Siły zbrojne
Braniewscy pancerniacy szkolą się na czołgach K2
Czołgiści z 9. Braniewskiej Brygady Kawalerii Pancernej po raz pierwszy biorą udział w kursie obsługi swoich niedawno odebranych czołgów K2 Black Panther/GF. Wcześniej korzystali oni z wozów PT-91 Twardy.
Pierwsza dostawa czołgów K2 Black Panther/GF do 9. Braniewskiej Brygady Kawalerii Pancernej miała miejsce w połowie listopada 2024 roku, a po kilku dniach pokazane zostało nagranie wideo z tego procesu. Oznaczało to tym samym rozpoczęcie procesu przezbrajania najpierw wspomnianej jednostki, a docelowo całej 16. Dywizji Zmechanizowanej z używanych dotychczas PT-91 Twardy na znacznie nowocześniejsze maszyny z Korei Południowej. Teraz za sprawą social mediów obu formacji możemy zobaczyć ujęcia z pierwszego wyjazdu załóg na przykoszarowy poligon.
Przesiadka na K2GF dla braniewskich pancerniaków oznacza znaczące zwiększenie możliwości pod kątem mobilności, świadomości sytuacyjnej, przeżywalności oraz siły ognia. Przy okazji zapewnia także większy komfort codziennej służby na czołgach względem używanych wcześniej Twardych. Dotychczas do naszego kraju dotarły łącznie 84 egzemplarzy K2GF, a do końca obecnego roku liczba ta powinna zwiększyć się do 180 egzemplarzy, zamykając cały kontrakt na nie. Co czeka wycofywane z Braniewa czołgi PT-91? Zapewne powędrują do jednostek, które dotychczas przekazały Ukrainie tego typu pojazdy lub wcześniej używały oddane już dawno do Kijowa w większości T-72M1/M1R. Inną opcją jest przekazanie ich do Kijowa w ramach kolejnego pakiety pomocy, który oczywiście pozostaje tajny.
K2 Black Panther to czołg podstawowy z Republiki Korei produkowany przez Hyundai Rotem Company. Pojazd ma trzyosobową załogę: kierowcę, działonowego i dowódcę. Uzbrojenie główne stanowi armata gładkolufowa CN08 kalibru 120 mm z lufą o długości 55 kalibrów (6,6 metra). Zapas amunicji wynosi 40 naboi 120 x 570 mm, z których 16 znajduje się w automacie ładowania w tylnej niszy wieży, a 24 ulokowano w kadłubowym magazynie po prawej stronie stanowiska kierowcy. Z armatą sprzężono uniwersalny karabin maszynowy M60E2 kal. 7,62 mm. Uzupełnienie stanowi umieszczony na stropie wieży wielkokalibrowy karabin maszynowy K6 (licencyjny M2 Browning) kal. 12,7 mm.
W zależności od partii produkcyjnej w czołgach zastosowano różne silniki. Pierwsze seryjne pojazdy napędzał niemiecki silnik wysokoprężny MTU MT 883 Ka-501 o mocy 1500 KM, który produkuje na licencji koreańska firma STX Engine. Począwszy od drugiej serii zastosowano południowokoreański motor HD Hyundai Infracore (dawniej Doosan Infracore) DV27K o identycznych osiągach. W obu przypadkach za przeniesienie napędu odpowiada przekładnia Renk HSWL 295 TM. Trwają prace nad wdrożeniem do produkcji koreańskiej przekładni SNT Dynamics EST15K. Oba zespoły napędowe umożliwiają rozpędzenie ważącego 55 ton czołgu do prędkości maksymalnej 70 km/h. Obecnie jedynymi użytkownikami tych maszyn są Republika Korei oraz Polska.
Chyżwar
Żadnego "przekazywania" bez wcześniejszego podpisania umowy wykonawczej na K2PL.