Reklama

Siły zbrojne

Słowacja: pierwsze Zuzany 2 dostarczone

Fot. MO Słowacji
Fot. MO Słowacji

Jak poinformowało Ministerstwo Obrony Republiki Słowackiej, oficjalnie odebrano pierwszą partię kołowych armatohaubic samobieżnych Zuzana 2. Systemy tego typu zostały zakupione dwa lata temu w celu zastąpienia obecnie używanej starszej ich generacji o nazwie Zuzana.

Przekazanie nowych, lufowych systemów artyleryjskich dla słowackich wojsk lądowych miało miejsce w czasie specjalnej uroczystości na terenie koszar 11. Batalionu Zmechanizowanego w Martinie. Łącznie słowaccy artylerzyści otrzymali 8 egzemplarzy Zuzan 2 w czasie ceremonii z udziałem ministra obrony Jaroslava Nada. Mają one stanowić część zintegrowanego systemu artyleryjskiego słowackiej armii. Według obecnych zapowiedzi kolejnych 8 egzemplarzy trafi do służby do końca tego roku, a ostatnie 9 w przyszłym.

W kwietniu 2018 roku słowackie siły zbrojne podpisały umowę ze słowacką spółką KONŠTRUKTA-DEFENCE (wchodzącą w skład Grupy DMD) na dostawy 25 egzemplarzy kołowych armatohaubic samobieżnych Zuzana 2 kalibru 155 mm. Dostawy mają zostać zrealizowane w latach 2018-2021, a wszystkie systemy mają być fabrycznie nowe. Łączna wartość tego kontraktu wynosi ok. 175 mln euro, z czego 151,7 mln euro zostanie przeznaczonych na sam zakup wraz z pakietem szkoleniowym i wsparcia, z 19,32 mln euro na zakup amunicji kal. 155 mm.

image
Reklama

Zuzana 2 to zmodernizowana wersja słowackiej kołowej armatohaubicy samobieżnej Zuzana (która z kolei stanowi modernizację czechosłowackiego systemu DANA vz. 77) zaprojektowana i produkowana przez słowacką spółkę KONŠTRUKTA-DEFENCE. W porównaniu do poprzedniej wersji Zuzana 2 została uzbrojona w nową, dłuższą lufę o długości 52 kalibrów (wcześniej 45 kalibrów) i wyposażona w nową opancerzoną kabinę. Dodatkowo wieża dysponuje pełnym obrotem w zakresie 360 stopni (wcześniej tylko 60 stopni), a dzięki automatyzacji liczba członków załogi została zmniejszona z 4 do 3.

Pod koniec ubiegłego roku 16 egzemplarzy starych Zuzan zostało dołączone do wielonarodowej grupy bojowej Sił Odpowiedzi NATO, które rotacyjne stacjonują na Łotwie w ramach wzmocnienia wschodniej flanki Sojuszu Północnoatlantyckiego. Wspomniane armatohaubice wchodzą w skład dwóch baterii artylerii lufowej batalionu artylerii samobieżnej z Michalovców ze wschodniej Słowacji, który jest częścią 2 Brygady Zmechanizowanej z Preszowa. W skład pododdziałów artylerii słowackiej armii wchodzi także batalion rakietowy z Rożniawy, który składa się z trzech baterii wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych RM-70/85 Modular i jest częścią 1 Brygady Zmechanizowanej z Topolczanów.

Reklama

Komentarze (12)

  1. Optymista

    W rzeczywistości w SH KRAB zastosowano hamulec wylotowy konstrukcji słowackiej wobec niespełnienia warunków eksploatacyjnych rozwiązania brytyjskiego. Gwoli ścisłości, koszty adaptacji rozwiązania słowackiego poniosła strona brytyjska.

  2. PL

    Brawo Słowacy! Tak się rozwija własny potencjał przemysłowy. Jesteście pozytywną antytezą poczynań rządu Czech. Mam nadzieje, że Wasza konstrukcja będzie dalej rozwijana, na przykład w kierunku pełnej automatyzacji i usunięciu załogi z wieży. Potraficie to zrobić :-) Jestem pod wrażeniem czeskiej AHS DITA - dwuosobowa załoga, pełna automatyzacja, bezzałogowa wieża, niska sylwetka. Mając taką konstrukcję Czesi kupili AHS od NEXTERA. Żałosne ;-) Czekam na dalsze propozycje Słowaków, kibicuję im.

  3. Viktor

    Wysoki punkt ciężkości aż się prosi o podwozie hydro pneumatyczne

    1. dropik

      Można, tylko problemem poduszkowców jest hałas. Z drugiej strony wieża z Kraba posadzona na podwoziu poduszkowca dobrze sprawdziłaby się w walkach np. w rozlewisku Narwii lub Biebrzy. Poza tym może wprowadzić w błąd przeciwnika przez zdolność szybkiego przekroczenia zalewu Siemianówka.

    2. Tani

      Nie ma szansy,musiala by strzelac na podporach jak kolowe. Haubica musi miec ciezkie podwozie bo ono przejmuje odrzut.

  4. Suger

    "Łączna wartość tego kontraktu wynosi ok. 175 mln euro, z czego 151,7 mln euro zostanie przeznaczonych na sam zakup wraz z pakietem szkoleniowym i wsparcia, z 19,32 mln euro na zakup amunicji kal. 155 mm." Zákazka za 25ks Zuzana 2 stála menej ako 125 milion euro bez DPH, jedna húfnica Zuzana 2 stála menej ako 5 milion euro bez DPH. V cene za 25ks húfnic je aj trenažér, zaškolenie posádok, vystrojenie húfnic (napríklad guľometom M2HB-QCB Browning,...). V cene je aj strelivo v hodnote asi 16 miliono euro bez DPH.

  5. Marols

    Które haubice oprócz Zuzany mają możliwość strzelania na wprost? Ktoś podpowie?

    1. Chociażby Krab

    2. marols

      Nie do końca. Polecam artykuł w Dziennik Zbrojny "Ogniem na wprost! Haubice 155 mm w bezpośredniej walce" Oczywiście jest tam napisane że ma taką możliwość ale wystrzelić i trafić to już nie do końca jest tak jak być powinno.

    3. Piotr ze Szwecji

      155 mm pocisk nie musi trafić prosto w czołg, by poderwać w powietrze te 70 ton stali i zrobić brutalnie z czołgistów w środku sokowirówkę.

  6. RAF

    Zuzana 2 to świetna armatohaubica i co najważniejsze automat (szybsza w działaniu, tańsza w dłuższym okresie czasu bo potrzeba mniej żołnierzy do obsługi i bezpieczniejsza dla załogi, która nie musi wychodzić na zewnątrz). Kryl niestety nie na takich możliwości, a powinien się na niej wzorować. Jeśli polski przemysł nie potrafi szybko zbudować czegoś podobnego to lepiej kupić licencję od Słowaków i klepać to w Polsce. Od wielu lat mamy automatyczne Dany i żołnierze bardzo je sobie chwalą. Zuzany to sprzęt nowocześniejszy i z natowską armatą.

    1. Piotr ze Szwecji

      HSW pracuje nad własnym Krylem. Nie tak dawno HSW/Jelcz rozpoczął współpracę z Czechami w kwestii pojazdów terenowych, lecz nie wiadomo jeszcze co z tego wyniknie. Przez pewien czas byłem pod wrażeniem, że HSW buduje dodatkową halę produkcyjną i dokupuje dodatkowy robot spawalniczy. Jelcz otworzył ponownie drugą halę pod produkcję nisko-seryjną specjalistycznych ciężarówek terenowych. HSW jak i Pionki to nie przekop Mierzei i najwyraźniej fascynuje tylko Polonusów jak ja. Może to nie COP, lecz coś się w końcu w Polsce dzieje. Słowacy już produkują własną Zuzannę-2. Trzeba więc byłoby z nimi porozmawiać. Prawdopodobnie z Czechami też. Potem zastosować nowoczesne technologie z Kryla i z Jelcza w rozwiązaniach Dany i Zuzanny. 200 sztuk potrzebnych w WP od zaraz. Po części można byłoby po prostu zmodernizować do nowej wersji już posiadane przez WP Dany.

  7. Ernst Stavro Blofeld

    Tak powinien wyglądać Kryl a nie jakieś g. na ciężarówce.

  8. Obiektyw

    I chyba w te stronę powinien zmierzać nasz Kryl. O ile powstanie. A nie na siłę próba robienia ekspedycyjnego pojazdu do desantowania w Afganistanie.

  9. mc.

    Też mogliśmy takie mieć. Słowacy chcieli od nas kupić brązowe wozy Rosomak, ale pod warunkiem że kupimy od nich Zuzanny 2. Ale Pani Kopacz pomysł się nie spodobał - "bo wojny miało nie być".

    1. dropik

      jaki to biznes ? oni 100 rosomaków, a my 100 zuzann? krab ci nie pasuje ? aEl oczywiscie szczegóły mogły być inne.

    2. biały

      krab jest na gąsienicach jest znacznie cięższy i trudniejszy jego transport

    3. Davien

      Hipotetycznie, służąc w Normandii w 1944 wolałbyś służyć w Tygrysie czy pasowanym młotkiem T-34. Tak samo jest z Krabem - to jest pojazd na gąsienicach więc może np. rozjechać drewniany dom a takim kołowym to tylko stać i płakać jeśli nieprzyjaciel zrobi jesień średniowiecza z naszej sieci ekspresówek i autostrad.

  10. Dropik

    a ponoc kryl byl brzydkie :P Sam pojazd jest dośc nieporęczny bo bardzo dlugie podwozie plus lufa wielki promien skrętu. wszędzie to nie wjedzie. wieża powinna bc umieszczona na oncu podwozia to by trochę pomogło no ale wtedy

    1. Onucek

      Kompletnie bzdury, wieża dzięki temu, że jest na środku bardzo dobrze wyważa sam pojazd, podwozie Tatry ma doskonale właściwości terenowe, jak przeniesiesz działo na tył, to nigdzie nie wjedziesz już.

    2. kd12

      Na pierwszych testach Kryl był na Jelczu ! skąd takie info, że na Tatrze ?

    3. Onucek

      O czym ty piszesz no ja o Zuzannie.

  11. Józek

    Lufa to chyba z HSW patrząc na kształt hamulca?

    1. Nesher

      Nie, lufa, jak większość innych elementów, jest produkowana na Słowacji. Tylko podwozie i silnik pochodzą z Czech.

    2. Dropik

      fakt , podobny , tyle że taki był już na zuzi 1, a na pierwszych krabach był inny, okrągły :D

  12. jurgen

    takie brzydkie, że aż ładne

Reklama