Siły zbrojne
"Dziewicze" tankowanie KC-46 Pegasus

Koncern Boeign i USAF przeprowadziły pierwszą próbę tankowania w locie z użyciem samolotu KC-46A Pegasus, następcy dobrze znanych maszyn KC-135. Operacja miała miejsce w przestrzeni powietrznej nad stanem Waszyngton i wziął w niej udział myśliwiec F-16C Falcon. Niebawem podobne próby odbęda się z udziałem samolotów bojowych F/A-18 Hornet, A-10 Thunderbolt II, AV-8B Harrier i ciężkiego transportowca C-17 Globemaster.
Test tankowania w locie stanowił istotny element procedury sprawdzającej gotowość KC-46A do działań operacyjnych. Lot miał miejsce 24 stycznia 2016 roku i trwał 5 godzin i 43 minuty. Samolot KC-46A wystartował z lotniska Boeing Field w Seattle i spotkał się w powietrzu z maszyną F-16C, należącą do 416th Flight Test Squadron, 412th Test Wing z bazy lotniczej Edwards. Przeprowadzono kilka prób połączenia maszyn „na sucho” (bez przetaczania paliwa), zanim przetoczono 726 kg nafty lotniczej w pierwszej pełnej próbie tankowania, która zakończyła się sukcesem.
Przy tej okazji po raz pierwszy przetestowano w pełni cyfrowo sterowany bom służący do tankowania. W odróżnieniu od poprzednika, czyli KC-135, operator boomu KC-46A nie obserwuje tankowanej maszyny przez maleńkie okienko, ale z użyciem trójwymiarowego ekranu wysokiej rozdzielczości o przekątnej 24 cali. Dla zwiększenia ostrości i kontrastu obraz jest monochromatyczny, natomiast zakresy ruchu bomu do tankowania w locie oznaczone są barwnymi wykresami. Zielone pola oznaczają bezpieczną przestrzeń, natomiast czerwone to zakres, przy którym operacja jest automatycznie przerywana, aby uniknąć uszkodzenia boomu lub tankującej maszyny.
Sterowanie odbywa się bez odrywania rąk od dwóch dźwigni, które dzięki cyfrowemu systemowi sterowania przenoszą ruchy i wibracje boomu, co ułatwia pracę operatora. Dzięki systemowi fly-by-wire operatorzy mogą znajdować się w przedniej kabinie samolotu, zdalnie manipulując wysięgnikiem.
W najbliższym czasie będą prowadzone kolejne testy tankowania w locie KC-46A z udziałem samolotów F/A-18 Hornet, A-10 Thunderbolt II, AV-8B Harrier i ciężkiego transportowca C-17 Globemaster. Będzie w nich wykorzystywana druga maszyna przedseryjna KC-46A Pegasus, nosząca oznaczenia EMD-2, oblatana we wrześniu 2015 roku. Dwa kolejne samolotu przedseryjne mają zostać oblatane w połowie tego roku. Pierwszy przedseryjny KC-46A (EMD-1) jest wykorzystywany w lotach od grudnia 2014 roku, dotychczas spędził w powietrzu 260 godzin.
Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.