- Wiadomości
Koreański silnik dla tureckiego czołgu Altay
Silnik do długo oczekiwanego rodzimego czołgu podstawowego (MBT) Altay przybył z Korei Południowej, powiedział w niedzielę szef Prezydencji Przemysłu Obronnego (SSB) Ismail Demir.

„Obecnie trwają testy układów zasilania silnika. Czekamy na maj. Zobaczymy prototyp czołgu z tym silnikiem" – powiedział podczas rozmowy z grupą dziennikarzy na uboczu Forum Dyplomacji Antalya (ADF).
Zobacz też
Media informowały wcześniej, że turecki producent pojazdów lądowych BMC, firma realizująca projekt Altay, podpisała umowę z dwoma południowokoreańskimi firmami, Doosan Infracore Co. i S&T Dynamics Co., na dostarczenie silnika i skrzynii biegów. Turcja rozpoczęła projekt czołgu podstawowego w 2007 roku, ale zakup silnika przez pewien czas stanowił przeszkodę, ponieważ niektóre europejskie firmy odmówiły sprzedaży jednostki napędowej. Prototyp Altaya zaprezentowano na pokazie obronnym w 2011 roku w Stambule.
Zobacz też
Wcześniej prototyp czołgu bojowego nowej generacji był napędzany 1500-konnym silnikiem Diesla niemieckiej firmy MTU Friedrichshafen GmbH. Niemiecki Rheinmetall utworzył również spółkę joint venture z BMC, której celem jest wspólna produkcja pojazdów opancerzonych, w szczególności głównego czołgu bojowego Altay. Jednak produkcja i dostawa silnika czołgowego zostały wstrzymane po decyzji Berlina o ograniczeniu eksportu broni do Turcji.
Niemieckie embargo na broń pojawiło się w wyniku zaangażowania się Turcji w wojnę w Syrii, spowodowało to, że sprzedaż broni do Ankary została poddana intensywnej kontroli jej zachodnich sojuszników. Niemcy wielokrotnie ogłaszały, że ograniczają sprzedaż broni do Turcji, która rozpoczęła "operację antyterrorystyczną" w północnej Syrii, wymierzoną zarówno w terrorystów Państwa Islamskiego, jak i grupę terrorystyczną PKK oraz jej syryjski oddział YPG. W praktyce jest to próba zajęcia części terenów należących do Syrii oraz większej jej destabilizacji jako rywala Turcji w tym regionie.
Zobacz też
Tymczasem tureccy urzędnicy obrony kilkakrotnie powtarzali, że silnik, który ma być kupowany z zagranicy, będzie używany tylko w pierwszych produkowanych seryjnie czołgach, podczas gdy w kolejnych produkcjach czołgi Altay mają być napędzane silnikami krajowymi, które są w produkcji. Te jednak ciągle mają problemy z osiągnięciem pełnej sprawności. Turecki MON do tej pory zamówił 250 egzemplarzy Altaya, jednak liczba może ta docelowo wzrosnąć do ponad 1000 sztuk. Podyktowane jest to olbrzymią liczbą przestarzałych już czołgów użytkowanych w Turcji jak choćby M48, które obecnie nie przedstawiają większej wartości bojowej. Wiosną 2019 roku Katar zdecydował o zakupie 100 egzemplarzy tureckiego czołgu podstawowego, wraz z 20 samobieżnymi armatohaubicami T-155 Firtina kal. 155mm.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]