Rosja zamówiła śmigłowce szturmowe dla Mistrali

7 sierpnia 2014, 10:54
Fot. Russian Helicopters
Reklama

Rosyjskie ministerstwo obrony zamówiło 32 śmigłowce szturmowe Ka-52K. Jest to wariant morski, przeznaczony dla śmigłowcowców desantowych Mistral. Jest mało prawdopodobne aby wszystkie trafiły na pokład okrętów, gdyż każdy z nich może łącznie przewozić około 16 wiropłatów wszystkich typów.

Planowany skład komponentu powietrznego dla wyprodukowanych we Francji okrętów typu Mistral miał być złożony z ośmiu szturmowych Ka-52K, takiej samej liczby transportowo-bojowych Ka-29TB i opcjonalnie jednego lub dwóch śmigłowców ratowniczych Ka-27 PS. Zamówienie na 32 śmigłowce szturmowe może więc obejmować również maszyny przeznaczone do szkolenia na lądzie, lub też zakłada pozyskanie wyposażenia dla dwóch kolejnych jednostek śmigłowcowo-desantowych jakie mają zostać wybudowane.

Pokładowe śmigłowce szturmowe Ka-52K będą produkowane w przez arseniewskie zakłady lotnicze „Progress”, należące do konsorcjum Russian Helicopters. Prototyp tej wersji powstał w 2012 roku i był intensywnie testowany, między innymi na pokładzie lotniskowca Admirał Kuzniecow. W październiku 2013 roku maszyna tego typu uległa katastrofie na podmoskiewskim lotnisku, co nieco opóźniło próby. W obecnej chwili brak jest informacji na temat terminów realizacji zamówienia.

Ka-52 "Aligator" jest jednym z najnowszych rosyjskich śmigłowców bojowych, słynnym ze względu na nietypową konstrukcję z dwoma przeciwbieżnymi wirnikami nośnymi i kabinę z miejscami załogi umieszczonymi obok siebie. Maszyna osiąga prędkość 300 km/h i zasięg 460 km. Uzbrojenie o masie do dwóch ton przenoszone jest na sześciu pylonach pod szczątkowymi skrzydłami. Może ono obejmować pociski niekierowane, bomby i zasobniki strzeleckie, oraz rakiety kierowane powietrze-ziemia i powietrze-powietrze. Śmigłowiec wyposażony jest też w ruchome działko kalibru 30 mm umieszczone na burcie maszyny.

Pokładowy Ka-52K różni się od wariantu lądowego głównie składanymi łopatami wirników i skrzydłami oraz wzmocnionym podwoziem. Oprócz tego pewnych modyfikacji wymagało dostosowanie kabiny pilotów do użycia przez załogę kombinezonów ratowniczych.

Nie tylko śmigłowiec Ka-52 musiał być zmodyfikowany na potrzeby rosyjskiej marynarki wojennej, ale również konstrukcja okrętu typu Mistral musiała zostać zmieniona. Kadłub został nieco podwyższony, aby w wewnętrznych hangarach zmieściły się rosyjskie śmigłowce Ka-52 i Ka-29. Ze względu na typową dla biura konstrukcyjnego Kamowa konfigurację z dwoma przeciwbieżnymi wirnikami umieszczonymi współosiowo, rosyjskie śmigłowce są bardziej zwarte, ale też znacznie wyższe niż ich zachodnie odpowiedniki. 

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 9
Reklama
K
czwartek, 7 sierpnia 2014, 14:27

"Uzbrojenie o masie do dwóch ton przenoszone jest na sześciu pylonach pod szczątkowymi skrzydłami" - z tym szczątkowymi skrzydłami pan redaktor dowalił do pieca. Co to, przerobiony samolot z obciętym skrzydłami że one są szczątkowe? Takie miały być, więc nie są szczątkami.

wartchog77
piątek, 8 sierpnia 2014, 07:18

Oprócz przenoszenia uzbrojenia przy dużych prędkościach poprawiają charakterystyki lotne (pełnią funkcje skrzydeł). Na podobnej zasadzie jak spojler w aucie

Dużo później...
czwartek, 7 sierpnia 2014, 19:00

Może się doucz. Komentarze pisz później

Pomysłowi Dobromir
czwartek, 7 sierpnia 2014, 13:37

dlatego powinniśmy od razu zamówić psychologicznie dodatkowe 32 rakiety ziemia powietrze oraz miny przeciwlotnicze:)))) jak i dodatkowe rakiety dla NDR do niszczenia Mistrlali i torpedy:) Niech sobie nie myslą.....

chateaux
piątek, 8 sierpnia 2014, 05:03

A czym te Mistrale wykryjesz dla NDR, których radar z uwagi na horyzont radarowy nie jest w stanie wykrywać morskich celów powierzchniowych w odległości większej niż 50 km?

dziwne, zaiste!
czwartek, 7 sierpnia 2014, 11:14

A co w tym zaskakującego, że zamówiono śmigłowce na śmigłowcowce?????

RX
czwartek, 7 sierpnia 2014, 13:59

Mam nadzieje, ze putin bedzie mogl je postawic.... na plywajacych platformach ze sklejki a nie mistralach...

Scrapp
czwartek, 7 sierpnia 2014, 13:35

A co tu ma być dziwne? Autor opisał po prostu konstrukcje rosyjskich śmigłowców i fakt, w jakiej ilości zostały zamówione

ja
czwartek, 21 sierpnia 2014, 09:59

2x16=32 a może jest to mało prawdopodobne?

Tweets Defence24