- Wiadomości
Brazylijski sąd zawiesił pozyskanie "czołgów na kołach"
Federalny Sąd Okręgowy 1. Regionu (TRF-1) zawiesił proces pozyskania kołowych wozów wsparcia ogniowego/czołgów kołowych Centauro II na potrzeby brazylijskich wojsk lądowych w celu zastąpienia części przestarzałych kołowych EE-9 Cascavel.

Decyzja sądu nastąpiła w poniedziałek 5 grudnia, kiedy to miano podpisać umowę wstępną z włoskim konsorcjum CIO (Iveco+Leonardo) na pozyskanie dwóch Centauro II w celu rozpoczęcia oceny przez Army Evaluation Center w siedzibie Dowództwa Armii Brazylii. Oznacza to wstrzymanie całego programu, co przełoży się na jego przyszłość i możliwe anulowanie. Powodem według sędziego Wilsona Alvesa de Souza jest niespełnienie przez ten zakup warunków celowości, sposobności i zasadności (cokolwiek to znaczy).W opinii sędziego jest to niezrozumiałe, by czasie pokoju kupowało się nowe uzbrojenie, a redukowało wydatki związane ze służbą zdrowia czy edukacją.
Przewodnicząca lokalnej Partii Robotniczej i członkini Izby Deputowanych Gleisi Hoffmann na swoim oficjalnym koncie w serwisie Twitter uznała cały kontrakt za „godny ubolewania/niemoralny" i stwierdziła, że „od stycznia będziemy badać, co można z tym zrobić". Oznacza to, dążenie do anulowania całego programu lub zmiany jego wersji końcowej.
Zobacz też
Centauro II to zmodernizowany wariant włoskiego pojazdu wsparcia ogniowego/niszczyciela czołgów/czołgu kołowego Centauro B1 opracowany przez firmę Iveco we współpracy z koncernem Leonardo. W porównaniu do swojego poprzednika Centauro II został poddany głębokiej modernizacji mającej na celu poprawę siły ognia, ochrony oraz mobilności, a także dostosowanie do wymagań współczesnego pola walki. Poprawę siły ognia osiągnięto poprzez instalację nowego systemu wieżowego Oto Melara HITFACT uzbrojonego w nową armatę gładkolufową kal. 120 mm z lufą o długości 45 kalibrów sprzężoną z czołgowym karabinem maszynowym kal. 7,62 mm. Pojazd wyposażony też jest w wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm i wyrzutnię granatów dymnych na stropie wieży.
Zobacz też
W celu poprawy odporności przeciwminowej podwozie kadłuba zostało uformowane w kształt litery "V" oraz zdecydowano się na instalację systemu zagłuszania improwizowanych ładunków wybuchowych. Poprawę mobilności zapewnia nowy silnik turbodiesel o mocy 720 KM (o mocy o 200 KM większej od poprzednika). To pozwoliło zapewnić korzystny stosunek mocy do masy pomimo wzrostu tej ostatniej o blisko 10 ton z powodu wprowadzenia pozostałych modyfikacji (z 25 do nawet 35 ton). Dodatkowo modyfikacje objęły też instalację nowej skrzyni biegów oraz zawieszenia.

WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu