Reklama

Siły zbrojne

Reaper wystartuje z każdego lotniska? [FOTO]

Fot. Airman 1st Class Jessica Sanchez
Fot. Airman 1st Class Jessica Sanchez

Eskadra testowa USAF (556th Test and Evaluation Squadron – TES) w jednym ze swoich bezzałogowców MQ-9 Reaper wykorzystała system automatycznego startu i lądowania (ATLC –Automatic Takeoff and Landing Capability) do przelotu pomiędzy kilkoma placówkami na terenie Stanów Zjednoczonych. Tym sposobem 556th TES pokazała, że system ATLC jest w pełni gotowy do wykorzystania na szerszą niż dotąd skalę.

System automatycznego startu i lądowania (ATLC) został opracowany przez General Atomics Aeronautical Systems i aktualnie jest wdrażany przez jednostki testowe USAF. Jedną z takich jest 556. eskadra ewaluacyjna lotnictwa armii USA, stacjonująca w bazie sił powietrznych Creech w stanie Nevada. Zajmuje się bezzałogowymi statkami powietrznymi i ich usprawnianiem pod kątem nowych technologii.

To właśnie ona dowiodła, że system ATLC od GA-ASI jest w pełni sprawny i może już teraz być używany przez bezzałogowce MQ-9. Do tej pory dron do startu i lądowania wymagał pokaźnej infrastruktury i zaplecza personalnego. Obecnie będzie on mógł operować w zasadzie z każdej bazy lotniczej, a sterowanie będzie się odbywało w sposób wysoce zautomatyzowany i z wykorzystaniem łącz satelitarnych.

Prace nad automatyzacją czyniono od dłuższego czasu w wielu jednostkach. Najpierw w ramach pierwszych podejść, operatorzy MQ-9 z bazy sił powietrznych Nellis, oddalonej od Creech o 90 kilometrów, za pomocą łączności satelitarnej dokonali kołowania, startu i lądowania, działając niezależnie od załogi bazy Creech.

W dalszej kolejności przyszła pora na udoskonalanie projektu podczas dwudniowych testów.

Reklama
Reklama

Pierwszego dnia BSP pokonał dystans ponad 2300 kilometrów z Creech do Cannon w stanie Nowy Meksyk oraz z powrotem. Tor lotu był kontrolowany przez załogę dzięki łączności satelitarnej. Niemniej do lądowania załoga pomogła bezzałogowcowi, generując punkty orientacyjne, zarówno w AFB Creech jak i w AFB Cannon. MQ-9 na ich podstawie miał samodzielnie dokonać operacji startu i lądowania.

image
Fot. Airman 1st Class Jessica Sanchez

Natomiast drugiego dnia bezzałogowiec zmienił swoje miejsce międzylądowania na bazę Holloman, również w stanie Nowy Meksyk, pokonując łącznie 2 tysiące kilometrów. Tym razem jeszcze bardziej udoskonalono działanie systemu ATLC, angażując w start i lądowanie zasobnik celowniczy, żeby ten swoimi przyrządami dogłębnie zbadał pas startowy docelowego lotniska. Wykorzystując systemy celownicze, wygląda na to, że operatorzy oraz załoga bazy nie są już potrzebni do wyznaczania punktów orientacyjnych, tak jak to miało miejsce pierwszego dnia testów systemu ALTC.

Dzięki ostatnim testom przeprowadzanych przez 556. eskadrę ewaluacyjną MQ-9 będą mogły w przyszłości być kierowane na dowolne lądowiska z dala od operatorów. Bez żadnej infrastruktury i dodatkowo bazując jedynie na analizie ukształtowania terenu, samodzielnie wyszukując jego wycinek nadający się do lądowania. Dalsze prace nad oprogramowaniem do zautomatyzowanego startu i lądowania znacznie zwiększą możliwości bezzałogowca.

image
Fot. Airman 1st Class Jessica Sanchez
Reklama
Reklama

Komentarze