski koncern DCNS zaproponował silnie uzbrojony okręt XWIND 4000 z trzema kadłubami.

  • fot. DCNS
    fot. DCNS
  • fot. M.Dura
    fot. M.Dura
  • fot. M.Dura
    fot. M.Dura

XWIND 4000 to jednostka, w której postanowiono skumulować większość najnowszych rozwiązań technicznych i organizacyjnych proponowanych przez DCNS dla okrętów nawodnych. Jest to właściwie projekt koncepcyjny, który pokazuje, w jakim kierunku według francuskich inżynierów mogą się rozwijać przyszłe okręty nawodne.

fot. DCNS

Pomijając sam fakt zastosowania trzech kadłubów, zwraca uwagę pełna integracja fizyczna i funkcjonalna kadłuba. Francuzi potwierdzili więc w jakiś sposób słuszność rozwiązań zaimplementowanych na amerykańskich niszczycielach typu Zumwalt i jednostkach LCS (typu Independence).

fot. M.Dura

DCNS proponuje więc okręt całkowicie podporządkowany technologii stealth. Dotyczy to także wyposażenia, co widać po armacie dziobowej z lufą chowaną do wieżyczki przed i po strzelaniu (pomysł szwedzki), maszcie z wkomponowanymi w strukturę antenami systemów radiolokacyjnych, optycznych, łączności i walki elektronicznej, oraz wyrzutniach uzbrojenia pionowego startu.

W kadłubie umieszczono jednak również elementy wyposażenia typowo „francuskie”: specjalną część zadaniową do zwalczania zagrożeń asymetrycznych, bojowe centrum informacyjne z zupełnie nową organizacją pracy i wyposażeniem, nowej generacji mostek „bojowy” (Next Gen Combat Bridge), pokład zadaniowy i napęd hybrydowy. Szeroko wykorzystywane będą bezzałogowe systemy powietrzne i nawodne.

fot. M.Dura

Zobacz również

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama