Reklama
  • Wiadomości

Zimowa weryfikacja Mastera - II faza przetargu na AJT

Samolot M-346 Master koncernu Alenia Aermacchi przyleci w najbliższy poniedziałek na lotnisko wojskowe w Dęblinie w celu przeprowadzenia weryfikacji w ramach II fazy przetargu na zintegrowany system szkolenia zaawansowanego (Advanced Jet Trainer)

M-346 Master - fot. Alennia Aermacchi
M-346 Master - fot. Alennia Aermacchi

Samolot zostanie poddany weryfikacji zgodności z danymi zawartymi w ofercie w dniach 3-5 lutego 2014 roku. Pozytywy wynik zakończy drugą fazę przetargu i otwarta zostanie możliwość podpisania kontraktu na zakup całego systemu.

Obejmuje ona 8 samolotów M-346 Master wraz z infrastrukturą techniczna i kompleksowym systemem szkolenia. W jego skład mają wejść: symulator lotu (FMS), symulator pilotażowy/częściowych zadań, symulator procedur awaryjnych (katapultowania), komputerowy system wspomagania szkolenia oraz pakiety szkoleniowy i logistyczny. Całość ma zostać rozlokowana właśnie w Dęblinie.

M-346 Master został już wybrany jako maszyna treningowa przez siły powietrznych Włoch, Izraela, Singapuru i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Jest również kandydatem programie T-X na samolot szkolny US Air Force.

Koncerny EADS i Finmeccanica (do którego należy Alenia Aermacchi) zaproponowały M-346 jako następcę samolotów Alpha Jet, czyli samolot szkolny dla 12 państw UE w programie Advance European Pilot Training (AEPTJ) który ma wejść do eksploatacji w 2016 roku. Jeśli tak się stanie, to już niebawem do dęblińskiej Szkoły Orląt mogą rozpocząć szkolenia piloci wszystkich krajów uczestniczących w programie AEPTJ.

 

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama