Reklama

Siły zbrojne

Amerykanie szykują się do forsowania rzek w Europie

Zdolności inżynieryjne U.S. Army w Europie znacząco wzmocnione
Zdolności inżynieryjne U.S. Army w Europie znacząco wzmocnione
Autor. Staff Sgt. Tanisha Karn, U.S. Army

Amerykańskie wojska lądowe stawiają na wzrost zdolności do pokonywania przeszkód wodnych na europejskim teatrze działań. U.S. Army reaktywowała pod koniec zeszłego miesiąca w Niemczech specjalistyczną, wielozdaniową kompanię mostową. To ważny sygnał względem możliwości wojsk amerykańskich, ale jednocześnie bardzo dobra informacja dla wszystkich europejskich sojuszników USA w niestabilnych czasach.

Ważna decyzja U.S. Army względem sił w Europie

U.S. Army poinformowała, że w Niemczech doszło do aktywacji 809th Multi-Role Bridge Company (wielozdaniowa kompania mostowa), która ma być podporządkowana pod 21st Theater Sustainment Command. Ceremonia odbyła się w obiektach USAG Bawaria w Tower Barracks (na południu Niemiec, w pobliżu granicy z Czechami), jak można przeczytać w oficjalnym komunikacie. Amerykanie podkreślają, że pojawienie się, a raczej reaktywacja jednostki jest związana z nowymi wyzwaniami w zakresie odstraszania i obrony w Europie. Chodzić ma oczywiście o zwiększenie zdolności do pokonywania przeszkód wodnych i nie tylko wodnych na europejskim teatrze działań (AoR US EUCOM). Dając amerykańskim dowódcom większą mobilność w obrębie aktywności własnych wojsk oraz poruszania się pojazdów.

Czytaj też

Ćwiczenia innej amerykańskiej jednostki mostowej 132nd Multi-Role Bridge Company (zdjęcie poglądowe)
Ćwiczenia innej amerykańskiej jednostki mostowej 132nd Multi-Role Bridge Company (zdjęcie poglądowe)
Autor. SGT John Stephens, domena publiczna

Zauważa się, że 809th Multi-Role Bridge Company będzie jedyną tego rodzaju jednostką na stałe przydzieloną do U. S. Army Europe and Africa. Dowódcą oddziału mostowego został kpt. Michael MacGovern. Warto przytoczyć w tym miejscu jego słowa, znajdujące się w oficjalnym komunikacie. Kapitan zauważa, że: wielozadaniowe jednostki mostowe zapewniają wyjątkową zdolność inżynieryjną, która łączy przejścia przez mokre i suche przeszkody. Zapewniamy całoroczne możliwości mostowe, aby usprawnić ruch nad wodą i manewrowanie na całym teatrze działań. Kapitan MacGovern dodał również, że „w Europie są setki rzek, a my jesteśmy jedynym stałym zasobem U.S. Army na tym teatrze działań, który może zapewnić szybki i gotowy most, który umożliwi siłom manewrowym ich przekroczenie”.

Reklama

Ćwiczenia, ćwiczenia i interoperacyjność w ramach działań sojuszniczych

U.S. Army wskazuje, że nowa jednostka jest przeznaczona do aktywnego uczestnictwa w ćwiczeniach wojsk amerykańskich i sojuszniczych, aby wzmocnić interoperacyjność z podobnymi jednostkami U.S. Army oraz oddziałami państw NATO. Można się więc śmiało spodziewać, że prędzej niż raczej później, także i jej żołnierze będą współpracować z Polakami – uwzględniając zaangażowanie U.S. Army na naszym terytorium oraz jego znaczenie dla szerszego spektrum działań na całej wschodniej flance NATO. Decyzja o reaktywacji przez U.S. Army właśnie 809th Multi-Role Bridge Company nie jest przypadkowa i ma być pochodną pogłębionych studiów w zakresie nowych zadań stawianych dla amerykańskich wojsk lądowych w obecnej rzeczywistości bezpieczeństwa w obrębie Europy.

Czytaj też

Ćwiczenia innej amerykańskiej jednostki mostowej 132nd Multi-Role Bridge Company
Ćwiczenia innej amerykańskiej jednostki mostowej 132nd Multi-Role Bridge Company
Autor. SGT John Stephens, domena publiczna

Na powyższy fakt w zakresie podejścia systemowego wskazał ppłk Michael Wiehagen, dowodzący 15th Engineer Battalion U.S. Army, podkreślając, iż obecna reaktywacja to ukoronowanie dłuższego procesu. Pamiętajmy, że U.S. Army i szerzej amerykańskie siły zbrojne cały czas prowadzą studia planistyczne oraz analityczne względem nowych potrzeb względem działania w Europie przy obecnej sytuacji międzynarodowej (zauważmy, że szczególną rolę odgrywają w tym m.in. doświadczenia zbierane przez V Corps U.S. Army oraz oczywiście U. S. Army Europe and Africa). Są one również wynikiem współpracy poligonowej (stąd też tak ważną rolę pełnią chociażby manewry w stylu Defender Europe), ale i rozmów z partnerami europejskimi. Widzimy przy tym, że Amerykanie mocno stawiają na odbudowę, utraconych po zimnej wojnie, zdolności na kierunku europejskim i przekazują jasny sygnał o swojej woli długookresowego zaangażowania sojuszniczego w tym regionie świata.

Reklama

Wspominany wcześniej ppłk zauważył przy tym, że „kpt. MacGovern i sierż. Grenier doprowadzili kompanię od zera żołnierzy do ponad 120 żołnierzy dzisiaj i do końca tego roku będą oni zbliżać się do swojej ostatecznej liczebności”. Pojawiła się również ważna uwaga ppłk Wiehagena odnosząca się do wzrostu gotowości U.S. Army w Europie do przekraczania przeszkód wodnych przez poszczególne brigade combat team (brygadowe zespoły bojowe) oraz cavalry regiment (pułki kawaleryjskie). Oficer miał stwierdzić, że wcześniej należało liczyć się z ok. 30 dniami w zakresie ściągnięcia wyspecjalizowanej jednostki mostowej z USA, a teraz można działać już w kilka dni.

Liczba rzecz i kanałów w Europie nie spadła po zakończeniu Zimnej Wojny

Jak zauważył Jarosław Ciślak, analityk Defence24, „europejski teatr działań wojennych charakteryzuje się stosunkowo dużą liczbą rzek, kanałów itp. przeszkód wodnych. W czasach Zimnej Wojny, gdy zakładano w czasie działań bojowych użycie bardzo dużej liczby pojazdów gąsienicowych i kołowych obie strony duży nacisk kładły na posiadanie jednostek i pododdziałów przeprawowych. Były one specjalnie przygotowywane do ustawiania tymczasowych mostów stałych i pontonowych (w tym nawet kolejowych). Zakładano wtedy, iż w czasie działań dotychczasowe mosty będą systematycznie niszczone. Jednostki inżynieryjne miały je odbudowywać lub budować mosty tymczasowe”.

Czytaj też

Ćwiczenia z udziałem innej amerykańskiej jednostki mostowej, 132nd Multi-Role Bridge Company
Ćwiczenia z udziałem innej amerykańskiej jednostki mostowej, 132nd Multi-Role Bridge Company
Autor. SGT John Stephens, domena publiczna

Dodał również, że „wraz z likwidacją wielu jednostek bojowych po zakończeniu Zimnej Wojny i zdecydowanym zmniejszeniu liczby pojazdów w siłach zbrojnych europejskich państw redukcji uległy również pododdziały pontonowe i mostowe. Jednak liczba rzek i kanałów w Europie oczywiście nie zmalała, a dodatkowo coraz więcej nowych typów pojazdów bojowych nie jest przystosowanych do pokonywania przeszkód wodnych wpław. Zgodnie z obserwacjami czynionymi na wojnie rosyjsko-ukraińskiej wojska pancerne i zmechanizowane oraz cała logistyka wymagają zaangażowanie wojsk inżynieryjnych”.

Reklama

Rzeczywiście, omawiana jednostka, czyli 809th Multi-Role Bridge Company U.S. Army wywodzi swoją tradycję z jednostek (525th Engineer Light Pontoon Company/525th Engineer Panel Bridge Transport Company) walczących jeszcze w okresie II wojny światowej. Przy czym, już jako 809th Engineer Company była ważną częścią zabezpieczenia zdolności amerykańsko-natowskich w toku zimnej wojny. Stacjonowała do 1976 r. w niemieckim mieście Karlsruhe.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (4)

  1. andbro

    NATO to nawet ryby potopi. Forsowanie rzek to było po dnie ale to dawne czasy PRL.

  2. radziomb

    teraz już wiecie czemu Niemcy zamówiły 60 śmigłowców Chinook

    1. Wuc Naczelny

      Przecież Niemcy tymi 60 chinookami nie przewiozą nawet Boxera, Mardera, Leoparda1, nawet polskiego Jelmoo nie przewiozą. Rosomaka z ZSSW30 nie przewiozą. Raka Kraba, wozu amunicyjnego do nich nei przewiozą. Oni tym będą wozić amunicję na paletach w jedną a rannych i zabitych w drugą, i tyle. Lądując 100km od linii frontu by nie dostać Lancetem.

  3. Monkey

    Na szczęście nasza armia również myśli podobnie. Coraz więcej Daglezji, parki pontonowe do wymiany wkrótce👍🏻👏🏻Nie można wszystkiego opierać na pojazdach opancerzonych ze zdolnością pływania, bo te są po prostu zbyt lekkie i tym mniej odporne na działanie przeciwnika. Staropolska sztuka wojenna: miks różnego rodzaju broni.

    1. kapusta

      Przypominam, że kupiliśmy kilkaset czołgów które nie są zdolne do głębokiego brodzenia, więc te podobne myślenie jest wymuszone, a nie przemyślane

  4. xdx

    Grafenwöhr - są Bavaria Towers Baracks, tam gdzie dowództwo, do granicy to jeszcze kawałek

Reklama