Reklama
  • Wiadomości

A-10 w lepszej łączności z Ziemią

Trwa modernizacja samolotów A-10C Thunderbolt II, mająca na celu usprawnienie bezpośredniej łączności pilotów ze wspieranymi jednostkami, zestrzelonymi pilotami i operatorami JTAC (Joint Terminal Attack Controller). Jest to możliwe dzięki instalacji systemu LARS V-12 (ang. Lightweight Airborne Recovery System).

Fot. USAF
Fot. USAF

Proces instalacji LARS V-12 na samolotach A-10C realizowany jest w przyszpieszonym trybie przez 309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group z bazy Davis-Monthan Air Force Base w Tucson w Arizonie. Decyzja o realizacji tego zadania zapadła w sierpniu ubiegłego roku i do końca roku zmodyfikowano 19 samolotów Thunderbolt II należących do aktywnych operacyjnie jednostek z baz lotniczych Davis-Monthan i Moody.

LARS V-12 (AN/ARS-6 V12) jest systemem kodowanej łączność i lokalizacji stosowanym przede wszystkim w operacjach SAR i Combat-SAR. V-12 to najnowszy wariant tego systemu stosowanego przez amerykańskie siły zbrojne od ponad 20 lat. LARS V-12 jest instalowany przede wszystkim na śmigłowcach i bezzałogowcach oraz nielicznych samolotach stosowanych w misjach ratowniczych. Obecnie wprowadzany jest również w maszynach prowadzących regularne misje osłonowe i wsparcia powietrznego dla misji Combt-SAR oraz w działaniach sił lądowych.

Samoloty A-10 stanową istotny element wsparcia powietrznego amerykańskich sił zbrojnych i z tego względu maszyny wykorzystywane są w działaniach operacyjnych m.in. w Syrii i Iraku. Jak podkreślił dowódca 354th Fighter Squadron i pilota A-10C, ppłk Ryan Hayde – Piloci A-10 traktują swoja rolę w misjach Combat Search and Rescue bardzo poważnie. LARS V-12 to tylko jedno narzędzie, ale może nas ono wspomóc w sprowadzeniu żonierzy bezpiecznie na amerykańską ziemię

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama