Reklama
  • Wiadomości

Radary AESA w „aktywnym pancerzu” holenderskich BWP. „Żelazna pięść” na CV-90

Izraelska firma RADA poinformowała, że produkowane przez nią radary zostaną wykorzystane w testach systemu aktywnej ochrony Iron Fist na holenderskich BWP CV-90. Stacje radiolokacyjne zbudowane dla „aktywnego pancerza” są oparte na technologii AESA, pracują w paśmie S. To one pozwalają na wykrywanie i namierzanie pocisków, neutralizowanych następnie przez podsystem rażenia „żelaznej pięści”.

Fot. RADA
Fot. RADA

Holandia planuje wyposażyć swoje bojowe wozy piechoty (bwp) CV90 w aktywny system  obrony pojazdu (ASOP). Stosowne parce ma przeprowadzić koncern BAE Systems który otrzymał kontrakt dotyczący przeprowadzenia procesu badań i testów weryfikacyjnych  ASOP na tych wozach. W procesie tym uczestniczy również firma RADA Electronic Industries Ltd. Firma jest znana z produkcji i sprzedaży taktycznych systemów radiolokacyjnych różnych zastosowań, inercyjnych systemów nawigacji stosowanych w lotnictwie i na lądzie oraz systemów awionicznych. I to ona oferuje kompaktowy system radiolokacyjny do ASOP "Iron Fist" opracowanego przez izraelską firmę Israel Military Industries Systems (IMI) a testowanego na holenderskim bwp.

Obecnie instalowane ASOP na pojazdach pancernych i opancerzonych, pozwalają na podniesienie poziomu ochrony tych wozów przed atakiem z użyciem ręcznych granatników przeciwpancernych, ppk czy w ograniczonym stopniu przed różnymi rodzajami pocisków ppanc. wystrzeliwanych z armat innych wozów bojowych. Stosunkowa większość oferowanych na rynku, bądź będących w trakcie badań, systemów jest wyposażona w podsystem wykrywania i identyfikacji nadlatujących pocisków za pomocą specjalnego radaru. Jego usytuowanie na chronionym obiekcie powinno zapewnić pełną obserwację w azymucie i elewacji. Ważnym wymaganiem dla radaru jest rozpoznanie pocisku na tle zakłóceń (powstających na skutek odbicia fal radarowych od powierzchni ziemi), co jest utrudnione ze względu na bardzo małą jego powierzchnię. We współpracy z systemem zarządzania musi on ponadto szybko dokonywać klasyfikacji stopnia zagrożenia bronionego pojazdu.

Opracowany dopplerowski radiolokator z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA) pracuje w paśmie S. Zaawansowany system przetwarzania sygnału pozwala na wykorzystanie tego radiolokatora w różnych konfiguracjach i możliwościach działania oraz jego aplikacje do zabudowy w innych systemach rozpoznania i walki. Radar umożliwia pracę w zmiennych warunkach atmosferycznych, ale jednocześnie trzeba pamiętać, że sam stanowi zagrożenie dla bronionej platformy gdyż jego działanie może być wykryte i zakłócane, wobec powyższego impuls radarowy powinien być krótkotrwały. Wstępna konfiguracja zakłada zamontowanie czterech radiolokatorów na wieży bwp (pokrycie 360o wokół pojazdu) oraz dwóch podwójnych wyrzutni przeciwpocisków w przeciwległych rogach kadłuba.

Czytaj też: Holenderskie CV-90 z aktywną ochroną

Radiolokator przeszedł już pełny cykl badań i obecnie jest konfigurowany z ASOP "Iron Fist". Przedstawiciele firmy RADA podkreślają, że zastosowanie ich produktu ma bardzo duże znaczenie w projekcie ponieważ będzie to pierwszy ASOP na wozach NATO a oferowany z nim radiolokator jest uniwersalnym rozwiązaniem gotowym do współpracy z innymi systemami ochrony wozów bojowych i nie tylko.

Szacuje się, że zapotrzebowanie na systemy ASOP wynosi obecnie kilkanaście tysięcy sztuk a poważne zamówienia mogą już niedługo nadejść od armii europejskich i amerykańskiej. 

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama