Siły zbrojne
Chrzest drugiego holownika dla Marynarki Wojennej
W stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku odbył się chrzest i nadanie nazwy Gniewko (H-1) drugiemu holownikowi typu B860 budowanemu dla Marynarki Wojennej RP.
Matką chrzestną tej jednostki została pani Monika Małyszko dyrektor Szkoły Podstawowej nr 17 im. wiceadm. Józefa Unruga z Gdyni. Cięcie pierwszych blach pod budowę holownika H-1 odbyło się 16 marca 2018 r., zaś położenie stępki po dwóch miesiącach 16 maja 2018 r. Po zakończeniu budowy Gniewko trafi do 3. Flotylli Okrętów w Gdyni.
Budowa sześciu holowników tego typu realizowana jest przez stocznię Remontowa Shipbuilding na podstawie kontraktu o wartości 283,5 mln zł, który został podpisany z Inspektoratem Uzbrojenia 19 czerwca 2017 r. Projekt techniczny jednostek został wykonany przez biuro projektowe NED Project z Gdańska (główny konstruktor Andrzej Lerch), natomiast dokumentację roboczą wykonało biuro Remontowa Marine Design & Consulting należące do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding.
Budowę prototypu holownika Bolko (H-11) rozpoczęto 16 listopada 2017 r., stępkę położono 23 stycznia 2018 r., zaś zwodowano 8 października zeszłego roku. Aktualnie trwają na nim ostatnie prace wyposażeniowe, niedługo powinien on rozpocząć próby morskie. Do 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu ma on trafić jeszcze w tym roku. Cięcie pierwszych blach pod budowę trzeciej jednostki serii Mieszko (H-2) odbyło 5 października 2018 r., zaś czwartej Semko (H-12) - 25 października tego samego roku. Pozostałe dwa holowniki będą nosiły nazwy Leszko (H-3) i Przemko (H-13). Zgodnie z kontraktem będą one trafiać w kilkumiesięcznych odstępach do obydwu flotylli, ostatni w listopadzie 2020 r.
Jednostki te przeznaczone będą do zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego realizowanego w portach i na morzu, wykonywania działań związanych z holowaniem, ewakuacją techniczną, wsparciem akcji ratowniczych, transportu ludzi i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń oraz podejmowania z wody torped. Będą mogły one być eksploatowane w trudnych warunkach hydrologicznych, ich kadłuby otrzymają wzmocnienia lodowe (klasa L1), co pozwali na normalną eksploatację na Bałtyku o każdej porze roku.
-CB-
@gady - około 3200 KM i uciąg na palu 35 t. Tak nie za dużo, nie za mało. Najmocniejszy w tym momencie holownik w Porcie Gdynia ma 6800 KM i uciąg na palu 80 t.
-CB-
@asd - zapewne chodziło ci o "stery strumieniowe", a nie żadne "silniki manewrowe". I nie "dokowanie", tylko "cumowanie". Fakt, że przy dokowaniu holowniki się przydają, ale to w stoczni...
Marek1
asd - wskaż nam te "duże" okręty PMW, które nie są w stanie samodzielnie odbić i dobić do kei w portach wojennych w Gdyni i Świnoujściu. NIE twierdzę, że jednostki zabezpieczenia nie są potrzebne, ale biorąc pod uwagę tragiczna sytuację PMW finansowanie budowy całej serii holowników powinno mieć i ma bardzo niski priorytet w hierarchii potrzeb. Pomijam już fakt, że nadal sprawne i "nieprzepracowane" są starsze holowniki klasy H.
Gde
Noto zostało "przyholować" Arleigh Burke lub jakąś FREMM.
asd
@Sęp Po co to się nogi noco. Holowników nie używa się tylko do holowania twoich wyimaginowanych wraków i hulków OHP. Holownik jest potrzebny przy dokowaniu dużych okrętów(tak sprawnych z silnikiem). Nie każda jednostka ma silniki manewrowe i jest na tyle zwrotna, żeby bezpiecznie zadokować, lub wyjść w morze z portu.
bosman
Ale WKM to by się na nim przydał
Sęp
po grzyba holowniki, przecież te wiekowe rupcie jakoś da się dopchnąć na złom przy użyciu cywilnych holowników
gady
A ile koni w środku ma ten holownik ?
sża
@lol, a już myślałem, że nasi się wzorowali na norweskich fregatach, a tu jednak normalny holownik wyszedł...
Chess
Jako marynarz przyznam, że bardzo dobrze, że te jednostki nas "wzmocnią". Jednostki wsparcia są równie ważne jak te przeznaczone do walki. Z opisu... Bardzo dobra, wytrztmala jednostka wielozadaniowa. Super
lol
@sża Widoczność zerowa bo okna na mostku są zabezpieczone przed malowaniem. Na ostatnim zdjęciu masz już lepszą widoczność. Pora do okulisty.
Patriota
Ja nie wiem jak WY ale ja już czuję się bezpieczny,to niewątpliwie wielkie wzmocnienie naszej Marynarki Wojennej.Te dwa holowniki powinni demonstracyjnie teraz przepłynąć koło wybrzeży obwodu Kaliningradzkiego żeby pokazać ruskim że tym razem żarty się skończyły.
Ja
Proponuję jeszcze w ramach polskiego odstraszania zwodować 2 okręty szpitalne, 3 dowodzenia i 4 tankowce. Wtedy Ruski się na prawdę nas wystraszą i pokój na dlugie lata zapewniony.
-CB-
@Śledź bałtycki - a co w tym jest takiego "najlepszego"? To są tak małe jednostki, że ich "wodowanie" odbywa się po prostu za pomocą dźwigu pływającego, który przestawia je z nabrzeża na wodę. Skoro mocno wiało, to po co ryzykować?
BUBA
Budują niezależny napęd do naszych ex amerykańskich fregat rakietowych OHP....2 holowniki do ORP Kościuszko, 2 holowniki do ORP Pułaski...taka racjonalna polska modernizacja, dwa pozostałe będą holowały flotę kilkuset pontonów które niedawno kupił MON i Polska Niezwyciężona Armada gotowa....w sumie same plusy.
sża
Wszystko fajnie, tylko co on taki brzydki? I chyba widoczność z mostka prawie zerowa?
JARO79
Wow, widząc po nadbudówce holownik w technologii stealth. Rosjanie powinni zacząć się bać.
rtx
Kilka MANPADSów i mogą strącać Kalibry na morzu. Poważnie.
ratownik
holowniki nie uratują Marynarki Wojennej
niedźwiedź
Same negatywne kometarze. Dla odmiany rzeknę: dobrze, że zbudowali. Niech pracuje bezawaryjnie. Pozdrowienia dla konstruujących.
boxer
@fox - biorąc pod uwagę stan i ilość trupów w MW to powiedziałbym, że 6 szt holowników może być za mało.
zolka
Mogliby mu chociaż zamontować WKM 12,7mm.WYglądałby chociaż odrobinę na okręcik wojenny i miałby czym zwalczać zielonych podwodnych ludzików!!!!!!!111
Waltzmann
Podczepi się pod ruski okręt i zaholuje na mielizne:D
ciekawy
wielka armada małych holowników - oto wizja przyszłości MW, problem w tym, że już niedługo nie będą miały co holować więc pewnie przerobią na kutry rybackie
olo
od razu czuje się jakoś.... taki bardziej bezpieczny