Siły zbrojne

60 lat produkcji śmigłowców w Świdniku

"Jest rzeczą oczywistą, że jednym z kół zamachowych rozwoju gospodarczego jest przemysł obronny i lotniczy" – stwierdził minister nauki i szkolnictwa wyższego, wicepremier Jarosław Gowin podczas Specjalnej Konferencji Wiropłatowej, która odbyła się z okazji 60-lecia rozpoczęcia produkcji śmigłowców w zakładach PZL Świdnik. Jak przekonywał Krzysztof Krystowski, Wiceprezes Finmeccanica Helicopter Division, spółki do której należy PZL-Świdnik, historia zapoczątkowana wiropłatem SM-1 jest kontynuowana w ramach międzynarodowego koncernu zarówno konstrukcjami wywodzącymi się ze Świdnika, jak też nowymi produktami koncernu.

"Nasza gospodarka stoi w obliczu wyzwania, jakim jest wyjście z pułapki średniego wzrostu, średnich produktów, średnich, żeby nie powiedzieć niskich zarobków. Jest to spowodowane w ogromnej mierze imitacyjnym charakterem polskiej gospodarki" – mówił podczas swojego wystąpienia, otwierającego uroczystość wicepremier Gowin. - "Jeżeli mamy zacząć rozwijać się szybciej, szybciej nadrobić dystans dzielący nas od najbardziej rozwiniętych krajów świata, to musimy zmienić charakter polskiej gospodarki, wprowadzić ją w fazę innowacyjności. (…)Nie chodzi o to, żeby kupować gotowe produkty za granicą"  – dodał, podkreślając, że prężnie działający w Polsce przemysł lotniczy jest istotny elementem tak zwanego planu Morawieckiego.

Wicepremier wskazał: "Jest rzeczą oczywistą, że jednym z kół zamachowych rozwoju gospodarczego jest przemysł obronny i lotniczy. Mamy znakomite fabryki należące do największych światowych koncernów, mamy dziesiątki małych, za to szybko rozwijających się firm."

śmigłowce świdnik konferencja
(od lewej) Prezes PZL Świdnik Mieczysław Majewski, wicepremier Jarosław Gowin i wiceprezes Finmeccanica Helicopter Division Krzysztof Krystowski podczas uroczystości z okazji 60-lecia rocznicy rozpoczęci produkcji śmigłowców w PZL Świdnik - fot. J.Sabak

Również Krzysztof Krystowski, Wiceprezes Finmeccanica Helicopter Division (wcześniej AgustaWestland) do której należy PZL-Świdnik, mówił o potencjale polskich zakładów lotniczych, którego w jego opinii nie można zaprzepaścić. – "Polska, poprzez to, że ma producenta śmigłowców jakim od 60 lat jest PZL Świdnik, należy do ekstraklasy światowej jeśli chodzi o produkcję śmigłowców. I mówię to bez przesady. Krajów które potrafią wyprodukować śmigłowiec, ale wyprodukować, a nie złożyć go z części jak klient IKEA. (…) Polska posiada takie możliwości, dlatego jest wyjątkowym krajem. W Europie tylko w pięciu krajach produkuje się śmigłowce. Inni próbują dołączyć do tej ekstraklasy w której my, dzięki Świdnikowi jesteśmy od 60 lat."

W tym kontekście wskazywano zarówno na historyczne doświadczenia z rozwoju i produkcji SM-1, Mi-2, SW-4 czy W-3 Sokół, ale również potencjał partycypowania w przyszłych programach i najnowocześniejszych projektach. PZL Świdnik ma bowiem udział w programach rozwoju własnych maszyn, ale również w projektach  Finmeccanica Helicopter Division (wcześniej AgustaWestland), takich jak AW109, AW119, ale też zmiennopłat AW609.

Nie oznacza to zamknięcia prac nad własnymi maszynami. Zgodnie z przedstawionymi na konferencji informacjami w końcową fazę weszły prace nad nowymi, kompozytowymi łopatami dla śmigłowców W-3 Sokół/Głuszec. Rozwijana jest również koncepcja zintegrowanej awioniki cyfrowej i innych programów modernizacyjnych. Odrębną kwestią jest udoskonalanie lekkiego śmigłowca SW-4 Puszczyk, również w wersji bezzałogowej SW-4 RUAS. W ramach promocji eksportowej maszyna otrzymała też ujednolicone oznaczenie eksportowe AW009. Planowany jest dalszy rozwój tej konstrukcji, na przykład w zakresie ucyfrowienia awioniki i wymiany silnika na jednostkę o większej mocy.

W trakcie konferencji podkreślano, że PZL Świdnik dzięki 60-letniemu doświadczeniu posiada dobrą pozycje na rynku. Produkuje nie tylko śmigłowce, ale też elementy kompozytowe dla renomowanych światowych producentów lotniczych.

Komentarze (22)

  1. Amadeusz

    Oczywiście zakład jest pod nadzorem międzynarodowego koncernu, ale najistotniejszym czynnikiem są ludzie. Powinniśmy robić wszystko, żeby rozwijać zakłady w Polsce i żeby polscy specjaliści nie uciekali za granicę...

  2. gg

    Zagadka? Kto sprzedal zaklad za 300 mln, wiedzac, ze za kilka lat planowany jest zakup ok 100 smiglowcow wartych mld ? Kto Dostal zegarek? Makieta Sokola Long z tylna rampa byla zrobiona xxx lat temu.

  3. Janek

    Oj marzyciele... Poczytajcie sobie Państwo o historii powstawania śmigłowców w Polsce. Niestety przez kilkadziesiąt lat nie stworzyliśmy 100% własnej konstrukcji tego typu. Teraz jest na to już za późno. Ani myśli technicznej, ani pieniędzy.

  4. ObRP

    Czas otworzyć Nowe, Polskie, Zakłady, Lotnicze NPZL! Ściągnąć najmądrzejsze głowy, które znają się na budowie śmigłowców, samolotów itp, dobrze im zapłacić, dać mieszkania i niech pracują! Kiedy w końcu Polskie rządy to zrozumieją? Przecież mamy już doświadczenie.

  5. Sokolik

    Tymczasem Czesi z sukcesem opanowali seryjną produkcję (45% części) śmigłowca S76. Wypuścili już ponad 300 egzemplarzy! Co więcej. To oni produkują w pełni wyposażone moduły kokpitów do amerykańskich UH60 i mieleckich S70i.

    1. lol

      Mało wiesz kolego co robią w AeroVodochodach...coś tam gdzieś słyszałeś...

  6. ddf

    Nie dało by się wsadzić za kratki gości który decydował o prywatyzacji Świdnika wraz z szefostwem firmy AW?

    1. asdasd

      Też się nad tym zastanawiałem...

    2. mc

      Ze strony Agencji Rozwoju Przemysłu umowę podpisał Wojciech Dąbrowski - prezes zarządu i Andrzej Szortyka - członek zarządu. Byli dumni z tego, że AW obiecywała inwestycje w zakład na ponad 2 mld PLN, ale... zapomnieli wpisać to do umowy.

  7. znafca

    Świdnik jest w rękach obcych czyli Włochów. Czym się szczycić?

    1. Koba

      Szczycić należy się 60-letnią produkcją śmigłowców, opracowaniem Sokoła, Puszczyka. Ale żeby nie było zbyt słodko należy żałować że decydują już inni (Włosi).

    2. Max Mad

      Nie Włochów tylko międzynarodowego koncernu opartego o akcjonariuszy. AgustaWestland to międzynarodowa firma będąca częścią grupy Finmeccanica która jest też spółką akcyjną w której pakiet większościowy akcji jest w rekach ludzi z całego świata.

  8. W3-PL

    pilot nie wie chyba o fakcie Fakturowania zakupu wp w Francy (karakana) = czyli podatek zostaje TAm. nie wiem o Ugandzie czy Boliwii ale u nas to mandaty wliczonono do budgetu na nowy rok. podatkowy. a taki kraik - zielona wyspa- robi helikopterki W-3 zwane pokazne w akcji po tajfunie na Filipinach. u nas na halny heli z zagranicy. GDZIE TE poLSKIE awpaksy- niekierowane rakiety naprowadzane laserowym marerem!!! z W-3PL

  9. Mi2

    Widziałem migawki z hali Świdnika. Widoczna była seryjna produkcja struktur kadłuba A109 oraz laminatowych kadłubów dla innych światowych firm. Czyli zostawili nam najbrudniejszą i najbardziej trującą robotę oraz prace zlecone. Za chwilę będą to robili Chińczycy albo Filipińczycy.

  10. Jaksar

    Ja widzę jedyną szansę w ratowaniu Świdnika w tym, by w Łodzi stworzyć centrum Polskiego lotnictwa, zatrudnić tam ile się da ludzi pracujących w Świdniu i Mielcu i dla pozostałych zarządać dużych podwyżek, Nie będą chcieli Włosi się zgopdzić, wesprzeć załogę by zrobiła strajk okupacyjny i nie pozwoliła na demontaż maszyn i wywózkę planów i dysków komputerowych. Augusta po 3 miesiącach będzie prosiła Polskę by ta odkuzpiła zakład chociażby za połowę ceny tego co zapłacili !

  11. Lucek

    Sprzedano Świdnik i Mielec łącznie z prawami do W-3 , Bryzy, Puszczyka i teraz kroją za serwis. Pewnie już dawno zakup się zwrócił Klich Bryzy kupił za kosmiczne pieniądze . I gdzie te Polskie firmy ?

    1. niestety!

      Polskie firmy lotnicze są w czarnej dziurze!

    2. Jaksar

      oczywiście, Świdnik sprzedano za 80mln...więcej były warte kadłuby i części nie tylko dla sokołów i puszczyka zalegające regały w magazynach! Ot, Polska gospodarka!

  12. Drzewica

    Może nadszedł czas na konieczną budowę nowej, własnej, POLSKIEJ fabryki śmigłowców? Różne opcje przed nami!

  13. Afgan

    Nie ma czym się szczycić. Pełnowartościową fabrykę śmigłowców zamieniono w podrzędna montownię zagranicznego koncernu. Żenujące!

    1. Krzysiek

      100% prawdy

    2. Lord Godar

      Należało by uzależnić dalszą współpracę z AW od jej podejścia do modernizacji Sokołów. Należy sprawę postawić jasno i konkretnie , a jeśli nie to pozamiatane.

  14. Szwejjakobyły

    ..."historia (...) jest kontynuowana w ramach międzynarodowego koncernu zarówno konstrukcjami wywodzącymi się ze Świdnika, jak też nowymi produktami koncernu do którego należy." - tak się właśnie rozkłada gospodarkę każdego kraju... jak zawsze ta sama propaganda, a lud ma w to uwierzyć... PS. jak płace w np. Polsce mają być wyższe, skoro trzeba stąd wyżywić te wszystkie korpo-matki w najprzeróżniejszych stolicach świata???

  15. Pilot

    Niestety, ale muszę wesprzeć tych, co poniżej krytykują. Fakty są takie, że PZL Mielec i PZL Świdnik mają tyle wspólnego z Polską, co ja z Boliwią albo Ugandą... Tutaj wyłącznie mogą się zwrócić koszty pracy. Poza tym wszystkie zyski płyną out... Pytanie zatem, dlaczego sprzedano 100% udziałów w każdej z firm. Nie można było sprzedać 49%, celem tylko zachęcenia inwestora do zainstalowania nowych technologii + otwarcia jego rynków na nasze produkty? Czy koniecznie musiało się to odbyć na zasadzie pozbycia się akcji w 100%. Dlatego mówienie o polskich śmigłowcach to jakiś brzydki żart. Polskich śmigłowców nie ma. Są tylko śmigłowce montowane w Polsce:) Zacznijmy mówić prawdę...

  16. zxxc

    propaganda pana Krystowskiego. za 2 lata będzie mowił ze jesteśmy jedyną w tej części wszechświata montownią najlepszych włoskich śmigłowców w kolorze wiśniowym z welurowymi siedziskami dla nawigatora. jesli dalej z takim opóznieniem będą dostarczac zamówione przez wojsko częsci do śmigłowców, to trzeba bedzie zakazać jakichkolwiek nowych zamówień w finmeccanica/ Agusta/Leonardo. mam wrażenie że włosi grają na "wygaszenie" produkcji sokołów i jego pochodnych. ukraincy cały czas sugerują udziały w modernizacji mi-2 i mi-8. czemu włosi to lekcewaza? pan krystowski już "zarządzał" bumarem. nie mogę słuchac jego bajeringu.

  17. podatnik

    Kiedy Świdnik firma zagraniczna wypełni swoje zobowiązania względem WP ? Ile jeszcze lat mają czekać na remonty i naprawy sprzętu ?

    1. howgh

      Wojsko dostarcza do remontu zlom a otrzymuje smiglowce jak nowe przyklad ostatnie Anakondy.Opoznienia w dostawach Gluszcy wynikaly z problemow jakie mial ITWL z integracja systemu opracowanego przez siebie ,ludzie nie znaja prawdy. Na reklamowanie czesci z USA czeka sie miesiacami.Same smiglowce jako nosniki byly gotowe szybko.

  18. BUBA

    Brawo, sprzedano Mielec, Świdnik Rzeszów. I teraz okazało się że trzeba dopłacać do prywatnych firm bo to skarb narodowy, chociaż prywatny a inwestor chce inwestować w rozwój zakładu ale publiczne pieniądze. Jaki to ma potencjał? Potencjał montowni? jakie nowoczesne produkty niezbędne dla wojska? Może ceny są korzystne? Może terminy dostaw i jakość produktów z najwyższej półki? Gdzie są biura projektujące nowoczesne śmigłowce i samoloty? Gdzie dostawcy i projektanci awioniki i wyposażenia pokładowego? Kto wyprodukuje i zaprojektuje systemy uzbrojenia do tych konstrukcji? Czemu Polska sprzedała sektor lotniczy skoro to takie oczywiste i dlaczego p. Gowin nie protestował w 2007 przy sprzedaży Mielca, 2010 roku przy sprzedaży Świdnika?

  19. Paweł

    Pan Krystowski wyprowadził już Bumar na dno.

  20. Podatnik

    A gdzie to ta produkcja się odbywa? Bo na zdjęciu to widzę tylko skrzynkę na narzedzia, dwa segregatory, kosz na śmieci i butelkę po Coca Coli.

  21. xyz407

    SW-4 tylko nie z jednym słabym silnikiem. W tej konfiguracji to porażka. Natomiast W-3 to sam Świdnik położył na łopatki, teraz już jest pozamiatane, gdyż są gotowe lepsze konstrukcje.

  22. LeśnyDziad

    I to wszystko na temat polskiej, produkcji śmigłowców. Tylko w lotnictwie ratunkowym, policji, straży polskich ekstra śmigłowców brak.