- Wiadomości
Białoruś testuje swój odpowiednik Rosomaka
Białoruski przemysł stale próbuje stworzyć przy pomocy krajowego zaplecza naukowo-badawczego nowoczesne pojazdy opancerzone przeznaczone dla swojej armii. Jednym z przykładów takich starań jest Volat-V2. Jak się prezentuje niedawno testowany kołowy bojowy wóz piechoty?

Autor. Homoatrox/Wikipedia
Białoruski Volat-V2 (MZKT-690003) to eksperymentalny kołowy transporter opancerzony prezentowany dotychczas głównie w wersji bojowego wozu piechoty. Jego premiera miała miejsce podczas targów MILEX 2021, jednak z wielu względów (w tym finansowych) nie wzbudził on zainteresowania ani na rynku lokalnym, ani za granicą. Prezentowany wtedy pojazd występował we wariancie bojowego wozu piechoty wyposażonego w zmodernizowaną wieżę od BMP-2 charakteryzującą się ulepszonymi przyrządami obserwacyjno-celowniczymi oraz wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych (9M113 Konkurs?). Jednak w zeszłym roku zademonstrowano drugi wariant Volata-V2 uzbrojony już w moduł bojowy BM30.2 (najpewniej bezzałogowy) charakteryzujący się m.in. zdwojoną wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych.
New IFV just dropped. Belarussian Volat V2 IFV (MZKT-690003) during trials, November 2023. Developed by Minsk Wheeled Truck Plant (MZKT). Two prototypes built - one uses a BMP-2 turret, one uses a new BM30.2 turret with 30mm AC and ATGM mount #ArmoredWarfare #TankswithAW pic.twitter.com/pmbKeba8F1
— Armored Warfare (@ArmoredWar) November 21, 2023
Oba warianty białoruskiego KBWP wzięły udział w testach na terenie 227. poligonu ogólnowojskowego pod koniec listopada zeszłego roku. Poza nimi na zdjęciach z tego wydarzenia widzimy gąsienicowy bojowy wóz piechoty BMP-2, zapewne jako odnośnik przy porównywaniu osiągów w kwestii siły ognia. Próby były wykonywane pod kierownictwem białoruskiej Państwowej Komisji Przemysłu Obronnego (Goskomwojenprom) zarówno w dzień, jak i w nocy. Zważywszy, że konstrukcja ta zapewne ma wiele elementów do poprawy, tego typu testy mogą pozwolić na dopracowanie części z nich. Być może przełoży się to na pierwsze zamówienia dla białoruskiej armii, w celu wymiany przestarzałych BTR-70/80, chociaż ze względów finansowych proces ten będzie prawdopodobnie bardzo ograniczony.

Autor. DBatura/Wikipedia
Volat-V2 to rodzina kołowych transporterów opancerzonych 8x8 białoruskiej produkcji opracowana w Mińskiej Fabryce Ciągników Kołowych (MZKT) jako efekt prac w programie „BTR-V2 Umka”. W odróżnieniu od radzieckich wozów rodziny BTR-60/70/80 pojazd ten został zbudowany według zachodniej myśli konstrukcyjnej, gdzie przedział napędowy umieszczony jest na przedzie kadłuba, za nim jest sekcja bojowa, a na samym końcu przedział desantu. Załogę stanowią trzy osoby, zaś desant wynosi ośmiu żołnierzy. W wersji kołowego bojowego wozu piechoty pojazd ten może otrzymać jeden z dwóch typów systemów wieżowych, dotychczas ukazano go ze zmodernizowaną wieżą od BMP-2 oraz modułem bojowym BM30.2.
Zobacz też
W obu przypadkach uzbrojenie główne stanowi armata automatyczna 2A42 (lub jej pochodna) sprzężona z karabinem maszynowym PKT kal. 7,62 mm. Do zwalczania celów mocno opancerzonych jak czołgi podstawowe pojazd w obu konfiguracjach wieżowych ma posiadać pojedynczą (zmodernizowana wieża BMP-2), lub podwójną wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych (w przypadku zmodernizowanej wieży BMP-2 jest to najpewniej 9M111 Fagot/9M113 Konkurs.). Wóz napędza silnik wysokoprężny WP13.550A0 o mocy 550 KM, co pozwala na rozpędzenie transportera, przy masie wynoszącej 19-24,5 t., do 110 km/h w terenie oraz do 10 km/h podczas pokonywania przeszkód wodnych.
Zobacz też

Autor. Homoatrox/Wikipedia

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]