- Wiadomości
Przyszłe myśliwce dla US Navy. "Kluczowe zasięg i prędkość"
Amerykański Departament Obrony prosi Kongres o dodatkowe 91 mln USD na przyspieszenie inicjatywy Next Generation Air Dominance (NGAD). W ramach tego programu eksperci US Navy prowadzą analizę wariantów (analysis of alternatives – AoA) jeśli chodzi o opracowanie w perspektywie kilkunastu lat najbardziej optymalnych samolotów myśliwskich dla lotniskowców USA. Pierwsze efekty pracy tego zespołu wskazują, że szczególnie liczyć się będą takie parametry jak zasięg i szybkość przyszłych maszyn.
Departamentowi Obrony zależy na nadaniu projektowi NGAD większej dynamiki. Myśliwce odrzutowe F/A-18E/F Super Hornet i E/A-18G Growler, które teraz dominują na pokładach amerykańskich lotniskowców będą wymagać wymiany w latach 30-tych bieżącego stulecia. Stąd zapewne apele do kongresu o dodatkowe dziesiątki milionów dolarów na przyspieszenie programu. E/A-18G Growler to samolot walki radioelektronicznej powstały na bazie wielozadaniowego myśliwca F/A-18F Super Hornet, z którym ma ok. 90% wspólnych części.
Prace nad AoA dla Next Generation Air Dominance trwają od stycznia 2016 r. i zakończą się nie wcześniej niż w kwietniu 2018. Mimo to, zasiadający w eksperckim zespole kapitan Richard Brophy już teraz ujawnił pewne ustalenia, o czym informuje portal DefenseNews.com.
Po pierwsze, przyszły samolot myśliwski dla US Navy może być statkiem bezzałogowym lub też jedynie „opcjonalnie” załogowym. Niezwykle ważny będzie w jego przypadku duży zasięg i znaczna prędkość. Wydaje się natomiast, że nieco mniejszy priorytet będzie mieć minimalizowanie wykrywalności samolotu, na przykład za pomocą technologii stealth.
Również cytowany przez DefenseNews Bill Nickerson z Office of Naval Research (ONR) podkreśla, że stealth jest tylko jednym z czynników, które zwiększają szanse samolotu na przetrwanie w warunkach bojowych. Innym może być na przykład pokrycie maszyny bardzo lekkim, ale możliwie skutecznym opancerzeniem.
Niezależnie od wszystkiego, zdaniem Brophy’ego kluczowe jest wysycenie Marynarki Wojennej USA możliwie dużą liczbą przyszłych myśliwców odrzutowych. Niemniej kapitan nie wykluczył, że maszyny Super Hornet i Growler może w przyszłości zastąpić w służbie US Navy rozwiązanie opierające się nie tylko o jeden konkretny typ myśliwca, ale także o innowacyjne systemy pokładowe okrętów czy też całe współdziałające ze sobą zespoły różnych samolotów.
Czytaj też: Ostatni kontrakt na Growlery oraz Super Hornety
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS