Reklama
  • Wiadomości

Centauro gotowe do testów w Brazylii

Po sporym zamieszaniu z zakupem przez Brazylię kołowych niszczycieli czołgów/wozów wsparcia ogniowego Centauro II (związanym m.in. z sądowym wstrzymaniem postępowania), nareszcie cały program pozyskania następcy wysłużonych EE-9 Cascavel przebiega sprawnie. Dowodem tego jest osiągnięcie przez dwa wymienione pojazdy gotowości do przejścia testów, a następnie ich wysyłki do Brazylii, gdzie odbędą się kolejne próby.

Fot.iveco-otomelara.com
Fot.iveco-otomelara.com
Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Niedługo po wstrzymaniu zakupu Centauro przez Federalny Sąd Okręgowy 1. Regionu (TRF-1), decyzja ta została odwołana, co zapewne uspokoiło jednakowo brazylijskich wojskowych, którzy potrzebują nowoczesnego wozów wsparcia ogniowego oraz włoskie konsorcjum CIO (Iveco+Leonardo). Główne zamówienie dotyczy dostarczenia 96 pojazdów, jednak kupujący zapewnia sobie wykorzystanie prawa opcji, na mocy którego łącznie zostanie pozyskanych aż 220 wozów wsparcia ogniowego od włoskiego konsorcjum. Wartość początkowa umowy wynosić ma 900 mln euro, jednak po wykorzystaniu opcjonalnego zamówienia wzrośnie do 2 mld euro. Nawet zamówienie 98 maszyn skokowo zwiększy zdolności żołnierzy brazylijskich, którzy do tej pory służyli na przestarzałych EE-9.

Zobacz też

Centauro II to zmodernizowany wariant włoskiego pojazdu wsparcia ogniowego/niszczyciela czołgów/czołgu kołowego Centauro B1 opracowany przez firmę Iveco we współpracy z koncernem Leonardo. W porównaniu do swojego poprzednika Centauro II został poddany głębokiej modernizacji mającej na celu poprawę siły ognia, ochrony oraz mobilności, a także dostosowanie do wymagań współczesnego pola walki. Poprawę siły ognia osiągnięto poprzez instalację nowego systemu wieżowego Oto Melara HITFACT uzbrojonego w nową  armatę gładkolufową kal. 120 mm z lufą o długości 45 kalibrów sprzężoną z czołgowym karabinem maszynowym kal. 7,62 mm. Pojazd wyposażony też jest w wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm i wyrzutnię granatów dymnych na stropie wieży.

Reklama

Zobacz też

Reklama

W celu poprawy odporności przeciwminowej podwozie kadłuba zostało uformowane w kształt litery "V" oraz zdecydowano się na instalację systemu zagłuszania improwizowanych ładunków wybuchowych. Poprawę mobilności zapewnia nowy silnik turbodiesel o mocy 720 KM (o mocy o 200 KM większej od poprzednika). To pozwoliło zapewnić korzystny stosunek mocy do masy pomimo wzrostu tej ostatniej o blisko 10 ton z powodu wprowadzenia pozostałych modyfikacji (z 25 do nawet 35 ton). Dodatkowo modyfikacje objęły też instalację nowej skrzyni biegów oraz zawieszenia.

Zobacz też

Fot. Esercito Italiano
Fot. Esercito Italiano
Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama