Siły zbrojne
Badania radaru I-Master zakończone sukcesem. Powstał tani Joint STARS
Zakończyły się z sukcesem próby lotnicze radaru I Master zamontowanego na pokładzie lekkiego samolotu Diamond DA42MPP GUARDIAN.
Próby były realizowane wspólnie z firmami Diamond Aircraft Industries i Diamond Airborne Sensing w okolicach miejscowości Wiener Neustadt w Austrii. Testy radaru trwały przez tydzień i były realizowane przy różnych prędkościach i wysokościach lotu. Sprawdzano również system transmisji danych zawierających obraz pełnej rozdzielczości z radaru oraz z głowicy optoelektronicznej (EO/IR) przekazywanych w czasie rzeczywistym do stacji naziemnej.
Więcej: Estonia wdraża nowe radary
I-Master to lotniczy radar obserwacyjny z możliwością wykrywania naziemnych celów ruchomych GMTI (Ground Moving Target Indication) lub stałych. Jego niewielka antena zapewnia również odpowiednią rozdzielczość poprzez zastosowanie wyrafinowanej obróbki sygnałów SAR (jest to radar z syntetyzowaną aperturą). Antena ta może być zamontowana na żyro stabilizowanej podstawie, a całość waży tak mało, że może być przenoszona również przez małe latające drony (np. pionowzloty S-100 Camcopter).
Obraz uzyskany za pomocą radaru może być nakładany na zobrazowanie z głowicy optoelektronicznej lub mapę elektroniczną, pokazując rzeczywistą sytuację w warunkach atmosferycznych uniemożliwiających normalną obserwacje wzrokową i wskazując zmiany, jakie się pojawiły w odniesieniu do standardowej sytuacji.
Wykorzystywany w testach samolot wielozadaniowy Diamond DA42MPP (Multi-Purpose Platform) GUARDIAN jest dwusilnikowym, dwumiejscowym statkiem powietrznym, specjalnie przystosowanym do montażu na nim wielu sensorów obserwacyjnych. Dzięki systemowi przeciwoblodzeniowemu samolot DA42MPP może latać w każdych warunkach i wskazywać cele zarówno za pomocą głowicy EO/IR jak i głowicy z radarem. Ta ostatnia została umieszczona pod brzuchem samolotu co zapewnia obserwację 360° w azymucie. Jeżeli do tego dołożymy możliwość latania przy dwóch pilotach przez 7-9 godzin widać, że udało się stworzyć gotowy powietrzny system obserwacji naziemnej – coraz częściej określany jako tani Joint STARS.
Więcej: CAMCOPTER S-100 z radarem już lata
Thales wyjaśnia, że „to rozwiązanie kompletne dla sił wojskowych i paramilitarnych, służące do nadzoru własnego terytorium i obserwacji strefy przygranicznej, ochrony rurociągów i działań kryzysowych.”
(MD)
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie