Rosja: projekt ustawy zakazującej negowania radzieckiego zwycięstwa podczas II wojny światowej

6 maja 2021, 12:45
1024px-MoscowVictoryDayParade2020-06-24_9
Fot. mil.ru
Reklama

Do parlamentu Rosji wniesiony został w środę projekt ustawy przewidujący zakaz publicznego „utożsamiania roli ZSRR i Niemiec nazistowskich w II wojnie światowej” oraz zakaz „negowania decydującej roli narodu radzieckiego” w pokonaniu III Rzeszy.

Proponowana ustawa zabrania utożsamiania celów, decyzji i działań władz ZSRR, ówczesnego radzieckiego dowództwa wojskowego oraz żołnierzy Armii Czerwonej z celami, decyzjami i działaniami Niemiec nazistowskich i krajów koalicji antyhitlerowskiej. Przewidywany jest również zakaz „negowania decydującej roli narodu radzieckiego w pokonaniu Niemiec nazistowskich i misji humanitarnej ZSRR podczas wyzwalania krajów europejskich”.

Zakaz będzie obejmował wystąpienia i pokazy publiczne, publikacje w mediach i internecie. W projekcie na razie nie określono wysokości kar za naruszenie proponowanych przepisów.

W uzasadnieniu projektu parlamentarzyści napisali, iż jego celem jest „zapewnienie obrony prawnej dla prawdy historycznej”. Jednocześnie – ich zdaniem – należy „zachować przestrzeń” do badań historycznych i dyskusji naukowych, „w tym jeśli chodzi o ocenę konkretnych działań i uczynków konkretnych osób”.

Deputowani powołują się na zalecenie prezydenta Władimira Putina. W zeszłym roku parlamentarzystka Jelena Jampolska zaproponowała opracowanie przepisów zakazujących publicznych wypowiedzi zrównujących działania przywódców ZSRR z działaniami Niemiec hitlerowskich. Jako powód tej inicjatywy Jampolska wymieniła „nastroje w Europie” i w tym kontekście wspomniała o Polsce. Następnie prezydent Władimir Putin polecił przygotowanie odpowiedniego projektu ustawy.

Reklama
Reklama

W Rosji istnieją już przepisy, których celem jest „karanie za kłamstwa na temat działań armii krajów koalicji antyhitlerowskiej”. Przyjęto je w 2014 roku, wpisując je do ustawy o karach za rehabilitację nazizmu. Jednak w tamtym czasie temat pamięci historycznej nie był zbyt często przedmiotem uwagi najwyższych władz. Później zaś, szczególnie w ostatnich dwóch latach, coraz częściej w wypowiedziach Putina pojawiały się oskarżenia wobec krajów zachodnich o „pisanie historii na nowo” i wypaczanie roli ZSRR w II wojnie światowej.

W czerwcu 2020 roku rosyjski prezydent opublikował na łamach amerykańskiego czasopisma artykuł na temat II wojny światowej, w którym powtórzył wiele tez historiografii radzieckiej na temat przyczyn wybuchu wojny. W szczególności bronił polityki ZSRR przed II wojną i po jej wybuchu. Napaść ZSRR na Polskę 17 września 1939 roku Putin opisał słowami: „dopiero gdy ostatecznie stało się jasne, że Wielka Brytania i Francja nie zamierzają pomagać swojemu sojusznikowi (...), podjęta została decyzja o wprowadzeniu rankiem 17 września oddziałów Armii Czerwonej na tak zwane Kresy Wschodnie”. Wyraził opinię, iż „nie było innych wariantów” działania. Aneksję krajów bałtyckich opisał jako „proces inkorporacji Łotwy, Litwy i Estonii”. Według jego słów „akcesja” tych państw do ZSRR „była zrealizowana w oparciu o porozumienia, za zgodą wybranych władz” i była zgodna z normami ówczesnego prawa międzynarodowego.

PAP - mini

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 113
Reklama
żadną ustawą nie zatrą historii
piątek, 7 maja 2021, 11:42

to niemożliwe, czyli ze zaczęli II wojnę światową do spółki z Niemacami nie można tam będzie mówić ale ze potem zmienili front i skończyli ( po stronie aliantów i wspólnie z aliantami) to można?

zxxc
piątek, 7 maja 2021, 09:17

dobrze Rosjanie napisali że to "prawda historyczna" czyli taka która powinna przejść już do historii. Czas na obiektywna prawdę.

olo
piątek, 7 maja 2021, 09:08

Problem nie w tym że ZSRR wniósł swój znaczący wkład w pokonanie III Rzeszy w Europie. To jest fakt i raczej nikt z tym nie dyskutuje. Problemem może być to że nie było to "wyzwolenie" a niedokończony marsz ku kanałowi La Manche. Inny problem to przyczynienie się ZSRR, poprzez działania zakulisowe, do wzrostu potęgi III Rzeszy celem rozpętania II WS w ktorej to wojnie ZSRR miał, z założenia, okazać się "oswobodzicielem i wybawcą". Dziś już wiemy że ZSRR nie był jedynym dążącym do wojny jako mechanizmu zmiany granic. Były jeszcze działania pewnych środowisk które wybrały III Rzeszę do pokonania Wielkiej Brytanii.

może wyzwoliciele
piątek, 7 maja 2021, 08:20

oddadzą wszystko co ukradli i bezczelnie wystawiają to n największym domu paserskim ermitażu?

Adam
piątek, 7 maja 2021, 07:22

aby móc ich krytykować należy się ZBROIĆ !!! - ponieważ uznają tylko siłę a na słabych napadają !!!!

czarno to widzę
piątek, 7 maja 2021, 06:33

Są dwa państwa, które żyją historią - Polska i Rosja, oraz jedno państwo, które żyje z historii - Izrael. Reszta państw historię pozostawia historykom, a zajmuje się problemami i wyzwaniami współczesnego świata.

Danisz
piątek, 7 maja 2021, 02:12

jeszcze chwila, a car-gollum zabroni mówić że Hitler i Stalin rozpętali wojnę razem, a ZSRS był sojusznikiem nazistów przez dwa pierwsze lata wojny...

Wawiak
piątek, 7 maja 2021, 01:15

Misja humanitarna ZSRR: odbudowa populacji wyniszczonej przez Niemcy (za pomocą masowych gwałtów) oraz uszczęśliwienie ludów (zrealizowane za pomocą masowej konfiskaty zegarków - wszak szczęśliwi czasu nie liczą).

historyk
piątek, 7 maja 2021, 00:55

pewnie mieszkanki Berlina po jego zdobyciu inaczej postrzegały "misję humanitarną"

Wawiak
piątek, 7 maja 2021, 00:07

Jakie to rosyjsko-sowieckie: jeżeli prawda jest niewygodna, należy jej zakazać... No, ale i tak mogą się w zadek ugryźć: prawda o ich udziale w wybuchu II Wojny Światowej była, jest i będzie jedna: rozpętali tę zadymę do spółki z Adolfem, Takie specyficzne joint-venture.

cdv
czwartek, 6 maja 2021, 23:06

Do 1941 Rosja intensywnie popierała i wspierała III Rzeszę. Z kolei sama mogła się obronić przed III Rzeszą tylko dzięki ogromnej pomocy Zachodu. Gdyby nie zachodnie konwoje z pomocą to Hitler powiesiłby Stalina już w 1943.

Ech
czwartek, 6 maja 2021, 23:05

90% wojsk Niemieckich bylo na Fronicie Wschdnim wiec rzeeczywscie oni wygrali z Hitrelem. Oczywiscie mieli tez z nim wczesiej uklad, ale uklad z Hitrelem mialy tez UK, (Chamberlain) a nawet Polska. Np Anszluz Austrii byl popierany przez Polska Dyplomacje - jako tzw "opcja poludniwa" - czyli ideaa ze jesli dla Hitrela odda sie Austrie to Niemcy skieruja swoje zainteswanie na poldnie Europy. Oczywscie nawine myslenie. Tak czy siak ZSRR jest glownym zwycisca Niemic.

Davien
niedziela, 9 maja 2021, 09:20

ZSRS był sprawcą tej wojny, sam ja wywołał i rosyjscy zbrodniarze jak Stalin, Mołotow, Żukow powinni skończyć na ławie oskarżonych w Norymberdze.

czytelnik D24
czwartek, 6 maja 2021, 22:48

Zabawne że mówią o zwycięstwie w wojnie ale nie mówią o tym że sami ją wywołali - i to nie raz a dwukrotnie! Historia tego kraju to 800 lat kłamstw, obłudy i terroryzowania własnych obywateli.

orca
czwartek, 6 maja 2021, 21:47

Ruscy ładnie wybierają słowa. Brawo.

ddt
czwartek, 6 maja 2021, 21:34

I bardzo dobrze Rosjanie robią. O swoją historię i martyrologię trzeba dbać , bo inaczej cały świat będzie im mówił tak jak Polakom o obozach koncentracyjnych... A o mordach popełnionych na Polakach przez Ukraińców , to w ogóle mówić i pisać nie wolno !

Tja
czwartek, 6 maja 2021, 21:12

Trochę mi to przypomina naszą ustawę o ipn.

tel
czwartek, 6 maja 2021, 19:39

nikt nie kwestionuje ofiar, zniszczeń i wkładu rosji sowieckiej w walce z nazistowskimi niemcami. ale to jest tyle i tylko tyle w tym temacie. putin może sobie kwestionować, ale nie wymaże współpracy sowietów z nazistami w latach trzydziestych. współpracy militarnej, surowcowej i szkoleniowej, zwłaszcza z metod przesłuchania, torturowania i zabijania, opanowanych przez nkwd do perfekcji. putin może sobie pisać w zachodnich gazetach o roku 1939. ale fakt jest taki, że hitler i stalin we wrześniu 1939 roku napadli na polskę, zgodnie z umową. i od samego początku zaczęli mordowanie i przesiedlenia. niemcy do fabryk w rzeszy, a ruski na stepy kazachstanu i lasy, kopalnie syberii. rosja putinowska zapomina też o ogromnej amerykańskiej pomocy sprzętowej i żywnościowej dostarczanej przez alianckie konwoje. gdyby nie ta pomoc to niemcy może zatrzymaliby się na uralu. historia wojny 1941-45 jest tak zakłamana przez samych rosjan, że za chwilę zaczną pisać w swoich podręcznikach, że sami wygrali wojnę z hiltlerem w europie. nikt nie kwestionuje ogromnych strat ludzkich rosji sowieckiej. ale za te straty nie są tylko odpowiedzialni hitlerowcy, ale i też samo państwo bolszewickie i osobiście szef tego państwa. i na koniec. historia rosji, od powstania do czasów współczesnych, pisana, napisana od nowa za czasów putina niewiele ma wspólnego z prawdą historyczną. rosjanie będą się tego uczyć w szkołach, ale na zachodzie ludzie i tak będą traktować to jak rosyjskie fiksum dyrdum.

ret
piątek, 7 maja 2021, 12:22

Tak, Sowieci w latach 30 współpracowali z nazistami, zwłaszcza w Hiszpanii.

Davien
sobota, 8 maja 2021, 14:28

Jakos w Hiszpanii walczyli komuniści kontra faszyści Franco a ZSRS popierał komunistów traktujac tak jak i Niemcy czy Włosi wojnę domową jako poligon testowy dla swojej broni i koncepcji walki.

i tyle w temacie,
piątek, 7 maja 2021, 11:09

@tel A może warto pamiętać o współpracy USA czy GB z nazistami w latach trzydziestych czy w 45 gdzie z Niemiec między innymi do USA przenoszony był kapitał. A może warto by było sobie przypomnieć Czemberleina jak wymachiwał kartka papieru i mówił, ze przywiózł pokój, kosztem wchłonięcia przez iii rzeszę Czechosłowacji. Pomoc USA oczywiście bo gdyby nie ona to Alianci przegrali by pod El-Alamein i nigdy nie wylądowali by na Sycylii czy innej Francji. Gdyby Niemcy zatrzymali się na Uralu to pewnie na ziemiach pomiędzy Odrą a Bugiem nadal funkcjonowało by Generalne Gubernatorstwo, działał by Auschwitz-Birkenau, kominy pewnie przestały już kopci w wyniku tego że już dawno Słowian czy Izraelczyków przerobiono na mydło lub nawóz. Co do pisania książek to nagle dowiadujemy sie iż ludobójcy z UPA to byli bojownicy o wolność i demokrację, Wermaht był "rycerski" a "wyklęci wyzwolili" Polskę. Rosjanie nie mówią nic o pisaniu nowej historii, o pakcie ribentrop-mołotow mówią, dokumenty dotyczące Katynia czy Miednoje dawno przekazali Polsce. W zamian Anglicy utajnili dokumenty dot. gen. Sikorskiego, Litwini likwidują Polskie Szkolnictwo a Ukraińcy wstrzymali, blokują poszukiwania Polaków przez nich czy Niemców zgładzonych.

Davien
sobota, 8 maja 2021, 08:11

A może przypomnij sobie ze bez działąń Stalina Hitler nie objałby władzy? Moze przypomnij sobie o wspólnych szkoleniach rosyjsko niemieckich, pakcie Ribbentrop Mołotow, wspólnej napaści na Polske i rozpetaniu IIWŚ Bez tego nie byłoby ani obozów koncentracyjnych, ani mordowania Polaków i Żydów wspólnie przez Niemcy i ZSRS wiec juz skończ bo wy Rosjanie powinniscie razem z hitlerowcami skończyć na ławie oskarżonych w Norymberdze o takei same zbrodnie jak oni.

i tyle w temacie.
czwartek, 13 maja 2021, 12:54

@dawid O ile wiem, to pierwszy obóz koncentracyjny powstał grupo przed wybuchem II wojny światowej a jego twórcami byli Anglicy a jego ofiarami Burowie. największym(lub jednym z największych) ludobójcą był Król Belgii. W II rzeszy pierwsze obozy koncentracyjne zakładano w 37 roku. A co do współpracy to koncerny USA w czasie kanclerstwa Adolfa namietnie współpracowały z iii rzeszą.

obiektywny
czwartek, 6 maja 2021, 19:05

a czego sie spodziewac po tym kraju skoro na czele panstwa jako prezydent stoi wysoko postawiony oficer z KGB tworza historie pod siebie wybielajac wszystkie swoje zbrodnie , to ze ich wyzwalanie konczylo sie gwaltami grabiezami wywozkami na sybir oraz masowymi egzekucjami to juz nie napisza w swojej ustawie

Luke
czwartek, 6 maja 2021, 18:10

Ale I’m to nic nieda chiwania histori bo my nie zapominamy

Koba
czwartek, 6 maja 2021, 17:58

Brak argumentów - należy sięgnąć po urzędowy zakaz i kary.

stach
czwartek, 6 maja 2021, 17:56

Czemu tak skromnie? Proponuję przyjąć kolejne ustawy: 1. "O tym że Rosja jest najlepsza w każdej dziedzinie i jest najlepszym miejscem do życia w całej Galaktyce." 2. "O tym, że Rosjanie są najmądrzejszym, najpiękniejszym i najbardziej trzeźwym narodem". 3. "O tym, że Rosja nigdy na nikogo nie napadła, a szczególnie na Polskę, Kraje Bałtyckie, Finlandię, Ukrainę, Gruzję, Czeczenię, Rumunię, bo jest narodem, który miłuje pokój, a tereny od Łaby do Władywostoku przyłączyły się do niej dobrowolnie, widząc szczęście jej poddanych, ich dobrobyt i bogactwo". Można tak sobie dekretować bez końca, ale robi tak tylko kompletny głupiec, skoro każdy widzi, że jest dokładnie odwrotnie..

gnago
czwartek, 6 maja 2021, 17:40

No wypadałoby najpierw ściśle określić tą prawdę historyczną obiektywnie, bo małpowanie jewrejów Rosji na dobre nie wyjdzie

Davien
piątek, 7 maja 2021, 08:19

Jak widac Gnago fakt ze napadliscie na polskę raem z hitlerowcami wzbudza w Moskwie desperację.

czwartek, 6 maja 2021, 19:49

Wszyscy poza Rosją prawdę znają i nie ma jej potrzeby "określać"

czarno to widzę
piątek, 7 maja 2021, 11:19

Kiedy na Zachodzie nikogo to nie interesuje.

ad
czwartek, 6 maja 2021, 17:34

Kraj, który musi zakazami dbać o swój wizerunek to nie jest kraj szanowany, szacunek dla swoich dokonań buduje się czynami a nie karaniem, a u nas podobne przepisy wprowadzano...

czwartek, 6 maja 2021, 19:49

Otóż to...

MI6
czwartek, 6 maja 2021, 17:30

I tu się z Putinem trzeba zgodzić-faktycznie ZSRR wkroczył dopiero gdy stało się jasne, że Anglia i Francja nie pomogą Polsce, bo gdyby jednak pomogły to Stalin wkopał by się w wojnę z Polską, Francją i Anglią jako sojusznik Niemiec, ot taka taktyka hieny, dobić osłabionego ale tego już Putin nie powie

Davien
piątek, 7 maja 2021, 08:20

ZSRS miał zaatakowac Polskę wspólnie z Niemcami, Stalin sie wstrzymał do 17 września a w tym czasie Francuzi walczyli na Linii Zygfryda w Niemczech, wycofali sie dopiero 20 kiedy po napaści Stalina okazało się ze Polsce pomóc nie zdołaja.

Monkey
czwartek, 6 maja 2021, 22:24

@MI6: To bardzo trafny komentarz, zgadzam się w 100%.

wkurzony
czwartek, 6 maja 2021, 19:52

Stalin przecież był sojusznikiem Niemiec. Nieważne kiedy napadł Polskę ( nie żadne neutralne "wkroczył") bo na defiladę w Brześciu zdążył.

sża
piątek, 7 maja 2021, 11:18

Nasz Naczelny Wódz nie ogłosił stanu wojny z ZSRR, a więc sytuacja przypominała tą z zajęciem przez nas Zaolzia, czyli wejściem na gotowe.

Davien
sobota, 8 maja 2021, 08:13

Wasz naczelny wódz Stalin napadł na Polskę razem z hitlerowcami wiec juz milcz.

viper
czwartek, 6 maja 2021, 17:08

A o mordzie katyńskim i konferencjach Gestapo-NKWD organizowanych w latach 1939-41 celem wymiany informacji i doświadczeń w zwalczaniu polskiego ruchu oporu, eliminacji polskiej inteligencji i elity przywódczej pisać w Rosji będzie można?

Wawiak
piątek, 7 maja 2021, 00:10

Niet. Prawda będzie ustawowo zakazana. NO, chyba, że będzie to ta wydawana w Moskwie... 8-]

zagłodzony propagandą
czwartek, 6 maja 2021, 16:51

Niestety nadchodzą czasy, w których historię zaczyna pisać się na nowo. Do tego kociołka wrzucana jest jeszcze zmasowana propaganda, szczypta terroru i prawo siły. Najgorsze, że Polska znowu w samym środku i to w dodatku z armią na "poziomie hezbollahu". Zakazy i nakazy nawet w stosunku do historii.

Box123
piątek, 7 maja 2021, 15:03

Niestety masz rację. Świat niedługo będzie zdominowany przez skrajnie antydemokratyczne siły. Z jednej strony coraz bardziej faszyzujacą skrajną lewicę (USA, UE), z drugiej próbującą odbudowywać związek radziecki Rosję w której karty będą rozdawac bandyci z KGB, z trzeciej wyrastające na główną potęgę komunistyczne Chiny dla których nie ma czegoś takiego jak jednostka, a z czwartej rozlewający się na niszczonym chrześcijaństwie islam z szariatem dopuszczającym niewolnictwo, mordowanie niewiernych i traktowanie nie-muzułmanow jak podludzi. A my standardowo. Nawet jak trafi się ktoś kto ma patriotyczne podejscie i jeszcze potrafi ogarniać gospodarkę to i tak wojsko jest dla niego na ostatnim miejscu. My powinniśmy mieć w tym temacie podejście jak Izrael, a tymczasem łączymy wszystkie patologie pierwszej i drugiej Rzeczpospolitej. Ostatnio Morawiecki raczył stwierdzić, że USA nie docenia roli trojmorza. Nie dziwne skoro największy kraj tej inicjatywy nie ma żadnych militarnych zdolności działania w regionie. Wydarzenia ostatnich lat pokazują dobitnie, że nie mamy co liczyć na to, że ktoś będzie kierowal się wobec nas prawdą czy uczciwością i że mozliwa jest merytoryczna dyskusja oparta na faktach,a to oznacza, że żadne negocjacje czy próby tłumaczenia naszych racji nie przyniosą efektów. Być może naszym głównym argumentem w nadchodzących czasach, także w relacjach z "sojusznikami" może byc tylko siła militarna. Bez niej nikt nawet nie będzie się starał zrozumieć naszych racji

Buczacza
czwartek, 6 maja 2021, 16:46

Chciałbym coś napisać w tym temacie. Niestety nic mi nie przychodzi do głowy. Świat jest dziwny a obecne czasy no cóż.....?

Eee tam
czwartek, 6 maja 2021, 16:35

W sumie parę lat temu w Polsce chcieli zrobić podobną ustawę zakazującą mówienia o polskich nazistach i kolaborantach jak na przykład tych z Narodowej Organizacji Radykalnej Andrzeja Świetlickiego czy polskich esesmanach z Legionu Orła Białego więc w sumie podobne próby zakłamywania historii u nich i nas

Jacek
piątek, 7 maja 2021, 07:40

Nie kłam, powodem były "Polskie obozy koncentracyjne"

Eter
piątek, 7 maja 2021, 07:35

Takie zdarzenie nie miało miejsca Towarzyszu radziecki. Poczytaj projekt polskiej ustawy. Próba wybielania historii zbrodniczej ZSRR kosztem sąsiadów nie uda się. Zbyt dużo niezależnych źródeł informacji występuje w wolnym obrocie.

Wicher
czwartek, 6 maja 2021, 22:38

Ustawa dotyczyła zupełnie czego innego. Powiedz jeszcze ilu było tych esesmanów. A potem Sasza powiedz ilu waszych i dlaczego było np w RONA i innych formacjach u Niemców.

Nieładnie kłamać
czwartek, 6 maja 2021, 21:36

Podstawą do sformułowania teorii o jej istnieniu (jakkolwiek by to zabawnie nie brzmiało) jest JEDNA i to niejednoznaczna relacja Polaka z Radomia, wsparta szeregiem nieporozumień, najczęściej językowych: a to ktoś nie wie, że Polnischer Baudienst im Generalgouvernement oznacza naszych robotników z GG, a to dorabia się legendę do decyzji Hitlera z 23 października 1944r., kiedy to fuehrer na ponowny wniosek Himmlera i Franka zgodził się na wciągniecie Polaków do formacji pomocniczych HIWI na zasadach uregulowanych w Bestimmungen z 20 kwietnia 1944 itd. Do tego dochodzą zwyczajne mistyfikacje, jak pokazywanie naszywki Samodzielnej Brygady Strzelców Karpackich jako cudownie odnalezionego znaku „Legionu” itp. III Rzesza była państwem na wskroś biurokratycznym. Istnienie zjawiska tak kabaretowego, jak kilkunastoosobowy Brytyjski Wolny Korpus jest szeroko udokumentowane od zapisów dotyczących jego powstania, przez rekrutację, utrzymanie, kary porządkowe i skłonności seksualne i żywieniowe zwerbowanych. Tymczasem zdaniem fanów „LOB” w środku tego całej biurokratycznej machiny miała funkcjonować licząca kilkuset ochotników formacja, po której ślad wszelki zaginął.

Ja
czwartek, 6 maja 2021, 20:47

Czy mógłbyś wskazać żródła swej wiedzy na temat "polskich esesmanów". Czy to tylko kolejna odsłona plucia na wszystko co nasze.

czwartek, 6 maja 2021, 19:53

Nie było by żadnych polskich kolaborantów gdyby nie rosyjsko-niemiecka inwazja.

Książka
czwartek, 6 maja 2021, 19:19

Napiszę bardzo delikatnie , żeby nikogo nie urazić , słabo znasz historię , nie wiesz jak niewiele brakowało , żebyśmy na wojnę wybrali się z innymi sojusznikami , wręcz zachód nie ruszył do boju bo nie był przygotowany że nam się tak zmieni tok myślenia , oni nawet jak zaczęły się walki , myśleli że ich wkręcamy w wojnę , proszę zacznij czytać !

Adam S.
czwartek, 6 maja 2021, 16:33

Nasuwają się trzy refleksje. Po pierwsze, „utwardzenie” stanowiska i usprawiedliwienie wszystkich działań Stalina jest de facto powrotem stalinizmu. Skończył się pluralizm opinii nie tylko sowieckiej epoki głasnosti Gorbaczowa, ale i chruszczowowskiej odwilży roku 1956. Zauważmy przy tym, że stalinizm w pewnym sensie był „nakręcany” przez hitlerowski nazizm, i można było tłumaczyć, lub choć porównywać brutalność Sowietów do analogicznej brutalności hitlerowców. We współczesnym świecie hipertolerancji, stalinizm jest czymś niewyobrażalnym i trudno wyobrazić sobie inną jego intencję, niż podbój świata. Druga refleksja – co na to świat? Czy umiarkowani europejscy i amerykańscy komuniści i socjaldemokraci nabiorą się na stalinowską propagandę? Na tekst, że podbicie krajów bałtyckich było „zgodne z prawem międzynarodowym”? Na usprawiedliwianie Katynia, Gułagu i Hołodomoru? Mało prawdopodobne. Rosja będzie się co raz bardziej alienować i tracić kontakt ze światem. Kontakt Gospodarczy, mentalny i cywilizacyjny. To droga w kierunku Korei Północnej. Na dłuższą metę chyba ślepy zaułek. A przecież Rosjanie mogli podtrzymywać swój mit o szerokiej rosyjskiej duszy, szczerym ludu pracującym miast i wsi, niewinnej ofierze nie tylko kapitalistów, ale i szalonego Stalina. To mogła być rosyjska soft-power wśród lewicy świata. Teraz zamykają sobie tę drogę promowaniem paskudnego, nieludzkiego stalinizmu. Trzecia refleksja, bardziej praktyczna: jeśli w XX wieku Rosja podbiła kraje bałtyckie „zgodnie z prawem międzynarodowym”, to dlaczego nie miałaby tego zrobić powtórnie, dokładnie tak samo „legalnie”?. To nie brzmi już jak groźba, to brzmi jak instrukcja obsługi do zaakceptowanego już planu.

Davien
piątek, 7 maja 2021, 08:24

Nie zgodzę sie z jedna rzeczą, to hitlerowcy sie wzorowali na Stalinie i ZSRS a nie odwrotnie

Kiks
czwartek, 6 maja 2021, 16:25

No tak. Stalin siedział już na walizkach, ale oni odnieśli zwycięstwo. Sami. Gdyby nie strumień broni i pomocy jaki do nich płynął to by Stalinowi nawet te walizy nie ostały się. No i oczywiście, że ruscy nie pomagali Niemcom w projektowaniu obozów koncentracyjnych. A do papierów tych dokopali się Estończycy.

rebe24
czwartek, 6 maja 2021, 16:16

Misja humanitarna krasnoarmiejców? Pogięło tych kagiebistów.

Box123
czwartek, 6 maja 2021, 16:15

Jeżeli Niemcy będą dłużej wspierac gospodarkę putinowskiej Rosji (w tym między innymi budowę ns2 ale nie tylko), która jeśli chodzi o postawę zbliża się coraz bardziej do związku radzieckiego 2.0 i w coraz większym stopniu oddala się od drogi ku demokracji, to powinny być podjęte przeciwko nim działania w ramach UE. Nie potrzeba nam kolejnego totalitaryzmu i jeśli Niemcy chcą go na nowo zafundować Europie powinny być objęte sankcjami oraz mieć ograniczony wpływ na wspólnotę europejską. Traktat lizboński w którym Niemcy otrzymały de facto rolę przywódców Europy nie sprawdził się. Ten kraj nie nadaje się do tego by przewodzić, a przede wszystkim aby mieć zbyt dużą siłę i ta powinna być systemowo ograniczona przez wspólnotę międzynarodową. Dlatego albo powinien nastąpić nowy podział głosów w ramach UE, tak by państwa podzielono na grupy, gdzie członkowie danej grupy mieli by tyle samo głosów albo liczba głosów Niemiec powinna być podzielona prze 1/2

Kowalskiadam154
czwartek, 6 maja 2021, 18:58

To Niemcy też podziela pieniądze przez 1/2 a tak właściwie jak się nie podoba w UE to droga wolna

Box123
piątek, 7 maja 2021, 14:48

To nie my wspieramy nowy rodzący się totalitaryzm. Po drugie nikt nie powinien na to niemcom pozwalać, więc jak coś by im się nie podobało to zawsze mogą sami wyjść z Unii i wejść sobie do zbiru jak ich tak ciabie do sojuszu z matuszką rasyją ale w tedy powinni i tak być obłożeni sankcjami przez społeczność międzynarodową. Liczba rozpętanych przez nich wojen i dokonanych ludobójstw jest chyba wystarczająca, a widać po ich działaniach że dalej marzy im się dominacja i podporządkowanie sobie innych. Trzy: Ciekawe też jak by na tym wyszła ich gospodarka jak by nie mogli wysysać kasy z innych krajów

anty cccp
czwartek, 6 maja 2021, 16:07

putin to pinokio, taki ruski klon

Kowalskiadam154
czwartek, 6 maja 2021, 15:46

W Polsce kłamstwa o braku odpowiedzialności ZSRR/Rosji za IIWŚ powinny być ścigane z urzędu

Yh
czwartek, 6 maja 2021, 15:43

Bezczelni bandyci...

DDR
czwartek, 6 maja 2021, 15:41

Kiedy odszkodowania od Rosji za dziesiątki milionów ofiar ich ideologii

sża
piątek, 7 maja 2021, 11:26

A kiedy odszkodowania za Wołyń?

niedziela, 9 maja 2021, 09:24

No własnei, kiedy Rosja zapłaci za masakrę Wołyńska do której doszło wyłacznie z jej winy?

Davien
sobota, 8 maja 2021, 08:18

Jakbyscie bandziory z Moskwy nie wywołali IIWŚ to nie byłoby masakry na Wołyniu.

ppp
piątek, 7 maja 2021, 08:09

Ideologia ta nie przyszła z Rosji a potrzebne pieniądze aby opanowała Imperium Rosyjskie szły raczej z Niemiec i USA . Należy zapytać się co się stało z niebagatelnym majątkiem carskim w USA po 1917 roku . Ze względów politycznych i najwyższym władzom w II Rzeczpospolitej też zależało na przetrwaniu boszewików w Rosji . Dziesiątki milionów ofiar to raczej głównie Rosjanie i rosyjskojęzyczni Rusini ( utożsamiający się raczej też z Rosją) . Nawet tzw. Wielki Głód na Ukrainie obejmował głównie i najsilniej wschód i południe tej republiki związkowej gdzie raczej przeważała ludność rosyjska i rosyjskojęzyczna( kwestia surżyka czy to była odmiana języka rosyjskiego czy ukraińskiego ) . Z tym , że to nie jedyne tereny w Związku Sowieckim objęte taką akcją pod przykrywką kolektywizacji w tamtym okresie gdzie masowo eksterminowano ludność przeciwną nowej władzy i wspierającą wcześniej "Białych Rosjan " . To samo działo się też na Powołzu i Kubaniu oraz w innych rejonach Rosji , ale też i w innych republikach związkowych tam gdzie był najsilniejszy opór wobec nowej głównie "nierosyjskiej" władzy . Wystarczy sięgnąć po mapki historyczne i pokazujących odsetek ofiar tamtego głodu aby zrozumieć pewnewystępujące wówczas fakty . Nie zapominajmy , iż wcześniej podobne bezwzględne działania przeciwko ludności sprzeciwiającej się władzy bolszewickiej prowadzone były pod kierownictwem Jakowa Mojsiejewicza Swierdłowa na Syberii . Nie można mówić o ukraińskojęzyczności terenów południa i wschodu republiki związkowej Ukrainy w przypadku znanej i opisywanej usilnej próby ukrainizacji tych terenów prowadzonej przez bolszewików w latach dwudziestych XX w. Powszechny też surżyk na terenach wiejskich i obecność powszechna języka rosyjskiego na tych terenach raczej nie świadczy o ówczesnej ukraińskiej tożsamości ludności na tych terenach . Zresztą język rosyjski jako forma języka ruskiego też była całkiem nowym tworem co tym bardziej wskazuje na stuację i tożsamość tamtejszej ludności . Zarówno język rosyjski i inne formy języka ruskiego świadczą raczej o jednym rodowodzie ludności zamieszkującej te obszary .

AA
czwartek, 6 maja 2021, 15:38

Oskarżam Związek Radziecki o współudział w rozpętaniu IIWŚ Prowadzeniu napastniczej wojny ze złamaniem wszystkich konwencji oraz o zbrodnie przeciwko ludzkości prowadzenie polityki eksterminacyjnej na ludności cywilnej podbitych krajów w ramach walki narodowościowo/klasowej

olo
piątek, 7 maja 2021, 09:09

walka narodowościowo - klasowa usprawiedliwia takie dzialania, to samo masz teraz w USA

mc.
czwartek, 6 maja 2021, 15:31

Kiedyś Kuroń opowiadał jak w latach 60-tych kryminaliści uczyli politycznych zachowania w śledztwie - Jeśli powiedzą że byłeś w tym miejscu, to nigdy cię tam nie było. Jesli powiedzą że byłeś ze wspólnikami, to ty ich nie znasz. Jeżeli złapali cię za rękę to nie twoja ręka. I tak jest z tą historią: spotkania (umowy) Ribbentrop Mołotow nigdy nie było, Ribbentropa nie znają a podpis Stalina na mapie podziału Polski (miał chyba pół metra) - nie ma takiej mapy.

olo
piątek, 7 maja 2021, 09:14

Rzecz chyba w tym że dzisiejsza Rosja jest prawnym kontynuatorem ZSRR. I, stety lub niestety, bierze sobie na grzbiet wszystkie dokonania ZSRR, możliwe że dlatego że sama nie ma własnych. A moglaby odciąć się od ery komunizmu i potępić dzialania (nie Rosjan) z czasów post rewolucyjnych, także te zmierzające do podboju świata.

easyrider
czwartek, 6 maja 2021, 15:27

Gdyby ci idioci przyznali się, że razem z Hitlerem paktowali, nie wyszło a potem przy wydatnej pomocy Lend Lease faktycznie skopali tyłek Adolfowi, to można by z nimi usiąść do stołu i zastanowić się nad ideą panslawizmu. A tak brną w te kłamstwa a na kłamstwie długo nic nie pociągnie.

olo
piątek, 7 maja 2021, 09:17

dokladnie, odciąć się od "dokonań" ZSRR. Ale nie byłoby wtedy sztandarów i dokonań wokół których można scalić społeczeństwo. Podobny problem jak u nas. Pustka. Dlatego usiłuje się wykorzystać zagrożenie ze wschodu.

Eter
piątek, 7 maja 2021, 07:40

Idea panslawizmu z potomkami tatarów? Przewodnia rola Rosji i ZSRR? Brednie z XIX wieku popularne wśród Serbów i Rosjan.

Chyżwar dawniej Marek
czwartek, 6 maja 2021, 15:25

A kto się tymi zakazami będzie przejmował? Chyba tylko Ruscy.

Wawiak
piątek, 7 maja 2021, 01:10

Bo to na użytek "wewnętrzny:. Kolejny krok, by im pokazać, jak to "zły świat" na nich okrutnie dybie i że władza może i zła, ale na zewnątrz jeszcze gorzej... Zarządzanie strachem i tyle.

Hanys
czwartek, 6 maja 2021, 15:24

Rosjanom oczywiście nie trzeba mówić tych oczywistych faktów że III Rzesza została pokonana przez ZSRR, a alianci byli jedynie przystawką i wkraczali "na gotowe" kiedy Hitler posyłał już na front dzieci i starców. Ta ustawa jest przede wymierzona w zachodnich krzykaczy i propagandystów na terenie Rosji.

Davien
piątek, 7 maja 2021, 08:29

Hanys, wywołaliscie IIWŚ razem z Niemcami, wspieraliscie ich i razem z nimi ekterminowaliscie Polaków, dostarczaliscie hitlerowcom wszystkiego do prowadzenia wojny więc poinniscie skończyc w Norymberdze na ławie oskarzonych.

Sailor
piątek, 7 maja 2021, 08:21

ZSRR pokonało nazistów tylko i wyłącznie dzięki pomocy USA.

Eter
piątek, 7 maja 2021, 07:41

Rzesza nie została pokonana przez ZSRR. Nic na to już nie poradzicie towarzysze radzieccy.

Odyn
czwartek, 6 maja 2021, 22:28

Tak, tak, żyjcie w ten swojej ułudzie. Gdyby nie zachód i jego pomoc dla ZSRR, to dzisiaj na Kamczatce mówiliby po niemiecku.

Gruszwik
czwartek, 6 maja 2021, 21:51

Ale trzeba mówić o tym, że się skumali z Hitlerem i razem napadli na Polskę. A dwa miesiące później ZSRR napadł na Finlandię, co też było uzgodnione z Hitlerem w ramach podziału stref wpływu. A tego w Rosji tobie nie powiedzą, jak i tego, że Rosja najbardziej wspierała Hitlera do 1941 roku, co mocno wydłużyło wojnę. O skali pomocy od aliantów też w Rosji nie przeczytasz. Rosja wyprodukowała w czasie wojny z Hitlerem 92 lokomotywy (1942-1945), a otrzymała z USA całe 2.000 sztuk. Wyprodukowali 1087 sztuk wagonów, a dostali 11 tysięcy sztuk. Po bombardowaniach niemieckich cały transport odbywał się na amerykańskim sprzęcie. Możesz jeszcze spojrzeć na ilości, samolotów, czołgów, ciężarówek, karabinów, stali itp.

asert
czwartek, 6 maja 2021, 20:30

taki ruskij mir - "sąd sądem ale sprawiedliwość musi być po naszej stronie" - czyli nieważne co się rzeczywiście wydarzyło - historię i tak piszą zwycięzcy

spoko
czwartek, 6 maja 2021, 18:54

Widze ze Komintern ciagle zywy i bedzie wierny interesom kremla do ostatniego swojego tchu

spoko
czwartek, 6 maja 2021, 18:48

Hanys Stalin wspomagal hitlera 2 lata podczas 2Wojny Swiatowej Tej prawdy nie zaklamiesz Bitwa o Anglie odbyla sie w 1940 Stalin w tym czasie slal paliwo dla hitlerowskich samolotow i tys ton innych materialow ktore pomogly hitlerowi zajac Europe

Eee tam
piątek, 7 maja 2021, 12:49

Niby tak ale gdyby III Rzesza miała zacząć inwazje na Anglię to Stalin planował natychmiast zaatakować III Rzeszę są na to twarde dowody

Wania
czwartek, 6 maja 2021, 15:23

To Rosja chce negować wiekopomne dzieła swojego wodza Stalina? 29 XII 1939 r. opublikowano w prasie sowieckiej życzenia Józefa Stalina dla Adolfa Hitlera i Joachima von Ribbentropa. W tej drugiej depeszy Stalin pisze o przyjaźni narodów Niemiec i ZSRR przypieczętowanej wspólnie przelaną krwią i ma nadzieję, że ta przyjaźń będzie długa i trwała. Tu chodzi oczywiście o polską krew. Za publikację w Rosji tego wycinka z gazety już można pójść do więzienia. Trzeba jeszcze poczytać o Radziecko-niemieckiej umowie handlowej z 1939 r. Była to tajna umowa podpisana przy okazji tej dotyczącej napaści na Polskę. Rosja na mocy tej umowy zaopatrywała Hitlera w 70% całego zaopatrzenia Rzeszy do czerwca 1941 roku. Dzień przed najazdem Hitlera na ZSRR sowieci wysłali ostatnie składy z paliwem dla niemieckich czołgów stojących tuż za granicą. Dzięki temu wsparciu fiaskiem zakończyła się blokada Niemiec przez Zachód.

stach
czwartek, 6 maja 2021, 18:09

Na ropie dostarczanej przez Stalina Niemcy najechali Polskę, Norwegię, Francję, przeprowadzili ofensywę powietrzną przeciw Brytanii, a następnie dojechali na niej pod Moskwę w '41 i starczyło im jeszcze do połowy '42.

Gnom
czwartek, 6 maja 2021, 23:23

Polski nie, bo ropę dostarczał im dopiero po IX 1939 r. Ale resztę tak. Co zabawne, na 15 maja 1940 roku brytole wyznaczyli datę zrównani z ziemią Baku w nalocie z terytorium Iranu i Iraku, aby zablokować Hitlerowi szansę na wojnę z zachodem - nie zdążyli bo ten uderzył 10 maja 1940 r.

Davien
sobota, 8 maja 2021, 08:22

Brytyjczycy i Francuzi co potem nagłosnili Niemcy jak zdobyli te plany w Paryzu.

RAMBO
czwartek, 6 maja 2021, 15:19

Jaja jak berety !!

mc.
czwartek, 6 maja 2021, 15:14

Rok 1984 - staje się rzeczywistością.

ktos
czwartek, 6 maja 2021, 15:12

Jest prawda, też prawda, gó.. prawda to i historyczna prawda może być

Olgino
czwartek, 6 maja 2021, 14:59

Bardzo dobrze. Przecież jest oczywiste że cele ZSRR i II Rzeszy w 1939 nie były "tożsame". Niemcy parli na wschód a Rosjanie na zachód.

kibic
czwartek, 6 maja 2021, 16:35

W dodatku nikt nie neguje radzieskiego zwycięstwa w drugiej wojnie światowej. Nikt na tej wojnie nie wygrał tak jak ZSRR.

Gnom
czwartek, 6 maja 2021, 23:21

Nie masz racji. Co najmniej tak samo wygrało USA awansując z pozycji kraju za oceanem do roli supermocarstwa.

Eee tam
czwartek, 6 maja 2021, 16:23

Buahaaaa faktycznie. Niech jeszcze dopiszą jak cały 1940 rok Stalin chciał się wpychać do Rumunii dalej na Bałkany i jak za to dostał manto w 1941

zbig
czwartek, 6 maja 2021, 15:56

Pakt Ribentropp-Mołotow jako protokół sprzeczności, dzięki którym Pokskę czwarty raz rozebrano... :-)

ggbb
czwartek, 6 maja 2021, 14:58

Sztucznie wszystko można zakazać a historia i tak to zweryfikuje. Chciejstwo przegrywa zawsze w realizmem.

taka prawda
czwartek, 6 maja 2021, 16:07

Rosja nie różni się tutaj od Europy czy USA.

6
piątek, 7 maja 2021, 00:35

Dobre.

spoko
czwartek, 6 maja 2021, 18:50

Taka sowiecka prawda

yar
czwartek, 6 maja 2021, 18:22

Oj różni, I to bardzo.

...
czwartek, 6 maja 2021, 14:56

Cyrk na kolkach a malpa bilety sprzedaje...

vivo
czwartek, 6 maja 2021, 14:48

lol agresor ktory potem zostal sam zaatakowany teraz mowi ze bylo inaczej xd rosja stan umyslu

oviv
czwartek, 6 maja 2021, 16:08

A kto zdobył Berlin ? Stupiki z Wenus ?

Wawiak
piątek, 7 maja 2021, 00:17

wielkie mecyje: dwóch zbirów pożarło się o podział łupów - ot i mamy właściwe tło "przejścia" sowietów do obozu aliantów.

Kiks
czwartek, 6 maja 2021, 20:16

Kto? Koalicja przeciwko Hitlerowi? Ruscy tylko przysłużyli się tym, że kompletnie nie liczyli się ze stratami i o kilka miesięcy przyspieszyli zakończenie wojny. Albo raczej ten tchórz Stalin, który oczywiście był na pierwszej linii frontu.

wkurzony
czwartek, 6 maja 2021, 18:08

Nie ten sam co razem z Niemcami zdobył Polskę w 39, i razem z nimi w Brześciu defiladę urządzał?

klawiatura
czwartek, 6 maja 2021, 15:56

przypominam, że to Anglia i Francja wypowiedziała wojnę Niemcom. W sumie to oni byli napadnięci :-)

spoko
czwartek, 6 maja 2021, 18:53

W 1939 caly Kominter na zachodzie darl morde ze nie chcemy wojny i nie bedziemy umierac za Gdansk

czwartek, 6 maja 2021, 18:06

Przypominam, że Zsrr napadł Polskę bez wypowiedzenia wojny. Tak samo jak hitlerowskie Niemcy.

Gnom
piątek, 7 maja 2021, 08:42

Dokładnie tak samo jak szwaby na nich, bo przy obowiązującym do 1942 roku Polsko-Sowieckim układzie o nieagresji.

Gnom
czwartek, 6 maja 2021, 23:19

Do tego mając ważny do 1942 roku pakt o nieagresji. Hitler chociaż nam taki pakt wypowiedział wiosną 1939 r. Ruscy stale podkreślają, że Hitler napadł ich naruszając taki sam pakt pomiędzy ZSRR a Niemcami. Zatem kim byli ruscy w 1939 r.?

Tweets Defence24