Bułgarski MiG-29 runął do morza. Trwa akcja ratownicza

9 czerwca 2021, 10:55
MiG-29 Bułgaria
Fot. USAF
Reklama

Myśliwiec MiG-29 należący do sił powietrznych Bułgarii zniknął z radarów podczas nocnego lotu na małej wysokości nad Morzem Czarnym. Natychmiast skierowano w ten rejon wojskowe i cywilne jednostki, które realizują akcję poszukiwawczo-ratowniczą. Los pilota i przyczyny katastrofy nie są znane.

Zdarzenie miało miejsce 45 minut po północy 9 czerwca 2021 roku. Maszyna odbywająca lot treningowy w warunkach nocnych utraciła kontakt z bazą i zniknęła z radarów. Pilot nie komunikował żadnych problemów technicznych ani innych nietypowych okoliczności, co wskazuje na nagłe zdarzenie. Brak jest informacji na temat tego, czy katapultował się oraz jaka była dokładna pozycja maszyny w momencie katastrofy.

Natychmiast przerwano trwające ćwiczenie Szabla-21, a w rejon zdarzenia skierowano śmigłowce, okręty marynarki wojennej i jednostki innych służb. Około godziny 10 rano bułgarskie media poinformowały, że odnaleziono kamizelkę ratunkową pilota, natomiast nadal nie określono miejsca spoczywania wraku maszyny ani losu jej pilota.

Rokowania nie są optymistyczne. Skoro pilot nie zdążył skontaktować się z bazą zdarzenie miało charakter nagły i najprawdopodobniej nie zdążył się katapultować, gdyż użycie katapulty uruchamia też sygnalizator alarmowy, wysyłający sygnał pozwalający na odnalezienie pilota.

Zgodnie z informacjami udzielonymi przez ministerstwo obrony samolot był w służbie od końcówki lat 80-tych ubiegłego wieku i mógł być eksploatowany do 2029 roku. Za sterami maszyny zasiadał doświadczony pilot. Bułgarskie MiGi-29 mają być stopniowo zastępowane przez F-16V. Dostawy pierwszej, zamówionej w 2019 roku za około 1,2 mld dolarów partii mają być realizowane od 2023 roku. Rozważa się zakup większej liczby F-16, by w pełni zastąpić maszyny posowieckie.

Reklama
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 51
Reklama
JA
czwartek, 10 czerwca 2021, 21:58

W lotnictwie, zwłaszcza bojowym dochodziło, dochodzi oraz będzie dochodzić do wypadków i katastrof. Niestety nie da się z tym nic zrobić. W grę wchodzą błędy pilotów, błędy w obsłudze, nieprzewidziane zmęczenia materiałów, nieprzewidziane zużycia części, błędy serwisowe, konstrukcyjne i w obliczeniach. Nieważne kto popełni błąd, i tak pilot zbiera żniwo. To po prostu niebezpieczna praca, charakterem zbliżona do kierowcy F1, dla ludzi którzy potrafią sobie poradzić z obciążeniem psychicznym w trakcie wykonywania zadań, przed oraz po. Każdy pilot jest świadomy, że może dojść do sytuacji w której coś pójdzie nie tak. W grę wchodzą urazy zdrowia, hate i prześmiewcze komentarze spoleczenstwa które nie ma zielonego pojęcia jak wygląda taka praca, oraz śmierć na bardzo różne sposoby. Zagrożenie wzrasta w trakcie tzw chorób wieku dziecięcego oraz starzenia się sprzętu

Koba
czwartek, 10 czerwca 2021, 17:19

Skoro MiG-i serwisowane są przez RSK MiG, usterka jest absolutnie wykluczona. To niemożliwe aby producent coś sp.....ł. To na 100% inne przyczyny. Rosjanie wykonują obsługi perfekcyjnie, samoloty obsługiwane przez serwisy producentów nie mają prawa mieć wypadków. A nawet jak mają to nie może być wina serwisu albo to po prostu wroga propaganda albo nagonka NATO bądź USA.

block
czwartek, 10 czerwca 2021, 09:47

Szkoda chłopa.

X
czwartek, 10 czerwca 2021, 08:24

Jeżeli resursy wykonuje się jak instrukcja określa to wypadki są wykluczone poza błędami.

radioFM
czwartek, 10 czerwca 2021, 06:14

No to pora na zakup F-35.

Pjoter
środa, 9 czerwca 2021, 14:01

Uciekł na Krym po azyl.

tak to
środa, 9 czerwca 2021, 13:47

Od 2018 roku bułgarskie migacze są serwisowane w RSK MIG z dużymi opóźnieniami i problemami (wg decyzji politycznych zerwali współpracę z nami w kwestii remontów silników do ich migów w Polsce), procesują się teraz Bułgarzy o odszkodowania z RSK MIG i teraz proszę, była "maszyna" i nie ma "maszyny"

Wawiak
środa, 9 czerwca 2021, 15:40

Przy locie na małej wysokości wystarczy drobny błąd...

Boobba...
czwartek, 10 czerwca 2021, 11:26

Nad morzem, to ogólnie tylko po radio, zwłaszcza w nocy. Wzrokowo trudno jest określić wysokość również w dzień.

BUBA
środa, 9 czerwca 2021, 23:30

Szczegolnie przy locie na przyrządach gdy nie widać wody czy ziemii..................................................

Lord Godar
środa, 9 czerwca 2021, 13:44

To kolejne ostrzeżenie dla nas i następny dzwonek alarmowy aby skończyć z tą niepoprawna miłością do Migów 29 i zastąpić je nowymi maszynami , które nie będą niosły takiego ryzyka eksploatacji jak te MiG-i serwisowane chałupniczymi metodami.

Mike
czwartek, 10 czerwca 2021, 18:11

Przepraszam bardzo ale mig 29 to bardzo udana maszyna tylko trzeba ją modernizować czego się u nas nie robi. Mój tata latał na lim 5 i iskrach i mig 21 byłem parę razy na pogrzebach jego kolegów☹️ale do tej pory chwali se te maszyny dziadek latał na yak 18 i ił10 potem był dowódcą klucza na An2 i też chwali proste a trwałe

Lord Godar
czwartek, 10 czerwca 2021, 22:04

Tak jak piszesz ten MiG był dobry jak wszedł do służby w naszym lotnictwie , ale czas poszedł do przodu i minęło ponad 30 lat a w tych maszynach niewiele się zmieniło . Dodatkowo wszystko się zużywa , a korzystanie z serwisu kraju mogącego być potencjalnym agresorem to już w ogóle nieporozumienie , bo nie powinien mieć dostępu do naszych maszyn . Już dawno powinny trafić do muzeum lub w najlepszym wypadku do jakiejś eskadry typu "agresor " czy pokazowej dla celów pokazów lotniczych . A chwalić można wszystko ...

Blitz
czwartek, 10 czerwca 2021, 12:25

Zgadza się.

Boobba...
czwartek, 10 czerwca 2021, 11:28

Nie wiesz, co się stało, nie pisz. Na F18 było więcej przypadków awaryjnych, niż na 29-tych.

Lord Godar
czwartek, 10 czerwca 2021, 22:06

Może i nie wiem , ale szkoda mi życia tych chłopaków , którzy je tracą najczęściej nie ze swojej winy . Ale może Ciebie to akurat nie interesuje .

CBG
środa, 9 czerwca 2021, 20:29

To nie miłość, to desperacja. Nie ma na czym kontynuować "nalotu" szkoleniowego dla proporcjonalnej liczby pilotów jak i air policingu. Już dawno należało dokupić F-16, choćby i w tańszej a nawet używanej opcji, zawsze można później oddać na wielką modernizację do producenta jak się forsa znajdzie. I to samo należałoby zrobić z Mig-29, gdyby było to możliwe politycznie, ale niestety producent jest też głównym rywalem.

Pilot A320&Md11
czwartek, 10 czerwca 2021, 12:06

Migi 29 to dobre samoloty, fakt, mają potknięcia i są przestarzałe, ale cały czas dają rade jak myśliwce pary dyżurnej, czy jako samoloty przechwytujące, w walce manewrowej kołowej z f16ka mają nadal duże szanse wygrania, efy mają lepsze środki przeciwdziałania, obrony własnej oraz lepsze systemy (bo są nowsze), ale kasy na nie nie ma. Jak kasa była to kupiliśmy F35 za grube pieniądze, nieopłacalne to było bo mamy teraz F35 w wersji bieda edition, nawet pionostatu nie mają. Lepiej żeby ktoś odrestaurował miga, ktoś kto sie na tym zna a nie pakuje zły pierścień w mechaniźmie katapulty. Flote powinno sie wymienić czy to na F16ki lib francuskie Mirage 2000, ale na zakup francuskich samolotów nikt nam nie pozwoli bo Polska jest dojona przez USA i to ich samoloty mamy kupować. F16 które nam sprzedali mają blokade ognia w kierunku samolotów amerykańskich, wpakowali transpondery z kodem, nie pamiętam jak to sie nazywa. I jak radar wykrywa ze ostrzał prowadzony jest w kierunku samolotu o kodzie amerykańskim to ubezwłasnowolnia pilota i nie pozwala mu strzelić. F35 kupiliśmy za dwa razy wiecej pieniedzy za sztuke niz Ukraina i jeszcze dali nam najgorszą wersję. Nasze lotnictwo składa sie z F16 Migow 29 F35, chyba mamy jeszcze jakkes Su22. TS11 Iskier (szkolno-bojowych) ale one juz nie walczą, plus śmigłowców W3 i kilku innych transporotwych jak Casa. Nasze lotnictwo można opisać słowami " prawie nie istnieje"

Andrzej Nieduda
czwartek, 10 czerwca 2021, 20:50

Ukraina nie kupiła F35

ETM
środa, 9 czerwca 2021, 13:42

Ciekawe kiedy jakis polski Mig29 runie na ziemie?

hvjk
środa, 9 czerwca 2021, 23:07

przecież runał, ostatni przypadek gdy nie zadziałał fotel katapultowy i pilot zginął. 3-4 lata temu.

Andy
czwartek, 10 czerwca 2021, 16:02

Ostatni przypadek był taki, że pilot katapultował się i do dzisiaj lata na tych samolotach. Katastrofa pod Pasłękiem to nie była ostatnią utrata tego samolotu.

Olaf
środa, 9 czerwca 2021, 14:00

Chcesz tego, wyczekujesz katastrofy ?

Hanys
środa, 9 czerwca 2021, 13:36

MiG-i-29 spadają tylko w Polsce i Bułgarii (bo tam też dłubali przy nich Polacy ;)

Lord Godar
czwartek, 10 czerwca 2021, 22:08

Piszesz Pan nieprawdę Panie Hanys .

Boobba...
czwartek, 10 czerwca 2021, 11:30

Coś w tym jest.

Lord Godar
środa, 9 czerwca 2021, 23:37

Akurat bułgarskie serwisowane były w Rosji i wychodzi na to że jakoś to nie pomogło .

Davien
środa, 9 czerwca 2021, 15:55

Hanysku, przy bułgarskich MiG-ach dłubali Rosjanie wiec co sie dziwić że spadają. Wszędzie MiG-29 spadają jeden po drugim

CBG
środa, 9 czerwca 2021, 20:30

Wszystkie samoloty spadają jak się kombinuje z przeglądami, co gorsza jeśli są stare.

Gnom
czwartek, 10 czerwca 2021, 08:08

Czyli jak w USA spadają (a spadło kilka w ostatnich latach) F-16, 18, czy 15 to też kombinowali? Technika obsługiwana nawet najbardziej zgodnie z zasadami ipod nadzorem producenta zawsze ma prawo zawieść. Zawsze jest cos czego nie przewidzisz (najczęściej to ludzie).

Boobba...
czwartek, 10 czerwca 2021, 11:31

Zgadzam się z kolegą

ret
środa, 9 czerwca 2021, 18:43

Zmienili kody?

Vvg
środa, 9 czerwca 2021, 17:56

A w Polskich???

też Deviant
środa, 9 czerwca 2021, 17:36

Ba tylko "jeden po drugim". Nawet "drugi po trzecim".

GB
środa, 9 czerwca 2021, 15:53

Jasne... MiG-29 ulegają katastrofom tam gdzie są użytkowane. Przykładowo w Rosji: 13 listopada 2016 roku pokładowy Kuzniecowa, kolejny 5 października 2018 roku, Azerbejdżan - 24 lipca 2019 r., Indie: między listopadem 2019 r, a listopadem 2020 roku rozbiły się 4 MiG-29. To z kilku ostatnich lat, a wcześniej to nawet nie chce mi się szukać. Lista byłaby długa.

drugi Deviant
środa, 9 czerwca 2021, 17:34

A dlaczego nie? Poszukaj i porównaj od razu z katastrofamiF-16.

gregorx
czwartek, 10 czerwca 2021, 00:12

F-16 ma 3x niższą wypadkowość, mimo że ma jeden silnik mniej...

Inż.
środa, 9 czerwca 2021, 17:33

Napisz coś o raptorach:)

"inż"
środa, 9 czerwca 2021, 22:07

Temat jest o raptorach?

inż.
czwartek, 10 czerwca 2021, 18:04

Nie, ale byłoby weselej he he

środa, 9 czerwca 2021, 15:52

A nie dlatego, że to stare złomy?

bender
środa, 9 czerwca 2021, 15:10

Mig-29 spadają bardzo często w Indiach. W zeszłym roku co najmniej dwa. Również dwa, pilotowane i obsługiwane przez Rosjan, spadły w zeszłym roku w Libii.

mickey93
czwartek, 10 czerwca 2021, 08:50

W Libii spadły z pomocą opl

Zenon
czwartek, 10 czerwca 2021, 07:02

W tym roku spadło w Polsce 9 f16.

Boobba...
czwartek, 10 czerwca 2021, 11:32

Heh...

dim
środa, 9 czerwca 2021, 15:01

Jesteś pewien ? https://www.defence24.pl/katastrofa-bialoruskiego-mysliwca-mig-29-video https://www.defence24.pl/mig-29-rozbil-sie-w-srodkowej-rosji

AXM
środa, 9 czerwca 2021, 13:30

Sowiety zestrzelili

Inż.
środa, 9 czerwca 2021, 17:34

Raczej EMP

środa, 9 czerwca 2021, 22:08

Nie pomogła wspaniała lampowa awionika?

inż.
czwartek, 10 czerwca 2021, 18:05

Awionika jest NATO-wska:)

Gnom
sobota, 12 czerwca 2021, 20:07

Nie u Bułgarów.

Tweets Defence24