Departament Obrony Australii publicznie zaprezentował oba finałowe prototypy konstrukcji rywalizujących o kontrakt nowy australijski bojowy wóz piechoty. Ma on zastąpić obecnie używany przez poddziały zmechanizowane australijskiej armii M113AS4, który został zaprezentowany jako tło dla obu nowych propozycji.
Wspomniane wydarzenie miało miejsce w stolicy Australii - Canberze 12 marca br. Już wcześniej australijski resort obrony informował o przekazaniu w lutym br. wymaganej partii trzech prototypów od obu koncernów rywalizujących w tym programie. W najbliższym czasie wybrani australijscy żołnierze mają stworzyć próbne załogi i przejść kilkutygodniowe szkolenie na nowych wozach. Wspomniane pojazdy mają być poddane serii intensywnych i wszechstronnych badań i testów, prowadzonych w celu wyeliminowania potencjalnego ryzyka dla australijskiej armii, związanych z pozyskaniem nowego uzbrojenia.
Dwa wozy każdego z typów będą wszechstronnie badane przez żołnierzy, a trzeci będzie podlegał testom odporności. Na podstawie otrzymanych wyników do 2022 roku ma zostać podjęta ostateczna decyzja o wyborze zwycięzcy.
W australijskim programie Land 400 Phase 3 (Mounted Close Combat Capability), w obecnej finałowej fazie, pozostała jedynie dwójka konkurentów: Rheinmetall Defence z KF41 Lynx i Hanwha Defense ASK21 Redback powstały na bazie K21.
Obie firmy mają doświadczenia związane z kontraktami dla Australii. Tamtejsza armia w sierpniu 2018 roku zdecydowała się na zakup 211 egzemplarzy kołowych wozów bojowych z rodziny Boxer od niemieckiego koncernu, ich dostawy już się rozpoczęły. Z kolei południowokoreańska spółka zwyciężyła w postępowaniu na 30 nowych australijskich armatohaubic samobieżnych oferując AS9 Huntsman, czyli krajową wersję K9 Thunder.
Wcześniej w programie nowego australijskiego BWP startowały także dwa inne koncerny: General Dynamics Land Systems z Ajaxem oraz BAE Systems z CV90, jednak ostatecznie zrezygnowały z dalszego udziału w tym postępowaniu.
Obie firmy deklarują, że w przeciągu ostatniego pół roku zbudowały wstępny szkielet łańcucha dostaw na podstawie lokalnych spółek. Rheinmetall Defence posiada już swoją spółkę córkę Rheinmetall Defence Australia, która działa na rzecz australijskiej armii oraz odbiorców eksportowych, a także współpracuje z innymi lokalnymi spółkami przemysłu zbrojeniowego. Produkcja KF41 Lynx ma odbywać się w zakładach Military Vehicle Center of Excellence (MILVEHCOE) w Redbank w stanie Queensland we wschodniej Australii.
Hanwha Defense z kolei powołała w tym celu spółkę córkę — Hanwha Defense Australia, a także grupę Team Redback w której skład wchodzą lokalne spółki m.in. takie jak: ECLIPS, EOS, Milspec, Bisalloy, Soucy, Marand i CBG Systems czy izraelski koncern Elbit Systems. Produkcja AS21 Redback ma być w założeniu prowadzona w zakładach w Geelong na południe od Melbourne.
Program Land 400 Phase 3 zakłada pozyskanie nowego bojowego wozu piechoty dla australijskiej armii, który zastąpi i pozwoli na wycofanie mocno przestarzałych i wyeksploatowanych 431 egzemplarzy bojowych wozów piechoty M113AS4. Ostateczny zwycięzca jednego z największych programów modernizacji technicznej australijskich wojsk lądowych otrzyma kontrakt o łącznej wartości najprawdopodobniej ponad 10 mld AUD (7,7 mld USD). Będzie on obejmował ok. 450 egzemplarzy nowych bojowych wozów piechoty i 17 wozów specjalistycznych wraz z pakietem wsparcia i zabezpieczeniem w całym cyklu życia.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie