Reklama
  • Wiadomości

Czechy i Węgry połączą jednostki Gripenów? "Fiasko rozmów ze Słowacją"

Impas w dotychczasowych rozmowach ze Słowacją, doprowadził do tego, że czeskie siły powietrzne poszukują nowego partnera do współpracy w zakresie użytkowania samolotów bojowych Saab JAS-39 Gripen. Naturalnym wyborem władz w Pradze może być ściślejsza kooperacja z Węgrami, które również dysponują maszynami szwedzkiej produkcji - podaje agencja CTK, powołując się na Lidove Noviny.

Fot. Jan Kouba, Ministerstvo Obrany České Republiky
Fot. Jan Kouba, Ministerstvo Obrany České Republiky

Pierwotnie Czesi zamierzali stworzyć wraz ze Słowakami wspólną jednostkę lotniczą, bazującą na szwedzkich maszynach JAS-39 Gripen. Jednak zmiana priorytetów słowackich wydatków, ulokowanych w obecnym budżecie sił powietrznych, zablokowała plany stworzenia takiej formacji. Słowacy dążą bowiem obecnie w pierwszej kolejności do utrzymania swojej floty samolotów MiG-29, co dzieje się kosztem programu JAS-39.

Czescy decydenci odpowiadający za obronność bardzo uważnie obserwują jednak możliwe zmiany na słowackiej scenie politycznej, które w najbliższych latach mogą ewentualnie przywrócić możliwość realizacji koncepcji wspólnej jednostki lotniczej, wyposażonej w JAS-39 Gripen.

Jednak pomimo zamrożenia możliwości współpracy czesko-słowackiej związanej z samolotami JAS-39, władze w Pradze nie zaniechały starań związanych z próbą stworzenia wspólnej formacji z innym regionalnym użytkownikiem tych maszyn. Zdaniem czeskich mediów tamtejsze władze coraz poważniej biorą pod uwagę zacieśnienie współpracy z Węgrami. Siły powietrzne tego państwa również użytkują wspomniane maszyny i są dla Czechów niejako naturalnym wyborem.

Nie bez znaczenia jest też fakt, iż piloci z Węgier i Czech już wielokrotnie wcześniej współpracowali ze sobą w ramach ćwiczeń. Przykładem mogą być manewry z maja zeszłego roku, gdy Gripeny obu państw wspólnie operowały w trakcie „Lions Effort” wraz z maszynami ze Szwecji. Trzeba podkreślić, że ćwiczenia te były zorganizowane w ramach tzw. GUG – czyli grupy użytkowników Gripenów.

Niewątpliwie podstawowym celem, jaki chcą osiągnąć Czesi w zakresie zacieśnienia współpracy z innym użytkownikiem Gripenów, jest ograniczenie kosztów użytkowania floty maszyn JAS-39. Współpraca z Węgrami lub z pierwotnie zakładaną Słowacją, pozwoliłaby na wspólne inwestycje w niezbędną logistykę. Stworzyłaby również odpowiednią płaszczyznę ciągłej wymiany doświadczeń z bieżącego użytkowania maszyn szwedzkiej produkcji.

Dodatkowo, czescy i węgierscy piloci Gripenów mogliby wymieniać doświadczenia w sposób bieżący, w ramach operowania w jednej dwupaństwowej formacji. Dobrym krokiem w kierunku realizacji tego projektu mogłoby być wspólne przejęcie odpowiedzialności za rotacyjną misję Air Policing w rejonie Islandii. Jest ona prowadzona obecnie przez partnerów z NATO. Obecnie mówi się coraz głośniej, że czesko-węgierski kontyngent mógłby sprawdzić się właśnie w takiej misji, i że byłby to krok ku zacieśnieniu współpracy.

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama