Przemysł Zbrojeniowy
Wkrótce umowa na naprawy Rosomaków
45. Wojskowy Oddział Gospodarczy w Wędrzynie poinformował o zakończeniu negocjacji przed podpisaniem umowy na naprawy pogwarancyjne i pozagwarancyjne KTO Rosomak.
Podmiotem z którym prowadzono rozmowy była spółka Rosomak S.A. z Siemianowic Śląskich i to ona będzie wykonawcą.
Zamówienia udzielono z wolnej ręki, gdyż to Rosomak S.A. jest jedynym posiadaczem praw i licencji na wytwarzanie i sprzedaż części zamiennych do tych transporterów. Informację o zakończeniu negocjacji podano w ogłoszeniu dobrowolnej przejrzystości ex ante, wysłanym do Dziennika Urzędowego UE 2 grudnia. Po upływie wyznaczonego terminu (ok. 10 dni) będzie można podpisać umowę, będzie więc to mogło mieć miejsce jeszcze w tym miesiącu. Całkowita wartość zamówienia wyniesie 1,992 mln zł netto.
Czytaj też: Rosomaki w wodzie. Szkolenie 12 Brygady [FOTO]
Kołowy Transporter Opancerzony Rosomak produkowany jest od 2003 roku. Stanowi odmianę transportera AMV XC-360P zaprojektowanego i dostarczanego przez fińską firmę Patria. Rozpoczęcie ich licencyjnej produkcji w spółce Rosomak SA (dawniej Wojskowe Zakłady Mechaniczne w Siemianowicach Śląskich) to jeden z najważniejszych programów modernizacji Sił Zbrojnych RP, rozpoczętych tuż po wejściu Polski do NATO. Obecnie eksploatowany jest m.in, w wersji bojowej (z wieżą Hitfist-30P), moździerza samobieżnego kal. 120 mm Rak i Artyleryjskiego Wozu Dowodzenia wchodzącego w skład modułu ogniowego Rak. Oprócz tego używane są odmiany specjalistyczne, jak np. wielosensorowy system rozpoznania i dozoru (Rosomak-WSRiD), wóz ewakuacji medycznej (Rosomak-WEM), wóz rozpoznania technicznego (Rosomak-WRT), wóz nauki jazdy (Rosomak-NJ), wóz dowodzenia (Rosomak-WD).
Wyjście Ewakuacyjne
Koszt integracji ppk napewno jest tu kwestią problematyczną. Jednak bardziej bym tu upatrywał kłopotów z dopięciem budżetu w związku z kosztownymi zakupami za oceanem. MON raczej stara się zostawić pieniądze na zakup ZSSW-30 niż wydawać na modernizację obecnych wież, które są w zasadzie sprawne. Czytałem, że przy okazji ostatniej rezygnacji z integracji MON zdecydowało, że obronę przeciwpancerną będą stanowiły drużyny ppk jadące wewnątrz KTO. Jeżeli chodzi o wagę HITFISTA i ZSSW-30 to nie ma tu różnicy, a nawet ZSSW-30 jest cięższe. W obu wariantach KTO będzie mieć problem z pływalnością z dodatkowymi magazynami ppk.
gliwiczanin
Masz całkowitą rację. Problemem o ile dobrze pamiętam jest tylko nasz Mon, który nie chce dozbroić transporterów z wieżą HITFIST i strona Włoska, która karze sobie za to dużo płacić. Przez co około 400 szt. Rosomaków będzie bezbronna wobec czołgów wroga. Pozytywem jest fakt, że im bardziej ZSSW-30 zbliża się do produkcji to Leonardo spuszcza z ceny. Problemem może być też dołożeniu wyrzutni ppk spike i dodatkowego magazynu na rakiet przy utrzymaniu wymogu pływalności. Wtedy wyjściem z tej sytuacji może być zamiana wież w Rosomakach z HITFIST z ppk na ZSSW-30. A następnie montaż Hitfist z ppk na Andersa który może po dołożeniu pancerza (taka opcja była proponowana) spokojnie działać jako ciężki BWP.
Wyjście Ewakuacyjne
Zostały zamówione Rosomaki bez wież, które stoją w krzakach i czekają na ZSSW-30. A wszystkim marzy się wymiana wież HITFIST na nowe. Po co wydawać kasę i wyrzucać stare, mimo, że jest to 15 letni sprzęt to jednak o wiele nowszy niż większość sprzętu używanego w naszym wojsku. Zrobić modernizację starych wież, dodać ppk a zaoszczędzoną w ten sposób kasę wydać na inne pilne potrzeby jak choćby na zakup ZSSW-30 dla czekających podwozi Rosomaka.
Wyjście Ewakuacyjne
Po co nowa wieża skoro wystarczy zmodernizować starą i dodać ppk. Czy nie szkoda kasy na nową wieżę, która i tak bedzie miała takie same możliwości jak stara po modernizacji? Te wieże mają dopiero 15 lat. Czy ktoś widzaił aby pozbywać się tak stosunkowo nowego uzbrojenia? Temat integracji wałkowany jest od wielu lat i nikt nie chce podjąć decyzji. Zdolności przeciwpancerne zdają się być dla naszego wojska bardzo istotne zgodnie z deklaracjami. Ale to jest kolejny przykład gadania a nie działania.
Dred
A po co? Poczekamy aż się zaczną rozpadać, zdarzy się kilka wypadków, media zaczną urabiać publiczkę i kupimy całkiem inne, lepsze, nowocześniejsze, z całym zapleczem i fabryką za miliardy naszych złotówek...
gliwiczanin
Rosomak pomimo kilku wad jest całkiem dobrym transporterem kołowym tylko przydałaby mu się modernizacja po 15 latach użytkowania np. montaż wieży zssw-30 z wyrzutniami ppk oraz wprowadzenie BMS Jaśmina. Czemu obecny mon tak nie chce Jaśmina od Teldatu pomimo wielu nagród (nawet wręczonych od prezydenta) i uznania na świecie za jeden z najlepszych systemów. Pewnie jedyną wadą Teldatu jest fakt że to polska prywatna firma. A rząd woli cofnąć się do czasów komuny. Podobnie zresztą jest z WB Electronics od którego mon niechętnie kupuje drony i z stocznią Remontowa Shipbuilding. Co do wzmocnienia pancerzu kosztem pływalności to nie wiem czy to jest konieczne. Przecież nawet po wzmocnieniu pancerzu i tak nie ma większych szans na wytrzymanie bezpośredniego strzału z T-90. Czy nie lepiej jest żeby wprowadzono Andersa z mocniejszym pancerzem oraz wieżą zssw-30 jako ciężki bwp. Chyba że ten pancerz faktycznie jest za słaby nawet na rosyjskie BWP.
Meska
A gdzie dopancerzenie i ppancerniaki? Rosomaka zwykłym kałachem wyeliminujesz. Pancerz w tych pojazdach to kpina.
al2
Najpierw niezbędne jest opracowanie koncepcji i jej pogłębiona analiza.
BUBA
A co z borsukami
;)
A gdyby tak jeszcze zrobili "modyfikację", mmm
taki jeden
Naprawy, naprawy i tylko tyle ? Może pora na modernizację ? Tak naprawdę to już dość leciwa konstrukcja, bez żadnej modernizacji przez ostatnich blisko 20 lat. AMV zdążyło swój już 2 krotnie znacznie zmodernizować. Pora na nową wieżę z PPK oraz wzmocnienie słabego pancerza, nawet kosztem wątpliwej pływalności, choćby połowy posiadanego stanu.
Rutek
Czy można pisać poważniej, a nie otym że chcą wyremontować rosomaki, nikt nie pisze że oddaje samochód do warsztatu...tylko oddaje.
LMed
Zestarzał się ociupinkę. Jakiś program modernizacyjny przy okazji remontów?