Reklama
  • W centrum uwagi
  • Wiadomości

Ukraiński program śmigłowcowy Motor Sich

Obecnie  MOTOR SICH JSC intensywnie rozwija swój własny program śmigłowcowy. Firma założyła biuro eksperymentalno-projektowe z ponad 300 pracownikami i zostało ono certyfikowane przez Ministerstwo Lotnictwa Ukrainy.

Fot. J. Sabak/Defence24.pl.
Fot. J. Sabak/Defence24.pl.

Zakłady produkujące śmigłowce Motor Sicz posiadają nowoczesne maszyny i warsztaty, hale do usuwania i nanoszenia powłok lakierniczych, kompleks do testowy, a także centrum symulatorowe do trenowania załóg wszystkich śmigłowców produkowanych przez firmę.

Kompleks testowy to wielofunkcyjne miejsce przeznaczone do optymalizacji i testowania elementów struktury bądź systemów śmigłowca. 

Firma MOTOR SICZ JSC stworzyła swoją własną bazę naukowo-techniczną w celu projektowania, produkcji, testów i certyfikacji śmigłowców. 

Wielozadaniowy śmigłowiec Mi-8MSB o maksymalnej masie startowej 12500 kg to pierwszy  wprowadzony projekt w ramach prodromu śmigłowcowego Motor Sicz. Śmigłowiec jest zaopatrzony w napęd złożony z dwóch silników turbowałowych TV3-117VMA-SBM1V serii 4E, z elektrycznym rozruchem. 

Śmigłowiec Mi-8MSB ma duży i funkcjonalny przedział ładunkowo-pasażerski o przekroju poprzecznym 2,34 na 1,8 m i 12,5 m2 powierzchni. To dużo więcej niż w przypadku charakterystyki odpowiedników i konkurentów tej samej klasy z USA czy Europy. 

W porównaniu ze śmigłowcem Mi-8T (najbardziej popularna wersją śmigłowca Mi-8/17), Mi-8MSB ma następujące przewagi:

- pułap operacyjny zwiększony o 62 proc. (do 7300 m);

- zużycie paliwa zredukowane o 14 proc. Z tego powodu zasięg lotu został wydłużony do 1210 km (z dwoma dodatkowymi zbiornikami paliwa);

- czas między remontami i cykl życia silników zostały znacząco wydłużone, co oznacza obniżenie kosztów prowadzenia działań;

- stabilna moc zespołu napędowego jest utrzymywana na wszystkich wysokościach operacyjnych i przy różnych temperaturach.

Śmigłowiec Mi-8MSB już udowodnił, że jest optymalnym rozwiązaniem w regionach wysokogórskich. Doskonałe charakterystyki pracy silników TV3-117VMA-SBM1V serii 4Е na wysokich pułapach umożliwiają operatorom korzystanie z baz śmigłowcowych na wysokościach do 4200 metrów.

image
Fot. Motor Sich.

Mi-8МSB napędzany przez silniki ТV3-117VМА-SBМ1V serii 4Е ustanowił cały zestaw światowych rekordów. Miedzy nimi absolutny rekord  lotu poziomego na wysokości w klasie E1 – 9150 metrów. Leciał zatem o 300 metrów wyżej niż mierzy Mount Everest. 

Śmigłowiec Mi-8MSB odróżnia się od podobnych maszyn prostotą utrzymania, łatwością jeżeli chodzi i przeprowadzanie remontów i niezawodnością. Konstrukcja śmigłowca umożliwia instalację szerokiej gamy wyspecjalizowanego wyposażenia do różnych misji. Śmigłowiec jest zaopatrzony w zaawansowany układ nawigacyjny zgodny z wymaganiami EASA i ICAO.

Rozwój i produkcja lekkich śmigłowców to kolejny program śmigłowcowy Motor Sicz.

Mi-2 MSB stał się pierwszym certyfikowanym śmigłowcem lekkim opracowanym przez MOTOR SICZ. Główna zmiana konstrukcyjna zakłada wymianę przestarzałych silników GTD-350  nowoczesnymi jednostkami napędowymi AI-450M-B opracowanymi przez firmę IWCZENKO-PROGRESS i produkowanymi przez MOTOR SICZ.

Mi-2 MSB to śmigłowiec wielozadaniowy. Od innych lekkich śmigłowców odróżnia go spory objętościowo przedział pasażerski oraz układ napędowy oparty o 2 silniki. W porównaniu z pierwowzorem, śmigłowcem Mi-2, możemy mówić o wzroście mocy silników, z 400 do 430 koni mechanicznych.

Śmigłowiec Mi-2MSB cechują, w porównaniu do jego pierwowzoru, następujące zalety:

  • O 30% zredukowana szybkość przepływu paliwa
  • O 40% wydłużony, z dodatkowymi zbiornikami paliwa, zasięg
  • Pułap operacyjny wzrósł z 4 do 5 km.

Śmigłowiec wyposażono w dwa silniki  АI-450М-B o mocy 430 KM każdy. Oba silniki sprzężono z cyfrowymi sterownikami  RDT-450M.

Z uwagi na zmieniony kształt osłon silników, wygląd zewnętrzny śmigłowca również uległ znacznemu odświeżeniu – jest teraz dużo dynamiczniejszy oraz nowocześniejszy. Obudowy silników wykonano z zaawansowanych technologicznie kompozytów, co pozwoliło na znaczne obniżenie masy. Zmieniono również konstrukcję ramy konstrukcji. Modyfikacjom poddano także układy chłodzenia silników, paliwowy oraz olejowy. 

Mi-2MSB, Fot, Zinnsoldat/Wikipedia, CC BY SA-4.0
Mi-2MSB, Fot, Zinnsoldat/Wikipedia, CC BY SA-4.0

Tablica przyrządów została uzupełniona o cyfrowe wskaźniki parametrów pracy silnika. Opcjonalnie oferowany jest montaż wyposażenia pokładowego w standardzie glass cockpit. 

Jedną z kluczowych przewag zmodernizowanej wersji śmigłowca są jego osiągi na wyższych pułapach. Pozwoliło to na zwiększenie potencjału eksportowego do państw położonych na wyżynach, bądź do tych, gdzie dominują tereny górskie. 18 kwietnia 2016 roku Mi-2MSB ustanowił nowy rekord wysokości osiągając pułap siedmiu tysięcy metrów. 

Kolejną z zalet śmigłowca jest fakt, że nie potrzebuje on hangarowania – niemalże żadna z maszyn podobnej klasy takich możliwości nie oferuje.

Ponieważ Mi-2MSB klasyfikowany jest jako śmigłowiec lekki, można stwierdzić, że oferuje on całkiem spore możliwości w zakresie udźwigu. W kabinie śmigłowca można umieścić 8 pasażerów, z wyłączeniem pilota. Niniejszym, można stwierdzić, że Mi-2MSB oferuje więcej miejsca dla pasażerów niż droższe maszyny podobnej klasy wytwarzane za granicą. 

Motor Sicz aktywnie zwiększa możliwości komercyjnego wykorzystania śmigłowca, poprzez integrację nowego wyposażenia zadaniowego. Nowo-opracowany, innowacyjny system przenoszenia ładunku na zawiesiu zamontowano bezpośrednio do śrub przenoszących obciążenia przekładni głównej, co oznacza, że do kadłuba nie jest przykładane żadne dodatkowe obciążenie.

Nowy elastyczny zbiornik paliwa w kształcie litery “U” również ułatwi montaż systemu do przenoszenia ładunku na zawiesiu. Kolejna z jego zalet wynika z faktu, że mocowanie ładunku umieszczono w środku ciężkości maszyny. Na chwilę obecną można stwierdzić, że nowy system przenoszenia ładunków na uwięzi został całkowicie przetestowany. A próby potwierdziły, że udźwig zwiększył się potencjalnie o 25%, z 800 do 1000 kg. 

image
Fot. Motor Sich.

Poza zwiększeniem zasięgu lotu, wynikającym z zastosowania wydajniejszego zespołu napędowego, parametr ten może ulec dalszej poprawie. Możliwe jest to dzięki montażowi zewnętrznych zbiorników paliwa o większej pojemności, 300 litrów każdy,

Mi-2MSB, podobnie jak Mi-8, wykorzystuje 2 silniki turbinowe oraz podwozie kołowe, wraz z golenią nosową. Można platformę tę wyposażyć również w sprzęt do prowadzenia działań MEDEVAC. Na wersji ratowniczej można zamontować szperacz, wyciągarkę zdolną do podniesienia z ziemi 2 osób i inne wyposażenie zadaniowe. 

image
Fot. Motor Sich.

MSB-2 to lekki śmigłowiec wielozadaniowy, częściowo zunifikowany z platformą  Mi-2MSB. Wersja ta posiada mocniejsze silniki АI-450М-P (465 KM każdy) wraz z nową przekładnią bazującą na przekładni głównej  VR-442. Pełnowymiarową makietę tej maszyny prezentowano już na targach, pokazach lotniczych, czy branżowych wystawach. 

Główne cechy śmigłowca przedstawiają się w następujący sposób:

  • Zwiększona objętość przedziału ładunkowego
  • Zbiorniki paliwa umieszczone zewnętrznie
  • Automatyczny napęd drzwi przedziałów ładunkowego oraz pasażerskiego w tylnej części kadłuba
  • Zaawansowana awionika
  • Udoskonalona aerodynamika maszyny.

Z uwagi na cechy konstrukcyjne, śmigłowiec doskonale nadaje się do transportu pasażerów, czy też do wykonywania zadań SAR albo MEDEVAC. W porównaniu z Mi-2, MSB-2 posiada następujące zalety: 

  • Zmniejszona o 30% szybkość przepływu paliwa
  • 1 m sześcienny więcej przestrzeni ładunkowej
  • Automatyczne drzwi przedziału pasażersko-ładunkowego
  • Duża powierzchnia oszklenia

W chwili obecnej MOTOR SICZ prowadzi próby naziemne maszyny MSB-2. Prototyp jest również przygotowywany do prób w locie oraz prób statycznych samego płatowca.

Artykuł sponsorowany

Zobacz również

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama