Siły zbrojne

Dziewięciu chętnych na pokładowy śmigłowiec Kondor

Zmodernizowany SH-2G(I) Fot. Kaman
Zmodernizowany SH-2G(I) Fot. Kaman

W dialogu technicznym, dotyczącym „Wielozadaniowego morskiego śmigłowca pokładowego Marynarki Wojennej” bierze udział 9 podmiotów, jak informuje Inspektorat Uzbrojenia. Pozyskanie śmigłowców jest kwestią pilną, gdyż używane obecnie przez Marynarkę Wojenną pokładowe maszyny Kaman SH-2G Super Seasprite powinny zostać wycofane z powodu znacznego zużycia, powodującego ich niską gotowość. Ich liczba jest też niedostateczna dla realizacji planowanych zadań. 

Program śmigłowców pokładowych Kondor dotyczy od 4 do 8 maszyn posiadających zdolność poszukiwania, śledzenia i zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) oraz radiolokacyjnego wskazywania celów (RWC) dla systemów morskich. Oznacza to, iż maszyny będą mogły wykrywać i wskazywać cele m. in. dla rakiet przeciwokrętowych Kongsberg NSM znajdujących się na wyposażeniu Morskiej Jednostki Rakietowej oraz Saab RBS-15, w które uzbrojone są okręty rakietowe typu Orkan.

Jak poinformował redakcję Defence24.pl rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia, mjr Krzysztof Płatek, w terminie wyznaczonym w ogłoszeniu z 2 stycznia 2020 roku na 21 stycznia 2020 roku, do dialogu technicznego dotyczącego „Wielozadaniowego morskiego śmigłowca pokładowego Marynarki wojennej” zgłosiło się 9 podmiotów:

  1. Polska Grupa Zbrojeniowa S.A.
  2. Kaman Aerospace Corporation.
  3. Bell Textron Inc.
  4. General Dynamics Mission Systems – Canada Inc.
  5. WSK “PZL-Świdnik” S.A.
  6. Enamor Sp. z o.o.
  7. Airbus Helicopters SAS.
  8. Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o.
  9. Elbit Systems Ltd.

Jak widać z powyższego zestawienia, swoją ofertę chcą przedstawić zarówno należące do koncernu Lockheed Martin zakłady PZL Mielec, jak też PZL-Świdnik wchodzące w skład koncernu Leonardo Helicopters oraz koncerny Airbus Helicopters i Bell Textron. Otwarte jest pytanie o ofertę tych firm i to, czy obejmuje ona śmigłowce o masie poniżej 6,5 tony (z deklaracji koncernu Leonardo wynika, że świdnickie zakłady zaproponują maszynę AW159, która mieści się w tym limicie). Do dialogu zgłosiła się też PGZ, możliwe że Grupa chce nawiązać współpracę z zagranicznym partnerem (partnerami) w programie.

Odnotować należy również pojawienie się Kaman Aerospace Corporation, producenta eksploatowanych obecnie przez polską Marynarkę Wojenną maszyn SH-2G Super Seasprite oraz General Dynamics Mission Systems – Canada Inc, która specjalizuje się w wyposażeniu maszyn. Obie firmy zaangażowane były w modernizację i wydłużenie eksploatacji nowozelandzkich SH-2G(I) pozostających w tym kraju w służbie jak też sprzedanych do Peru w 2014 roku. Może to oznaczać ofertę gruntownego remontu, wydłużenia resursów i modernizacji eksploatowanych obecnie przez MW maszyn SH-2G Super Seasprite z opcją zakupu kolejnych z drugiej ręki.

Komentarze