Rumuńskie zakłady Uzina Automecanica Moreni (UAM) utworzyła z niemieckim koncernem Rheinmetall Landsysteme spółkę joint-venture, której głównym programem będzie produkcja kołowego transportera opancerzonego w układzie jezdnym 8x8 dla armii rumuńskiej. Zakłada się, że pojazdy będą wytwarzane w rumuńskich zakładach w oparciu o transfer technologii i stopniowe wdrażanie krajowych technologii.
Sama uroczystość podpisania porozumienia odbyła się 22 listopada 2016 w National Military Circle przy okazji prezentacji ustawy o Krajowym Przemyśle Zbrojeniowym.
Nowy pływający transporter opancerzony będzie pierwszą inicjatywą spółki, a jej celem jest dostarczanie systemów uzbrojenia spełniających wymagania stawiane przez rumuńskie siły lądowe (lub inne formacje).
Przedstawiciele MON podkreślają, ze oprócz nowych wozów takie działania mają pozwolić na transfer zaawansowanych technologii do ich kraju, zapewnić rozwój krajowego potencjału naukowego, badawczego i technologiczno-produkcyjnego, wygenerować nowe miejsca pracy i zmniejszyć koszty pozyskania/eksploatacji nowych wzorów uzbrojenia.
Obecnie w ofercie koncernu Rheinmetall znajdują się dwa transportery opancerzone. Cięższy Boxer w układzie 8x8, ale bez możliwości pokonywania przeszkód wodnych pływaniem, i lżejszy Fuchs w układzie 6x6 (powstał jako pojazd pływający, ale jego najnowsze wersje zostały pozbawione tej możliwości).
UAM jest tradycyjnym dostawcą dla armii rumuńskiej wozów bojowych rodziny TAB powstałych w oparciu o sowieckie konstrukcje BTR-60, -70 i -80, jak również innych pojazdów w konfiguracji 6x6 i 4x4 oraz ciężarówek. Powstały tam również transportery Saur oparte na BTR-80 ale o IV poziomie ochrony balistycznej wg STANAG 4569 i odporności na wybuchy min z ładunkiem 6 kg TNT pod kadłubem i 8 kg TNT pod kołem. Obecnie w armii eksploatuje się 69 transporterów B33 TAB ZIMBUR, 247 TAB-71, 153 TAB-77 oraz 372 TABC-79 i 12 Panhard PVP w układzie 4x4. Rumunia ma również 24 transportery Piranha IIIC.
Marek Dąbrowski
Plush
Współpraca z Niemcami? Zaraz im rozmontują to co jeszcze tam mają. Co najwyżej opony rumuni będą mogli wymieniać.
Kafir
Prawdopodobnie będą do spóki z Niemcami poprawiać własne konstrukcje, wątpię żeby stać ich było na licencję na boxera. Szkoda że nie z nami, uważam że współpraca i wspólny biznes zbrojeniowy z Bułgarami, Rumunami, Węgrami, itd to duża szansa dla naszego przemysłu. Kraje te borykają się z podobnymi zapóźnieniami technologicznymi jak my, myślę że wspólnie moznaby było coś sensowego, jeśli nie skonstruować, to kupić na wspólnej licencji i klepać we własnych zakładach.
Greg
Boxer nie plywa, będą robic Saur 2 z silnikiem, uzbrojeniem i systemami z Niemiec!
Kamuk
Czyli, że Rumunia będzie budować Boxery na licencji?
Chriss
Saur powstał na bazie BTR-70, a nie 80...