Siły zbrojne
Amerykanie zwiększają zamówienie na pływające transportery
Koncern BAE Systems Plc działający wspólnie z firmą Iveco Defence Vehicles (będąca częścią CNH Industrial) otrzymał zamówienie o wartości ponad 113 milionów dolarów na dostawę dla amerykańskiej piechoty morskiej dodatkowych 26 opancerzonych pojazdów amfibijnych ACV (Amphibious Combat Vehicles). Umowa z czerwca 2018 roku przewiduje jak na razie wyprodukowanie 204 transporterów (30 szt. zamówionych + 174 egzemplarzy w opcji).
Głównym wykonawcą zamówienia na dostawę opancerzonych pojazdów amfibijnych ACV (Amphibious Combat Vehicles), zgodnie z kontraktem z 2018 roku, ma być amerykańska firma CNH Industrial. Umowa zakłada wyprodukowanie dla amerykańskiej piechoty morskiej opancerzonej platformy amfibijnej 8x8, części zamiennych oraz zapewnienie serwisu. W rozwiązaniu oparto się na konstrukcji włoskiego transportera Iveco SuperAV 8x8. Do tej pory w ramach partii próbnej LRIP (Low-Rate Initial Production) zamówionych zostało 90 egzemplarzy. Aktualne zwiększenie zamówienia do 116 amfibii ma według BAE Systems „przybliżyć cały program do fazy pełnej produkcji”.
Amerykańska piechota morska ma otrzymać transporter opancerzony zdolny do pływania w warunkach oceanicznych początkowo z prędkością do 8 w (w późniejszych wersjach nawet do 15 w). Prędkość na lądzie to około 105 km/h. Pojazd pusty ma masę 15 ton z możliwością obciążenia do 24 ton co oznacza zdolność do jego transportowania również drogą lotniczą (w tym samolotami C-130).
W transporterze zastosowano znacznie mocniejszy sześciocylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 700 KM w porównaniu do tego, jaki jest wykorzystywany na standardowych amfibiach gąsienicowych US Marines AAV7 (Assault Amphibious Vehicle) o mocy 400 KM lub 525 KM. ACV ma dodatkowo większą mobilność, większą ochronę balistyczną, jak również większą odporność na wybuchy min i improwizowanych ładunków wybuchowych (zapewniając bezpieczeństwo dla trzyosobowej załogi oraz trzynastu transportowanych żołnierzy).
Podczas produkcji partii próbnej producent skupia się na wariancie podstawowym amfibii ACV-P. Pozostałe wersje będą dostarczane dla Marines po uruchomieniu pełnej produkcji. Będą wśród nich m.in. pojazd zabezpieczenia technicznego (ACV-R), wóz dowodzenia (ACV-C) z siedmioma stanowiskami dla operatorów systemów dowodzenia i łączności, bojowy wóz wsparcia z systemem wieżowym z armatą kalibru 30 mm oraz niszczyciel czołgów (uzbrojony w wkm Browning M2 kalibru 12,7 mm, wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike NLOS i FGM-148 Javelin oraz wyposażony w głowicę optoelektroniczną na rozsuwanym maszcie z tyłu kadłuba).
Czytaj też: Przeciwpancerna wersja ACV dla USMC
Wyposażeniem standardowych pojazdów będzie zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z wkm Browning M2 kalibru 12,7 mm oraz opcjonalnie - granatnikiem M2/Mark 19. Transportery ACV mają mieć także możliwość zabierania bezzałogowych aparatów latających oraz zdalnie sterowanych robotów naziemnych.
Zamówione w 2018 roku transportery mają być przekazane do 2022 roku. Jeżeli spełnią oczekiwanie, to kontrakt może zostać zwiększony do ponad 600 pojazdów.
ZXZXzCXZfgtf
Skoro idą w pływanie, to może by zerknęli na naszego Borsuka?
mobilny
Cos mi sie wydaje ze planuja desant. Jakie panstwo teraz padnie ich łupem?
Pim
Piechota Morska "odbudowuje" zdolności desantowe. Wojna w Iraku i Afganistan uczyniły z niej piechotę zmechanizowaną. Zorientowali się, że poszło to za daleko i wracają do tego, do czego ta formacja jest przeznaczona. W różnych punktach USA ma zlokalizowane bazy, wysłanie brygady ekspedycyjnej wraz ze wsparciem nie jest dla nich specjalnym problemem. Teraz jest okres wymiany generacji wyposażenia. Począwszy od okrętów: klasa San Antonio i teraz ich wersja Flight 2 zastępująca okręty Whidbey Island. Po za okrętami wymiana dotyczy transporterów, lotnictwa F-35B itp...
Marek
Bardzo się cieszę, że Marines stawiają na kaliber 30/40mm. Dzięki temu amunicja większego kalibru dla ZSSW-30 jest bardziej realna.