Reklama

Siły zbrojne

Białoruski Wołat zakończył badania państwowe

Białoruski kołowy bojowy wóz piechoty Wołat-V2 z wieżą Adunok-BM30.2.
Białoruski kołowy bojowy wóz piechoty Wołat-V2 z wieżą Adunok-BM30.2.
Autor. Państwowy Komitet Wojskowo-Przemysłowy Republiki Białorusi

Białoruski Państwowy Komitet Przemysłu Wojskowego (Goskomwojenprom) poinformował o zakończeniu badań państwowych kołowego transportera opancerzonego Wołat-V2.

Wołat ukończył kolejny etap na drodze do produkcji seryjnej. Podczas badań (zaliczonych z wynikiem pozytywnym) zweryfikowano skuteczność systemów uzbrojenia za dnia i w nocy. Obok weryfikacji uzbrojenia głównego, tj. armaty automatycznej 2A42 kalibru 30 mm, kilkukrotnie strzelano też przeciwpancernymi pociskami kierowanymi. Sprawdzona została dzielność terenowa pojazdu, w tym zdolność do pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania. Na koniec zademonstrowano możliwość przewożenia wozu na pokładzie samolotu transportowego Ił-76.

Reklama

Czy teraz Wołat-V2 zostanie zamówiony przez Wojska Lądowe Republiki Białorusi? Mińsk cierpi na problemy finansowe, więc wdrożenie tego sprzętu nie jest tak oczywiste, jak może się wydawać. Z drugiej strony, białoruska flota kołowych transporterów opancerzonych oraz bojowych wozów piechoty (ponad 30 BTR-82A, ponad 60 BTR-70MB1 oraz około 150 BTR-80) jest zwyczajnie przestarzała. Co więcej, rzeczywista liczba KTO o radzieckim rodowodzie może być mniejsza, niż wskazują na to statystyki.

    Także rezerwy sprzętowe zostały poważnie uszczuplone po przekazaniu pokaźnego pakietu pomocy wojskowej do Rosji. Choćby z tego względu zakup Wołata-V2 wydaje się koniecznością. Niewykluczone, że pojazd wzbudzi też zainteresowanie Moskwy, która cierpi na chroniczny brak nowoczesnych pojazdów opancerzonych bo utracie tysięcy sztuk sprzętu na Ukrainie.

    Białoruski kołowy bojowy wóz piechoty Wołat-V2 z wieżą Adunok-BM30.2.
    Białoruski kołowy bojowy wóz piechoty Wołat-V2 z wieżą Adunok-BM30.2.
    Autor. Państwowy Komitet Wojskowo-Przemysłowy Republiki Białorusi

    Jak dotąd Wołata-V2 zademonstrowano z dwoma systemami wieżowymi. Pierwszy zapożyczono z BMP-2, lecz poddano go modyfikacjom. Zastosowano ulepszone przyrządy obserwacyjno-celownicze oraz wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych (9M113 Konkurs?). Drugi to rodzimy zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Adunok-BM30.2.

    Białoruski kołowy bojowy wóz piechoty Wołat-V2 z wieżą Adunok-BM30.2.
    Białoruski kołowy bojowy wóz piechoty Wołat-V2 z wieżą Adunok-BM30.2.
    Autor. Państwowy Komitet Wojskowo-Przemysłowy Republiki Białorusi

    Wołat-V2 to rodzina kołowych transporterów opancerzonych 8x8 białoruskiej produkcji opracowana w Mińskiej Fabryce Ciągników Kołowych (MZKT) jako efekt prac w programie BTR-V2 Umka. W odróżnieniu od radzieckiej rodziny BTR-60/70/80 pojazd ten został zbudowany według zachodniej myśli konstrukcyjnej, gdzie przedział napędowy ulokowano z przodu kadłuba, za nim jest przedział bojowy, a na samym końcu znajduje się przedział desantu. Załogę stanowią trzy osoby, zaś desant wynosi ośmiu żołnierzy. W wersji kołowego bojowego wozu piechoty pojazd ten może otrzymać jeden z dwóch typów systemów wieżowych. Dotychczas ukazano go ze zmodernizowaną wieżą od BMP-2 oraz modułem bojowym Adunok-BM30.2.

    Białoruski kołowy bojowy wóz piechoty Wołat-V2 z wieżą Adunok-BM30.2.
    Białoruski kołowy bojowy wóz piechoty Wołat-V2 z wieżą Adunok-BM30.2.
    Autor. Państwowy Komitet Wojskowo-Przemysłowy Republiki Białorusi

    W obu przypadkach uzbrojenie główne stanowi armata automatyczna 2A42 (lub jej pochodna) sprzężona z karabinem maszynowym PKT kal. 7,62 mm. Do zwalczania celów silnie opancerzonych, np. czołgów podstawowych, pojazd może otrzymać pojedynczą (na wieży BMP-2) lub podwójną (na module Adunok-BM30.2) wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych. W przypadku systemu wieżowego z BMP-2 może to być 9M111 Fagot lub 9M113 Konkurs). Wóz napędza silnik wysokoprężny WP13.550A0 o mocy 550 KM. Transporter o masie od 19 do 24,5 t (w zależności od konfiguracji) rozpędzi się do 110 km/h na drodze oraz do 10 km/h podczas pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania.

      Reklama

      WIDEO: Czekając na Trumpa - Wielkie odliczanie

      Reklama

      Komentarze (3)

      1. Papiesh

        2A42 czyli celność nie istnieje.

      2. user_1064174

        Może kupmy licencje od Białorusinów - w końcu my nie potrafimy zaprojektować własnego KTO XD

        1. Davien3

          Polska miała znacznie lepszy transporter Rys od tego białoruskiego "cuda". Ale istotnie Rosjanie nie potrafią zaprojektowac KTO.

        2. skition

          Davien..Ryś? Ten trochę odświeżony SKOT?

        3. ZMECHOL91

          Tak pamiętam Rysia z Iraku:) Nawet powstała przypowiastka: Najlepszy na świecie jest Ryś na lawecie:)

      3. Przyszłość

        Sprzedać np dla Rosji 200 sztuk a za zysk z tego zrobić sobie np 40 dla Białorusi. Zależy jaka marzą zysku by była

        1. Nico44

          patrząc na Białoruś raczej niska

      Reklama