Siły zbrojne
Amerykański zbiornikowiec w Gdańsku, a nad nim polski Black Hawk [FOTO]
![amerykański zbiornikowiec w Gdańsku](https://cdn.defence24.pl/2022/07/30/800x450px/Sk0jUxgSKxuDP7uX6lol5lZitf045KHpkK3hWuhA.zm8p.jpg)
Autor. Andrzej Nitka/Defence24
W godzinach popołudniowych 25 lipca do portu w Gdańsku zawinął należący do US Navy zbiornikowiec floty Leroy Grumman (T-AO-195). Jednostka ta weszła do polskiego portu w niespodziewanej asyście polskiego śmigłowca Sikorsky S-70 i Black Hawk należącego do Wojsk Specjalnych, który w tym czasie operował nad Gdańskiem.
Wizyta amerykańskiej jednostki w Polsce miała charakter roboczy i trwała do czwartku 28 lipca. Do Polski zbiornikowiec ten przybył bezpośrednio ze Stanów Zjednoczonych. Bazę US Navy w Norfolk na wschodnim wybrzeżu USA opuściła on 7 lipca br.
![zbiornikowiec](https://cdn.defence24.pl/2022/07/30/580xpx/W6reeZffGJEOEwAt9cCCJ11KAud78LWNIQHEeY59.p80z.jpg, https://cdn.defence24.pl/2022/07/30/1920xpx/W6reeZffGJEOEwAt9cCCJ11KAud78LWNIQHEeY59.b4pf.jpg 2x)
Taki charakter wizyty wynika z tego, że jednostki zaopatrzeniowe US Navy regularnie zawijają do portów zaprzyjaźnionych państw, aby wzmocnić więzi między sojusznikami w NATO oraz utrzymać linie zaopatrzenia amerykańskich okrętów. Na początku czerwca do Gdańska z taką wizytą zawinął bliźniaczy zbiornikowiec Patuxent (T-AO-201), zaś w październiku ubiegłego roku zaopatrzeniowiec Robert E. Peary (T-AKE-5) typu Lewis and Clark.
USNS Leroy Grumman jest jednym z szesnastu ukończonych zbiornikowców typu Henry J. Kaiser. Spośród nich piętnaście nadal jest eksploatowanych przez US Navy, a jeden został sprzedany Chile w 2010 r. Budowa dwóch kolejnych jednostek tego typu, mimo znacznego zaawansowania, nie została zakończona i ostatecznie złomowano je w 2011 r. W związku tym, że większość (12) zbiornikowców typu Henry J. Kaiser zostało zbudowanych w technologii poszycia jednokadłubowego sukcesywnie zastępowane będą one przez nowoczesne zbiornikowce typu John Lewis, których planuje się zbudować aż 20.
Sam Leroy Grumman (T-AO-195), który nosi imię amerykańskiego konstruktora lotniczego, pilota i przemysłowca - założyciela wytwórni samolotów Grumman Aerospace Corporation, został zbudowany przez stocznię Avondale Shipyard Ins. w Nowym Orleanie. Zbiornikowiec ten został zamówiony 27 lutego 1986 r., jego stępkę położono 6 lipca 1987 r., zwodowano 3 grudnia 1988 r., zaś do służby wszedł on 23 sierpnia 1989 r.
![](https://cdn.defence24.pl/2022/07/30/580xpx/zlfiei5M2JeIBiIvsutGrv9auLYWnMqPQ7lQFb8p.g8j7.jpg, https://cdn.defence24.pl/2022/07/30/1920xpx/zlfiei5M2JeIBiIvsutGrv9auLYWnMqPQ7lQFb8p.jspr.jpg 2x)
![Zbiornikowiec wyposażony jest w cztery burtowe stanowiska przeładunkowe RAS (Replenishment At Sea).](https://cdn.defence24.pl/2022/07/30/580xpx/G6F968tK6AsouAI4gfpyvGN5WvQPOEocRFPtNjSW.0hrb.jpg, https://cdn.defence24.pl/2022/07/30/1920xpx/G6F968tK6AsouAI4gfpyvGN5WvQPOEocRFPtNjSW.imwr.jpg 2x)
Autor. Andrzej NItka/Defence24
Zbiornikowce typu Henry J. Kaiser podlegają Dowództwu Transportu Morskiego (Military Sealift Command), które odpowiada za wszechstronne wsparcie US Navy oraz zapewnia transport morski dla wszystkich amerykańskich formacji wojskowych, a także innych agencji rządowych. Podobnie jak to ma miejsce na innych jednostkach MSC załoga tych zbiornikowców składa się głównie w z cywilów (w liczbie 82) odpowiedzialnych za ich normalną eksploatację. Dodatkowo na ich pokładach znajduje się personel wojskowy (w liczbie 21) odpowiedzialny za koordynację działań z okrętami, łączność wojskową i ochronę samych jednostek.
Głównym zadaniem tych zbiornikowców jest transport od 28 300 do 28 600 m³ paliwa okrętowego i lotniczego oraz przekazywanie go na inne okręty dzięki czterem burtowym stanowiskom przeładunkowym RAS (Replenishment At Sea). Ponadto magazyny okrętowe o powierzchni 690 m² oraz osiem chłodzonych kontenerów 20-stopowych pozwalają na zabranie ładunków suchych (w tym żywności) łącznie na 128 paletach. Przekazywanie ładunków stałych może odbywać się dzięki dwóm burtowym stanowiskom przeładunkowym RAS , jak również z wykorzystaniem śmigłowców. Zbiornikowce typu Henry J. Kaiser dysponują pokładem lotniczym, jednak nie posiadają hangaru, który umożliwiałaby bazowanie tego rodzaju statku powietrznego.
![Zbiornikowce typu Henry J. Kaiser dysponują pokładem lotniczym, jednak nie posiadają hangaru.](https://cdn.defence24.pl/2022/07/30/580xpx/OpTT0KiyIAqG4frv05GRGt3JzRiZobSE7vl9PxS0.1oyx.jpg, https://cdn.defence24.pl/2022/07/30/1920xpx/OpTT0KiyIAqG4frv05GRGt3JzRiZobSE7vl9PxS0.cuuw.jpg 2x)
Autor. Andrzej Nitka/Defence24
![Zbiornikowiec USNS Leroy Grumman (T-AO-195) w gdańskim porcie.](https://cdn.defence24.pl/2022/07/30/580xpx/LsVBk6FKlfbfk92Ows4cdnNPQ6tB9fjhU3Zx4Ezj.blnf.jpg, https://cdn.defence24.pl/2022/07/30/1920xpx/LsVBk6FKlfbfk92Ows4cdnNPQ6tB9fjhU3Zx4Ezj.hcig.jpg 2x)
Autor. Andrzej Nitka/Defence24
raczek
AdSumus okrety tego typu maja plywac to nie salon mody a widze ze nie masz zielonego pojiecia o morskiej wodzie po pol roku z nowego statku wychodzi rdza.
wawelberg
Ale niemieckie są zawsze ładniej pomalowane.Szczególnie na parady.
AdSumus
Kolejny amerykański okręt któremu przydało by się co najmniej malowanie.
wawelberg
Niemieckie zawsze były i są ładnie pomalowane
Agencja Prasowa Lech Czech Rus
Ruskie okręty za to idą na dno pomalowane i błyszczące. Dziury pozaklejane papierem itd. ;)
baltazar
Czlowieku to ma dzialac a nie wygladac,to nie rewia mody.
Andreas
Jak nie masz pracy, to możesz zaproponować im pomalowanie.