Reklama
  • Wiadomości

Włochy zamawiają śmigłowce bojowe

Do parlamentu włoskiego trafił wniosek ws. zakupu 29 krajowych seryjnych śmigłowców bojowych AW249 Fenice (pl. feniks). Po jego zatwierdzeniu flota tych maszyn urośnie do 48 sztuk.

AW249, Leonardo
Nowy śmigłowiec bojowy Leonardo - AW249.
Autor. Yakitaki26 (CC BY-SA 4.0)

Program śmigłowca AW249 Fenice ruszył w 2016 roku i od początku opierano go na układzie napędowym znanego w Polsce śmigłowca wsparcia pola walki AW149. Wykorzystanie istniejących rozwiązań umożliwiło relatywnie szybkie powstanie nowej maszyny. Zaledwie po 10 latach, w 2026 roku ruszy jej produkcja seryjna.

Wcześniej w 2017 roku zamówione zostały trzy maszyny przedseryjne‑prototypy w konfiguracji wstępnej gotowości operacyjnej (initial operational capability - IOC), w 2021 roku domówiono kolejne cztery maszyny przedseryjne, a w 2024 r. – kolejne 12 (plus dwa w opcji). Łącznie Włochy miały więc do tej pory zamówionych 19 śmigłowców wersji IOC, z czego część została już wyprodukowana i przechodzi testy. Obecna umowa nie dość, że powiększy flotę o 29 maszyn w pełnej wersji operacyjnej (full operational capability – FOC), to obejmuje także modernizację poprzednich śmigłowców do standardu FOC.

Zobacz też

Przedłożony do parlamentu wniosek dotyczy prac o wartości 1,22 mld EUR (równowartość 1,42 mld USD), a cały program łącznie 4,65 mld EUR (5,4 mld USD). Wszystkie prace, o ile wniosek zostanie zaakceptowany, mają się zakończyć w 2032 roku. Niespodzianki techniczne nie powinny się raczej pojawić. Maszyna do dzisiaj została zintegrowana z 20 mm armatą lotniczą Melara TM197B, 70 mm rakietami niekierowanymi, a na ten rok planowano strzelania z kierowanych pocisków przeciwpancernych Epike i Spike-ER. AW249 ma wykorzystywać też pociski powietrze-powietrze bardzo krótkiego zasięgu, prawdopodobnie Stingery albo ATAS. Śmigłowiec ma być też testowany pod kątem jego wykorzystania na wielodomenowym polu walki.

Polska była jednym z państw, którym zaoferowano sprzedaż AW249 i udział w jego programie. Biorąc pod uwagę, że kupiliśmy aż 96 śmigłowców bojowych innego typu (AH-64E Apache), można się zastanawiać, czy nie byłoby celowe, by głębsze wejście w program maszyny włoskiej, która mogłaby dzięki temu być polonizowana, a duża część wydanych pieniędzy pozostałaby w Polsce.

Zobacz też

Apache w swojej najnowszej wersji jest jednak konstrukcją dojrzałą i wiele rozwiązań, które są dopiero testowane na AW249, było w przypadku AH-64E gotowe i przetestowane. W przypadku Fenice nadal występuje ryzyko opóźnień i chorób wieku dziecięcego, mimo że jego program wydaje się przebiegać sprawnie. AH-64 jest też maszyną w pełni interoperacyjną z US Army i może wykorzystywać amerykańskie pociski kierowane Hellfire i jego następców.

Jak na razie na AW249 nie ma żadnego klienta eksportowego.

Reklama
WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133
Reklama
Reklama