- W centrum uwagi
- Wiadomości
Remontowa zwodowała holownik dla Marynarki Wojennej
W stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku, odbył się chrzest i wodowanie holownika Bolko (H-11), pierwszej z serii jednostek budowanych dla Marynarki Wojennej.

8 października w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku, odbył się chrzest i wodowanie holownika Bolko (H-11), pierwszej z jednostek typu B860 dla Marynarki Wojennej RP. Matką chrzestną holownika została pani Honorata Hyżyk - Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 2 im. Obrońców Polskiego Morza w Lesznie, zaś w uroczystości wzięli udział Inspektor Marynarki Wojennej - kadm. Jarosław Ziemiański, dowódca Centrum Operacji Morskich – Dowództwa Komponentu Morskiego wiceadm. Krzysztof Jaworski oraz dowódcy obu flotylli z Gdyni i Świnoujścia.
Bolko jest pierwszą jednostką tej klasy zwodowaną dla polskiej floty od 26 lat. Budowa sześciu holowników realizowana jest na podstawie kontraktu o wartości 283,5 mln zł jaki został podpisany 19 czerwca 2017 r. między stocznią Remontowa Shipbuilding a Inspektoratem Uzbrojenia. Projekt techniczny jednostek został wykonany przez biuro projektowe NED Project z Gdańska (główny konstruktor Andrzej Lerch), natomiast dokumentację roboczą wykonało biuro Remontowa Marine Design & Consulting należące do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding.

Budowę prototypu rozpoczęto 16 listopada 2017 r., stępkę położono 23 stycznia br. zaś w myśl zapisów kontraktu zamawiającemu ma zostać przekazany w lutym 2019 r. Bolko służyć będzie w 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Aktualnie w stoczni trwa budowa dwóch kolejnych holowników tego typu. Pierwszy z nich Gniewko (H-1) trafi do 3. Flotylli Okrętów w Gdyni, cięcie pierwszych blach pod jego budowę nastąpiło 16 marca 2018 r., jego stępkę położono 16 maja 2018 r., zaś według harmonogramu miał zostać zwodowany jeszcze w tym roku.

Pozostałe jednostki będą nosiły następujące nazwy:
- B 860/3 - Mieszko (H-2),
- B 860/4 - Semko (H-12),
- B 860/5 - Leszko (H-3),
- B 860/6 - Przemko (H-13).
Zgodnie z kontraktem będą one trafiać w kilkumiesięcznych odstępach na zmianę do obydwu flotylli. Ostatnia w listopadzie 2020 r.

Holowniki przeznaczone będą do zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody torped. Będą mogły one być eksploatowane w trudnych warunkach hydrologicznych. Ich kadłuby otrzymają wzmocnienia lodowe (klasa L1), co pozwala na ich normalną eksploatację na Bałtyku o każdej porze roku.
Podstawowe parametry:
Wyporność do 490 t
Długość całkowita 29,20 m
Szerokość 10,47 m
Zanurzenie 4,20 m
Uciąg na palu co najmniej 35 t
Załoga (osób) 10
System napędowy:
Silniki wysokoprężne 2 x 1200 kW
Pędniki azymutalne 2 x 1200 kW
Autonomiczność 5 dni

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS