Reklama

Siły zbrojne

Brazylia z szóstym transportowym Embraerem

KC-390
KC-390
Autor. Embraer/Twitter

Brazylijskie Siły Powietrzne odebrały szósty samolot wielozadaniowy KC-390, który został ukończony w konfiguracji pełnej zdolności operacyjnej (FOC - Full Operational Capability) - poinformowała firma Embraer.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Brazylia odebrała szósty KC-390 z pełną zdolnością operacyjną (FOC - Full Operational Capability). Najnowszy samolot we flocie został dostarczony 16 czerwca. Samolot KC-390 Millennium z certyfikatem FOC zawiera teraz w sobie najbardziej zaawansowane ulepszenia, przez co rozszerzają się jego możliwości operacyjne. Teraz samolot może wykonywać misje tankowania w locie, w dzień i w nocy oraz gaszenia pożarów. Modernizacji poddano awionikę i systemy łączności oraz samoobrony.

Brazylia zamówiła 19 KC-390, które są eksploatowane przez Pierwszą Grupę Transportową stacjonującą w Bazie Sił Powietrznych Anápolis. Brazylijskie Siły Powietrzne otrzymała swój pierwszy samolot w 2019 roku. Pierwsze pięć KC-390 są zdolne do tankowania w locie i wylatały już prawie 9000 godzin lotu w tym dwie misje zaopatrzeniowe wykonały na Antarktydzie.

Reklama

W skład lotnictwa transportowego Brazylii wchodzi dzisiaj 10 transportowych Herculesów, 9 C-295 a także bardzo liczne niewielkie samoloty z napędem tłokowym: 30 Cessna 208, 45 EMB-110, 19 EMB-120, 6 ERJ-145 i 2 Phenam 100.

Czytaj też

Użytkownikami samolotu KC-390 są Portugalia i Węgry, a Holandia zamówiła ten samolot w 2022 roku. Na początku kwietnia rzecznik austriackiego ministerstwa obrony Michael Bauer ujawnił na Twitterze, że rząd wystosował zapytanie na dostarczenie samolotu o ładowności 20 ton, który mógłby wykonywać tankowanie z powietrza. Oczekuje się, że austriackie siły powietrzne zamówią od czterech do pięciu samolotów, które zastąpią ich starzejące się C-130K Hercules. Spekuluje się, że na celowniku zainteresowania jest C-130J i właśnie KC-390 Millenium.

Czytaj też

Embraer KC-390 został po raz pierwszy zaprezentowany w październiku 2014 roku. Głównym celem opracowania KC-390 było zbudowanie maszyny mogącej zastąpić popularny, amerykański samolot transportowy C-130 Hercules. Brazylijski transportowiec miał być jednak konstrukcją przewyższającą pod względem parametrów najnowszą generację Herculesa m.in. dzięki zastosowaniu silników odrzutowych. Technologie użyte do budowy maszyny częściowo bazują na tych, które udało się pozyskać w programie budowy regionalnych odrzutowców z rodziny E-jets.

Przedstawiciele Embraera wyraźnie podkreślają jednak przy tym, że KC-390 - największy samolot w ofercie brazylijskiej spółki - to zupełnie nowa konstrukcja nie mająca wiele wspólnego z maszynami pasażerskimi. Został on skonstruowany od razu z myślą o używaniu go także jako samolotu tankowania powietrznego dzięki zamontowaniu instalacji paliwowej oraz wyposażenia pozwalającego na przekazywanie paliwa w locie przy wykorzystaniu giętkich przewodów. Wersje pozbawione systemu tankowania mają powstać głównie z myślą o użytkownikach cywilnych.

Czytaj też

Maszyna jest zdolna do korzystania z nieutwardzonych lotnisk i zabiera do 23,5 ton ładunku. Może to być m.in.: sześć palet ładunkowych 463L, transporter opancerzony taki jak LAV-25 czy AMV, 80 pasażerów lub 64 spadochroniarzy. Napęd C-390M stanowią silniki turbowentylatorowe International Aero Engines V2500-E5, stosowane m. in. w samolocie Airbus-321-200. Brazylijska maszyna osiąga dzięki nim prędkość maksymalną 850 km/h i zasięg ponad 6 tys. km.

Czytaj też

Reklama
Reklama

Komentarze