Reklama

Siły zbrojne

Borsuk po testach. Umowa w tym roku

BWP Borsuk na strzelnicy czołgowej Wierzbiny w OSPWL Orzysz, listopad 2022 roku.
BWP Borsuk na strzelnicy czołgowej Wierzbiny w OSPWL Orzysz, listopad 2022 roku.
Autor. st. chor. sztab. Mariusz Kraśnicki / 15 Dywizja Zmechanizowana

Bojowy wóz piechoty Borsuk przeszedł najbardziej wymagające testy. Umowa wykonawcza na „potężną liczbę” tych maszyn ma zostać podpisana jeszcze w tym roku, choć nie wiadomo dokładnie, kiedy – powiedział gen. bryg. Artur Kuptel, szef Agencji Uzbrojenia.

Reklama

Wcześniej Defence24.pl dowiedział się nieoficjalnie, że w sierpniu 2024 roku mają ruszyć negocjacje na zakup 159 bojowych wozów piechoty Borsuk. Ma to być pierwsza umowa wykonawcza, wypełniająca część umowy ramowej na we pojazdy z początku roku 2023. Dotyczy ona łącznie 1000 bwp i około 400 pojazdów specjalistycznych wykorzystujących podwozie bazowe Borsuka.

Reklama

Generał nie chciał deklarować kiedy umowa wykonawcza na Borsuki zostanie podpisana. Dokładny termin nie jest jego zdaniem najważniejszy: „Nie gońmy ekspertów. który w tej chwili negocjują umowę (na Borsuki – przyp. red.). Tutaj ważniejsze jest to, aby w pocie czoła każdy zapis w umowie był właściwy, aniżeli abyśmy do jakiegoś terminu dążyli. Mogę zdradzić, że tak – zaproszenie do negocjacji zostało złożone. W najbliższych dniach dochodzimy do meritum sprawy. Jeszcze w tym roku umowa zostanie podpisana. Ale nie silmy się na to, że to będzie MSPO albo jakaś inna data. Bo najważniejszy jest: komfort czasu, komfort prowadzenia negocjacji jest w tej chwili najważniejszy” – tłumaczył generał.

    „Cieszę się, że tak wiele Borsuk przeszedł. Najbardziej wymagające testy, najbardziej wymagające sprawdzenia. Tu mogę zdradzić – zakończyły się z pozytywnym efektem. Są pewne zalecenia, które muszą zostać zrealizowane. Ale najważniejsza jest informacja jest taka, że w potężnej liczbie sztuk będą już one pozyskiwane. Przypomnę, że niedawno podpisywaliśmy umowę ramową na tysiąc w wersji  Borsuka i na prawie 400 sztuk w wersjach specjalistycznych i sukcesywnie kolejnymi umowami będziemy realizowali umowę ramową” – powiedział.

    Reklama
      Reklama

      CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!

      Reklama

      Komentarze (21)

      1. Ależ

        Jedynie trzeba znaleźć jakieś niemieckie lub francuskie automotive co to szybko wyprodukuje w żądanych ilościach i będzie git

      2. user_1068574

        Ale by były jaja jakby Pumę jednak kupili

        1. Remov

          Dowcip to będzie jak kupią AS21 Redback

      3. LMed

        No cóż, pewnie intensywność produkcji zawiedzie optymistów. Trudno oczekiwać, że przegonimy Czechów w dostawach (mają przewadze w organizacji produkcji. No i pojawiają się wątpliwości, ten nowy ich wóz waży wyraźnie więcej.

        1. mick8791

          I czym Ty piszesz? Niby jaką przewagę? Tylko 40% wartości zamówienia na CV90 będzie ulokowane w Czechach. Reszta to Szwecja! No waży 7 ton więcej, bo nie pływa. Ale tak się składa, że Borsuka można dopancerzyć bo jest zostawiony zapas. Straci przy tym oczywiście możliwość pływania.

        2. OptySceptyk

          To pierwsze zamówienie. Trzeba zaplanować i zorganizować produkcję, pobiegać trochę pojazdem po poligonach. Na pewno wyjdą jeszcze rzeczy do poprawki. Nie ma co marudzić.

        3. Remov

          @ mick8791- Borsuka nie można dopancerzyc, bo pęka podwozie

      4. Prezes Polski

        O jakich negocjacjach mowa? Przecież to będzie umowa pomiędzy państwem a spółką, która do państwa należy. Przekładamy kasę z jednej kieszeni do drugiej, więc tak naprawdę możemy płacić dowolną sumę, pod warunkiem, że wystarczy na zakup komponentów od podmiotów prywatnych.

        1. Remov

          Gdyby to było takie proste, w praktyce HSW do tej pory nie podpisała wynegocjowanej w zeszłym roku umowy na 152 Kraby

      5. Anty 50 C-cali

        Czyżby opcja "że nie ma garaży" lansowana przez przez byłego Szefa sztabu Generalnego (obecnego doradcę "społecznego" - Kosiniaka) przeważyła? Szybciej coś idzie z tymi negocjacjami z Apaczami. Umowę lisingu tych 8 Delt, ba nawet główną, generał zdaje się zapowiadał w "tygodnie". Niedaleko

      6. racjus

        Jak były umowy z Koreą to wystarczył tydzień a jak z polską firmą to potrzebują czasu na wielkie negocjacje.

        1. Weneda 1977

          Spec służby dobrze mają się w Polscey.

        2. mick8791

          A może jeszcze napisz, że jeden dzień... Facet, to, że Ty się dowiedziałeś i kontrakcie pewnego pięknego dnia i byłeś tym zaskoczony nie oznacza, że nie było wcześniej ciężkich negocjacji.

        3. racjus

          @mick8791 Pan Minister się, aż spocił tak negocjował. Tylko co wynegocjował? Wszystkie zakupy z Korei z półki, bez offsetu z minimalnymi zdolnościami serwisowymi, więc co tu do negocjacji tylko cena i termin.

      7. staryPolak

        Czy pan generał uzgodnił z Putinem że ten też zaczeka cierpliwie i nie bedzie gonił z terminem?

        1. OptySceptyk

          To już Putin zdecydował samodzielnie, tracąc armię na Ukrainie.

        2. Ależ

          @stary , przypomina to wielkie programy modernizacyjne Wojska Polskiego z 1937 co się miały zakończyć do 1945...

        3. Manieczek

          Najlepszy BWP to sprawny BWP. Po co komu shit stojący na poboczu. No i jeszcze cena. Wolę trzy sprawne o dobrych osiągach niż dwa zajebiste i popsute.

      8. Ryszard56

        Bez OBRONY aktywnej i antydronowej to ruchomy cel

        1. Rusmongol

          Czyli jak 90% bwp, więc nie jest źle.

      9. Remov

        Ciekawe czy HSW ma silniki do produkcji Borsuków

        1. Starszy Nadszyszkownik Sztabowy

          Może Mitsubishi Heavy Industries, albo Hyundai Doosan Infracore, może Cummins? Kto to wie? Jest jeszcze Iveco.

        2. mick8791

          Jakby nie miała to by nikt nie siadał do rozmów. Myśl trochę!

        3. OptySceptyk

          Własnych silników nie ma. Musi kupić. Ale to jest raczej standardowa praktyka.

      10. Adim

        Wszystko fajnie ale dlaczego nic nie mówi się o ASOP dla borsuka? Ten pojazd bez asop czy zagluszarki antydronowej nie będzie tym czym powinien być nowoczesny bwp. Borsuk podobno miał mieć około 2 ton zapasu pływalności a taki iron fist to coś koło 300 kg...

        1. Remov

          Przecież nie kupią z Izraela

        2. mick8791

          A wymień mi chociaż jedną armie świata, którą stosuje seryjnie ASOP na BWP. JEDNĄ!

        3. OptySceptyk

          Bo ASOP na bwp to spore ryzyko zamienienia desantu w hamburgery.

      11. Chyżwar

        Przy okazji Borsuka było już tyle jaj łącznie z chamskimi próbami uwalenia go przez różnych lobbystów, że uwierzę dopiero jak umowa wykonawcza zostanie podpisana. Niemniej jednak należałoby pogratulować HSW , WB i innym uczestnikom programu ponieważ odwalili kawał świetnej roboty.

        1. Remov

          Z gratulacjami to poczekaj na dostawy, bo do tej pory nie podpisali wynegocjowanej w zeszłym roku umowy na 152 Kraby

        2. Chyżwar

          @Remov Zdaje mi się, że chciałeś produkować Tigery, więc jesteś osobą najmniej uprawnioną do krytyki.

        3. mick8791

          @Remov bo to była "geniuszu" umowa ramowa, a nie wykonawcza.

      12. szczebelek

        Umowa na 159 sztuk zaś ustawi moce produkcyjne na jakimś niskim pułapie, bo HSW nie stworzy linii na 116 sztuk rocznie jeśli kontrakt zostanie zrealizowany przez półtora roku.

        1. Remov

          To przecież wtedy dostaną kolejne zamówienie

        2. mick8791

          Chłopcze pierwsza umowa wykonawcza jest na rozruszanie produkcji! W USA się robi dokładnie tak samo. Pierwsze umowy są tam również małoseryjne. Jakbyś nie zauważył to z Koreańczykami mamy już podpisane dwie umowy wykonawcze na Homara-K, a do zrealizowania pierwszej umowy jeszcze daleko.

      13. Ależ

        Potężną liczbę tych maszyn to będą chyba budować z 2 dekady albo 3 ?

        1. Chyżwar

          Założenie jest takie, że ponad 100 rocznie więc jakie dwie dekady? Przypuszczam zresztą, że jedną z przyczyn ślimaczącej się produkcji Krabów jest przygotowywanie się do produkcji Borsuków. Bo nie w Krabach, które muszą bazować na koreańskich licencyjnych rozwiązaniach tylko we własnym autorskim produkcie jest prawdziwa forsa.

        2. Remov

          @Chyżwaf - a realnie to będą robili kilkanaście rocznie

        3. Remov

          @Chyżwar - wiesz że w Borsuku są niemieckie silniki, amerykańskie armaty, izraelskie ppk

      14. sprawiedliwy

        Skoro przeszły testy umowa na jutro i działać. Powinna być przygotowana od dawna i to w różnych opcjach

        1. Remov

          Nie da się podpisać na jutro

      15. Był czas_3 dekady

        Nno, to teraz szybko opracować wersje specjalistyczne (+ SONA) by nie było sytuacji jak z KTO ROSOMAK gdzie wersje specjalistyczne powstały po ponad 1o latach od wprowadzenia pojazdu do armii. Ale, ale.... gospodarka spowalnia, zakłady planują zwolnienia pracowników. Nie będzie wpływów do budżetu. Komu odbiorą rządzący kasę? Emerytom, polskim rodzinom, armii? Nie zapominajcie, że za 2 lata zjadą tu "legalni" imigranci z Niemiec, a każdy z nich ma otrzymać wysoki socjal z naszego budżetu.

        1. Remov

          Najpierw poczekajmy czy ruszy produkcja

      16. Nordx

        produkować na 3 zmiany w zamówionej ilości. żadna ukraina, żaden eksport. najpierw nasycić polskie jednostki, a wycofane BWP sprzedać(!) ewentualnie ukrainie lub do afryki.

        1. Chyżwar

          Też tak to widzę. Z tym tylko, że ze względu na zapas nośności w te pędy powinno się do niego opracować ciężki pancerz. Zagłuszarki nasz przemysł produkuje, więc nie powinno być problemu. Ale powinno się odkurzyć pracę na APSem. Bo były nawet dość zaawansowane tyko poszły w kąt ponieważ MON co chwila raczył zmieniać wymagania tak, żeby króliczka gonić i przypadkiem nie kupić. No chyba że dokumentacja poszła do tych samych niszczarek, do których trafiła dokumentacja czołgowych silników. W tym państwie nie zdziwiłoby mnie to nawet za bardzo.

        2. Weneda 1977

          Ty ja i inni tak myślą a dzieje się inaczej co to oznacza?

        3. Takijeden

          Bwp 1 chcesz sprzedawać? Ten złom?

      17. ANDY

        po zakupie AH64 ... jak kupimy 100 sztuk to będzie sukces ... - na więcej braknie kasy wytransferowanej bez żadnych kompensat za ocean ...

        1. MiP

          Te 100 sztuk to nasz przemysł będzie robił z 5-6 lat

        2. WisniaPL

          Przecież dostawy borsuków to będzie 50 rocznie i takie same raty. Apache będzie pewnie też kredytowane na 20 lat.

        3. Chyżwar

          Nie kłam, bo rekompensata jest..

      18. Dr. Pavl Kopetzky

        Ps. Łatwy cel dla: dronów, dział, armat, pocisków, rakiet, moździerzy, wyrzutni, haubic, samolotów etc.!? Real Life of War

        1. Wiemwszystko

          Raczej dobry pretekst do zwiększenia zamówienia o pojazdy rezerwowe, oraz co ważniejsze o wersję opl.

        2. skition

          No fakt "motołyga " to to nie jest. Legendarny MT-LB wielozadaniowy transporter -ciągnik leki opancerzony ( z Huty Stalowa Wola) ma już 60 lat ( wiem produkowali je tam jeszcze w Charkowie i w Bułgarii) i stała się baza dla wielu pojazdów i formacji. Przede wszystkim pierwsza AHS czyli 2S1 Goździk , transporter morpiechoty i WDW ( z racji tej ,że dla wojsk desantowanych z powietrza na współczesnym polu walki w środowisku sieciocentrycznym zwyczajnie nie ma miejsca)..MT-LB pojazd naszych dziadków jest wciąż pojazdem przyszłości.. Przerobili je już na czołgi żółwie z MAD Maxa i oplot antydronowy z Kordem 12,7mm....Owszem w latach 80 stwierdzono ,że wszędołaz do wszystkiego ( nawet może mieć gąsienice na śnieg od ratraka o nacisku mniejszym niż rakiety( takie na buty dorosłego człowieka) jest juz przestarzały..,

        3. skition

          cdn. więc starano się zrobić MTLB z podwoziem hydropneumatycznym co się uczonym z Charkowa nie udało..A może się udało tylko tym z HSW i nazywa się teraz BWP Borsuk? Tak więc życzmy Borsukom legendy dziadka MTLB.a pole do rozwoju potężne .Od czołgów żółwi z Mad Maxa ,przez ratraki , pływające neoKleszcze i nowe wozy dla sił szybkiego reagowania zwanych kiedyś "wojska powietrzno desantowe" , bo desant powietrzny w konflikcie o dużej intensywności jest zwyczajnie już niemożliwy.

      19. KrzysiekS

        Jeżeli chodzi o BWP to w WP jest tragedia!!! BORSUK jest potrzebny na wczoraj mam też nadzieję że dostanie zagłuszarkę i ASOP (przynajmniej w przyszłości).

      20. Dudley

        Szkoda że tak ciężko, w pocie czoła nie negocjują kontraktów z Koreańczykami czy Jankesami.

      21. Obiektywny

        Ano pewnie po co się śpieszyć :) ja bym tego pana generała wsadził do bwp 1 i wystawił na o strzał zwykłej broni normalnego karabinu chciałbym poznać jego doznania z wnętrza 60 letniego pojazdu w takiej sytuacji, myślę że wtedy taka głupota jak zdanie ostateczny termin nie jest istotny wogole by się nie pojawiła w wypowiedzi tego pana

      Reklama