Amerykańska spółka Tactical Air Support z Reno (stan Nevada) otrzymała zamówienie warte 14.8 mln dolarów na zakup sześciu pakietów modernizacyjnych do szkoleniowych myśliwców F-5 Tiger II, w tym czterech dla F-5N i dwóch dla F-5F. Ma to związek planowanymi pracami, prowadzącymi do ulepszenia i unowocześnienia tych tanich w eksploatacji maszyn.
Zamawiającym jest Naval Air Warfare Center Aircraft Division (NAVCAD), jednostka badawcza lotnictwa marynarki wojennej USA, zajmująca się badaniem, testowaniem, rozwojem, wdrażaniem oraz ewaluacją samolotów przeznaczonych na rzecz US Navy. Wybrała ona wykonawcę, czyli Tactical Air Support, który podejmie się dostawy pakietów modernizacyjnych do myśliwców F-5, używanych przez US Navy. Jednocześnie wykonawca zobowiązuje się do przeprowadzenia niezbędnych prac modernizacyjnych przy dwóch myśliwcach F-5F i czterech F-5N, do których omawiane pakiety trafią. Proces unowocześniania maszyn według założeń zakończy się w sierpniu 2022 roku.
Myśliwce F-5 Tiger II są używane od wielu dekad przez amerykańskie lotnictwo morskie w eskadrach agresorów, takich jak VFC-111 (Fighter Squadron Composite 111) Sundowners czy VMFT-401 (Marine Fighter Training Squadron 401 ) Snipers, do prowadzenia symulowanych walk powietrznych z nowszymi maszynami. W ten sposób przykładowo szkolili się piloci F-35 Korpusu Piechoty Morskiej, wykorzystując kolegów z VMFT-401 do odgrywania roli agresorów za pomocą F-5F/N Tiger II, przygotowując zarazem Marines do rzeczywistych powietrznych potyczek.
Northrop F-5 Tiger II to lekki myśliwiec, zaprojektowany i oblatany na początku lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Na przestrzeni kilku dekad powstało wiele jego wariantów, w tym dwumiejscowy szkolno-bojowy F-5F oraz odkupione od Szwajcarii F-5N, które swoje miejsce znalazły w US Navy. Ze względu na programy pomocowe dla innych państw świata, Tiger II służył (i dalej to czyni jako platforma szkoleniowa) w krajach takich jak Arabia Saudyjska, Brazylia, Hiszpania, Iran, Meksyk, Turcja, Wenezuela.
Myśliwce wykorzystywane są również przez Szwajcarię (wariant F-5E Tiger II), głównie działające w grupie akrobacyjnej Patrouille Suisse. Pod koniec maja bieżącego roku jeden z nich rozbił się w trakcie prowadzenia treningu walk powietrznych. Pilot zdołał się katapultować i bezpiecznie wylądować bez jakichkolwiek obrażeń.
Herr Wolf
A to już f35 jest gorszy od tych zabytków z lat 60- tych!!@
asd
@"14.8" Znakiem dziesiętnym w Polsce jest przecinek.
BUBA
Bardzo sluszna owaga