- Wiadomości
X-BAT: Autonomiczny myśliwiec z "sercem" F-15
GE Aerospace oraz Shield AI ogłosiły zawarcie porozumienia o współpracy w zakresie technologii napędowych dla nowego programu bezzałogowego statku powietrznego X-BAT. Zgodnie z podpisanym Memorandum of Understanding (MOU), do napędu X-BAT-a wybrano silnik F110-GE-129 wyposażony w osiowosymetryczną dyszę wektorującą ciąg (Axisymmetric Vectoring Exhaust Nozzle, AVEN). GE Aerospace zapewni wsparcie w obszarze napędu i testów w ramach programu X-BAT.
Cieszymy się, że możemy połączyć doświadczenie GE Aerospace w projektowaniu i skalowaniu systemów napędowych z kompetencjami Shield AI w rozwijaniu platform lotniczych, co pozwoli szybciej przechodzić od koncepcji do pełnej zdolności operacyjnej. Wspólnie redefiniujemy sposób, w jaki zaawansowane technologie napędowe są integrowane z autonomicznymi systemami bojowymi. Współpraca z Shield AI podkreśla nasze zaangażowanie w rozwój napędów dla nowej generacji bezzałogowych platform powietrznych.
Amy Gowder, prezes i dyrektor generalna działu Defense & Systems w GE Aerospace
X-BAT – nowa generacja autonomicznego myśliwca VTOL
Zaprezentowany 21 października w Waszyngtonie X-BAT to opracowany przez Shield AI autonomiczny myśliwiec o pionowym starcie i lądowaniu (VTOL), przeznaczony do działania w środowisku o ograniczonym dostępie i wysokim poziomie zagrożenia. System sterowany przez oprogramowanie autonomiczne Hivemind umożliwia X-BAT-owi wykonywanie misji bojowych w warunkach silnej rywalizacji o przewagę powietrzną, zarówno samodzielnie, jak i w roli bezzałogowego skrzydłowego.
Silnik F110 produkcji GE Aerospace to jeden z najbardziej niezawodnych i sprawdzonych napędów w historii lotnictwa myśliwskiego, a jego charakterystyka pracy doskonale odpowiada wymaganiom konstrukcji VTOL, jaką reprezentuje X-BAT. GE Aerospace jest dla nas doskonałym partnerem, a potencjał naszego wspólnego zespołu napawa nas ogromnym optymizmem.
Armor Harris, starszy wiceprezes ds. inżynierii lotniczej w Shield AI.
Połączenie doświadczenia GE Aerospace w zakresie projektowania, testowania i certyfikacji systemów napędowych z zaawansowaną technologią autonomicznego lotu Shield AI przyspieszy rozwój i gotowość operacyjną przyszłych bezzałogowych platform powietrznych.
Silnik F110 jest produkowany nieprzerwanie od 40 lat, a jego konstrukcja jest cały czas doskonalona. Ma na swoim koncie ponad 11 milionów wylatanych godzin i zapewnia największy ciąg w swojej klasie. Zastosowana w wersji dla X-BAT-a dysza AVEN umożliwia wektorowanie ciągu w osi pionowej, co pozwala na pionowy start i lądowanie, a także zwiększa manewrowość w locie poziomym. Silnik F110-GE-129 w standardowej wersji stanowi napęd myśliwca F-15EX (dwusilnikowego), a także myśliwców F-16 Block 50 i Block 70.
X-BAT to taktyczny bezzałogowiec wojskowy opracowany przez Shield AI, przeznaczony do misji uderzeniowych, myśliwskich i rozpoznawczych. Maksymalny pułap przekracza 15 km, a zasięg - 2000 mil morskich (czyli ok. 3700 km). System X-BAT może zostać uzbrojony m.in. w rakiety powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM i dalekiego zasięgu AIM-174 oraz pociski manewrujące JASSM i szybujące JSOW-C1.
.
WIDEO: Niemiecka Orka? | Putin na Bałtyku | Pokrowsk Defence24Week #136