Przemysł Zbrojeniowy

Patria wróci na Słowację? Podpisano porozumienie

Fot. słowackie ministerstwo obrony narodowej
Fot. słowackie ministerstwo obrony narodowej

Fińskie przedsiębiorstwo Patria podpisało w ostatnich dniach sierpnia porozumienie ze słowacką firmą. Zakłada ono partnerstwo w produkowaniu ośmiokołowego KTO Patria AMV XP, na wypadek wygranej fińskiego projektu w postępowaniu na dostawę transportera dla Słowacji.

Dyrektor działu biznesowego fińskiej Patrii Land Jussi Järvinen, wraz ze słowackim dyrektorem generalnym spółki CSM Industry Tomáš Maroš podpisał 26 sierpnia porozumienie, zakładające, że w wypadku rozstrzygnięcia krajowego przetargu na dostawę słowackiej armii nowych KTO, a w konsekwencji wyboru fińskiego rozwiązania, słowacki przemysł weźmie udział w ich produkcji. W tym celu zostanie wykorzystana infrastruktura należąca do CSM Industry. Według przedstawicieli firm to rozwiązanie pomogłoby w stymulowaniu lokalnego rynku pracy.

Jest to już drugie podejście na zaoferowanie swojego produktu Słowakom. W 2018 roku planowano zakup 81 seryjnych KTO Patria AMV, które w słowackim wojsku działałyby pod nazwą Vydra. Jednakże wtedy do zawarcia kontraktu ostatecznie nie doszło.

Ośmiokołowy AMV XP jest wielozadaniowym pojazdem wysokiej mobilności, mogącym zostać przystosowany do wielu zadań, w tym KTO, wozu wsparcia, dowodzenia, niszczyciela czołgów, czy wsparcia inżynieryjnego. W wersji transportera opancerzonego zabiera do trzech członków załogi i 12 pasażerów. 

Dopuszczalna masa całkowita wynosi 32 tony, maksymalny ładunek, jaki może zabrać, musi się zmieścić w 15 tonach. Za moc pojazdu odpowiada 600-konny silnik, który potrafi rozpędzić go do 100 kilometrów na godzinę, pomimo dużej masy. Skrzynia biegów jest w pełni automatyczna. Może operować w zasięgu do nawet 1000 kilometrów (maksymalny dystans zależny jest od ilości ładunku, jaki przewozi).

Reklama
Reklama

Komentarze (6)

  1. Pucin :0

    No Słowacy nas wyprzedzili. Porażka z 2018 roku. ;0

    1. Nie inż.

      Wyprzedzili? Hihihi W czym?

    2. Herr Wolf

      We wszystkim

    3. Pucin :0

      Poczytaj sobie o kulisach kontraktu na 30 szt wersji bazowych Rosomaka to zobaczysz jak nie należy prowadzić rozmów handlowych.

  2. reht

    Dobrze mieć kompatybilny sprzęt w gronie sąsiadów skazanych na wzajemną pomoc.

    1. ryba

      To jest najważniejsze szkoda tylko że Słowacy nie wzięli pod uwagę nasz we go już gotowego łańcucha dostaw

    2. asdf

      XP nie pływa wiec nie jest kompatybilny

    3. DSEI 2015

      Szkoda, że Finowie tego nie widzą tego, co ty i chwalili się, że jak klient będzie chciał AMV XP jak najbardziej może pływać.

  3. Tajemnica Wyjaśniona

    Zakupy w USA muszą się odbić i tak się składa że wiemy jakim kosztem. Bez offsetu, niewiele i w przyszłości a w innych aspektach modernizacji opóźnienia. Dziękuję

  4. poiuyt

    My to też mamy jako tzw.Rosomaka XP?

    1. Niuniu

      Rosomak XP nie istnieje. Jest tylko Patria AMV XP.

    2. Yyy?

      Istnieje licencja, bośmy sobie ją kupili. Wystarczy więc decyzja i jest Rosomak XP.

    3. Niuniu

      Nie istnieje.

  5. Box123

    A co z rosomakiem 2? Ile kosztowało by dalsze prowadzenie prac nad nim skoro borsuk kosztował kilkadziesiąt milionów a był robiony od zera? Na takie projekty chyba powinny się znajdować pieniądze

    1. Niuniu

      Rosomak 2 nie istnieje.

    2. LOL

      Za to Siemianowice mają licencję na AMV-XP. Kupili ją za kilkanaście milionów PLN. Więc Rosomaka 2 mielibyśmy od ręki, jeśli tylko ktoś w MON zdecydowałby się je zamówić.

    3. mi-2 z gazogeneratorem

      podobnie jak Spike LR2 hihihi

  6. czarno to widzę

    Dobry, ale nie pływa. To jak nałowią ryb na poligonie?

    1. Użytkownik

      petardami

    2. Xxx

      Taa Słowacja niziny kraj, pełen jezior i rzek

    3. Stary

      Jak nie pływa to nie może być Vydra...