Reklama

Siły zbrojne

DSEI 2015: Premiera Beowulfa BAE Systems. Nowe możliwości transportu w terenie

BAE Systems pokazuje po raz pierwszy na londyńskich targach DSEI 2015 dwuczłonowy, gąsienicowy transporter typu Beowulf.

Beowulf został zbudowany w oparciu o technologię dwuczłonowego transportera opancerzonego BvS 10 Viking (w tym elementy układu napędowego), który powstał pierwotnie w Szwecji na zamówienie piechoty morskiej Wielkiej Brytanii. Pojazdy Viking zostały również zamówione przez siły zbrojne Francji, Holandii i Szwecji.

Prezentowany po raz pierwszy podczas DSEI 2015 Beowulf jest zdolny do przewożenia do ośmiu ton ładunku. Transporter został zaprojektowany w taki sposób, aby móc jednocześnie przewozić zarówno personel, jak i ładunek. Pojazd jest wyposażony w przestronne szyby przednie i boczne, co ma umożliwić zwiększenie stopnia świadomości sytuacyjnej.

Maksymalny zasięg wynosi 1000 km. Beowulf dysponuje podnoszoną przednią kabiną, co ma ułatwić eksploatację pojazdów. Przedstawiciele BAE Systems wskazują, że doświadczenia z eksploatacji dwuczłonowych transporterów wskazały na potrzebę wykorzystania nieopancerzonego pojazdu tej klasy (co pozwala na zwiększenie ładunku użytecznego). Jednocześnie podkreślają, że istnieje możliwość zapewnienia ochrony pancernej.

Dwuczłonowe transportery, w tym Bv 206 i BvS 10 charakteryzują się rozszerzonymi możliwościami działania w trudnym terenie i są wykorzystywane np. w warunkach arktycznych – nie tylko przez siły zbrojne, ale też służby ratunkowe.

Beowulf jest zdolny do poruszania się w trudnych warunkach terenowych, w tym przekraczania przeszkód wodnych pływaniem, prowadzenia działań w warunkach zimowych czy w terenie bagnistym, a także pokonywania wzgórz o nachyleniu do 45 stopni.

Beowulf jest proponowany przez BAE Systems między innymi jako następca sprawdzonych pojazdów Bv 206. Łącznie zbudowano więcej niż 12 000 maszyn tego typu. Przedstawiciele brytyjskiego koncernu podkreślają, że Beowulf jest oferowany brytyjskiej piechocie morskiej, która zadeklarowała poszukiwanie następcy dla 350 wozów Bv 206. Royal Marines przewidują pozyskanie około 230 nowych transporterów.

Reklama

Komentarze (1)

  1. Mike76

    Odpowiedni bus lub "dostawczak" na polskie drogi :-)

    1. Podbipieta

      Dla brygady górskiej by się lepiej nadały niż Rośk i samochody pancerne .Cena coś 2 mln USD / opancerzony / 1 bat. czołgów ,2 BvS i 1 bat nowych BWP skuteczniej wypełniłyby zadania w trudnym terenie

Reklama