Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Ukraiński program śmigłowcowy Motor Sich

Fot. J. Sabak/Defence24.pl.
Fot. J. Sabak/Defence24.pl.

Obecnie  MOTOR SICH JSC intensywnie rozwija swój własny program śmigłowcowy. Firma założyła biuro eksperymentalno-projektowe z ponad 300 pracownikami i zostało ono certyfikowane przez Ministerstwo Lotnictwa Ukrainy.

Zakłady produkujące śmigłowce Motor Sicz posiadają nowoczesne maszyny i warsztaty, hale do usuwania i nanoszenia powłok lakierniczych, kompleks do testowy, a także centrum symulatorowe do trenowania załóg wszystkich śmigłowców produkowanych przez firmę.

Kompleks testowy to wielofunkcyjne miejsce przeznaczone do optymalizacji i testowania elementów struktury bądź systemów śmigłowca. 

Firma MOTOR SICZ JSC stworzyła swoją własną bazę naukowo-techniczną w celu projektowania, produkcji, testów i certyfikacji śmigłowców. 

Wielozadaniowy śmigłowiec Mi-8MSB o maksymalnej masie startowej 12500 kg to pierwszy  wprowadzony projekt w ramach prodromu śmigłowcowego Motor Sicz. Śmigłowiec jest zaopatrzony w napęd złożony z dwóch silników turbowałowych TV3-117VMA-SBM1V serii 4E, z elektrycznym rozruchem. 

Śmigłowiec Mi-8MSB ma duży i funkcjonalny przedział ładunkowo-pasażerski o przekroju poprzecznym 2,34 na 1,8 m i 12,5 m2 powierzchni. To dużo więcej niż w przypadku charakterystyki odpowiedników i konkurentów tej samej klasy z USA czy Europy. 

W porównaniu ze śmigłowcem Mi-8T (najbardziej popularna wersją śmigłowca Mi-8/17), Mi-8MSB ma następujące przewagi:

- pułap operacyjny zwiększony o 62 proc. (do 7300 m);

- zużycie paliwa zredukowane o 14 proc. Z tego powodu zasięg lotu został wydłużony do 1210 km (z dwoma dodatkowymi zbiornikami paliwa);

- czas między remontami i cykl życia silników zostały znacząco wydłużone, co oznacza obniżenie kosztów prowadzenia działań;

- stabilna moc zespołu napędowego jest utrzymywana na wszystkich wysokościach operacyjnych i przy różnych temperaturach.

Śmigłowiec Mi-8MSB już udowodnił, że jest optymalnym rozwiązaniem w regionach wysokogórskich. Doskonałe charakterystyki pracy silników TV3-117VMA-SBM1V serii 4Е na wysokich pułapach umożliwiają operatorom korzystanie z baz śmigłowcowych na wysokościach do 4200 metrów.

image
Fot. Motor Sich.

Mi-8МSB napędzany przez silniki ТV3-117VМА-SBМ1V serii 4Е ustanowił cały zestaw światowych rekordów. Miedzy nimi absolutny rekord  lotu poziomego na wysokości w klasie E1 – 9150 metrów. Leciał zatem o 300 metrów wyżej niż mierzy Mount Everest. 

Śmigłowiec Mi-8MSB odróżnia się od podobnych maszyn prostotą utrzymania, łatwością jeżeli chodzi i przeprowadzanie remontów i niezawodnością. Konstrukcja śmigłowca umożliwia instalację szerokiej gamy wyspecjalizowanego wyposażenia do różnych misji. Śmigłowiec jest zaopatrzony w zaawansowany układ nawigacyjny zgodny z wymaganiami EASA i ICAO.

Rozwój i produkcja lekkich śmigłowców to kolejny program śmigłowcowy Motor Sicz.

Mi-2 MSB stał się pierwszym certyfikowanym śmigłowcem lekkim opracowanym przez MOTOR SICZ. Główna zmiana konstrukcyjna zakłada wymianę przestarzałych silników GTD-350  nowoczesnymi jednostkami napędowymi AI-450M-B opracowanymi przez firmę IWCZENKO-PROGRESS i produkowanymi przez MOTOR SICZ.

Mi-2 MSB to śmigłowiec wielozadaniowy. Od innych lekkich śmigłowców odróżnia go spory objętościowo przedział pasażerski oraz układ napędowy oparty o 2 silniki. W porównaniu z pierwowzorem, śmigłowcem Mi-2, możemy mówić o wzroście mocy silników, z 400 do 430 koni mechanicznych.

Śmigłowiec Mi-2MSB cechują, w porównaniu do jego pierwowzoru, następujące zalety:

  • O 30% zredukowana szybkość przepływu paliwa
  • O 40% wydłużony, z dodatkowymi zbiornikami paliwa, zasięg
  • Pułap operacyjny wzrósł z 4 do 5 km.

Śmigłowiec wyposażono w dwa silniki  АI-450М-B o mocy 430 KM każdy. Oba silniki sprzężono z cyfrowymi sterownikami  RDT-450M.

Z uwagi na zmieniony kształt osłon silników, wygląd zewnętrzny śmigłowca również uległ znacznemu odświeżeniu – jest teraz dużo dynamiczniejszy oraz nowocześniejszy. Obudowy silników wykonano z zaawansowanych technologicznie kompozytów, co pozwoliło na znaczne obniżenie masy. Zmieniono również konstrukcję ramy konstrukcji. Modyfikacjom poddano także układy chłodzenia silników, paliwowy oraz olejowy. 

Mi-2MSB, Fot, Zinnsoldat/Wikipedia, CC BY SA-4.0
Mi-2MSB, Fot, Zinnsoldat/Wikipedia, CC BY SA-4.0

Tablica przyrządów została uzupełniona o cyfrowe wskaźniki parametrów pracy silnika. Opcjonalnie oferowany jest montaż wyposażenia pokładowego w standardzie glass cockpit. 

Jedną z kluczowych przewag zmodernizowanej wersji śmigłowca są jego osiągi na wyższych pułapach. Pozwoliło to na zwiększenie potencjału eksportowego do państw położonych na wyżynach, bądź do tych, gdzie dominują tereny górskie. 18 kwietnia 2016 roku Mi-2MSB ustanowił nowy rekord wysokości osiągając pułap siedmiu tysięcy metrów. 

Kolejną z zalet śmigłowca jest fakt, że nie potrzebuje on hangarowania – niemalże żadna z maszyn podobnej klasy takich możliwości nie oferuje.

Ponieważ Mi-2MSB klasyfikowany jest jako śmigłowiec lekki, można stwierdzić, że oferuje on całkiem spore możliwości w zakresie udźwigu. W kabinie śmigłowca można umieścić 8 pasażerów, z wyłączeniem pilota. Niniejszym, można stwierdzić, że Mi-2MSB oferuje więcej miejsca dla pasażerów niż droższe maszyny podobnej klasy wytwarzane za granicą. 

Motor Sicz aktywnie zwiększa możliwości komercyjnego wykorzystania śmigłowca, poprzez integrację nowego wyposażenia zadaniowego. Nowo-opracowany, innowacyjny system przenoszenia ładunku na zawiesiu zamontowano bezpośrednio do śrub przenoszących obciążenia przekładni głównej, co oznacza, że do kadłuba nie jest przykładane żadne dodatkowe obciążenie.

Nowy elastyczny zbiornik paliwa w kształcie litery “U” również ułatwi montaż systemu do przenoszenia ładunku na zawiesiu. Kolejna z jego zalet wynika z faktu, że mocowanie ładunku umieszczono w środku ciężkości maszyny. Na chwilę obecną można stwierdzić, że nowy system przenoszenia ładunków na uwięzi został całkowicie przetestowany. A próby potwierdziły, że udźwig zwiększył się potencjalnie o 25%, z 800 do 1000 kg. 

image
Fot. Motor Sich.

Poza zwiększeniem zasięgu lotu, wynikającym z zastosowania wydajniejszego zespołu napędowego, parametr ten może ulec dalszej poprawie. Możliwe jest to dzięki montażowi zewnętrznych zbiorników paliwa o większej pojemności, 300 litrów każdy,

Mi-2MSB, podobnie jak Mi-8, wykorzystuje 2 silniki turbinowe oraz podwozie kołowe, wraz z golenią nosową. Można platformę tę wyposażyć również w sprzęt do prowadzenia działań MEDEVAC. Na wersji ratowniczej można zamontować szperacz, wyciągarkę zdolną do podniesienia z ziemi 2 osób i inne wyposażenie zadaniowe. 

image
Fot. Motor Sich.

MSB-2 to lekki śmigłowiec wielozadaniowy, częściowo zunifikowany z platformą  Mi-2MSB. Wersja ta posiada mocniejsze silniki АI-450М-P (465 KM każdy) wraz z nową przekładnią bazującą na przekładni głównej  VR-442. Pełnowymiarową makietę tej maszyny prezentowano już na targach, pokazach lotniczych, czy branżowych wystawach. 

Główne cechy śmigłowca przedstawiają się w następujący sposób:

  • Zwiększona objętość przedziału ładunkowego
  • Zbiorniki paliwa umieszczone zewnętrznie
  • Automatyczny napęd drzwi przedziałów ładunkowego oraz pasażerskiego w tylnej części kadłuba
  • Zaawansowana awionika
  • Udoskonalona aerodynamika maszyny.

Z uwagi na cechy konstrukcyjne, śmigłowiec doskonale nadaje się do transportu pasażerów, czy też do wykonywania zadań SAR albo MEDEVAC. W porównaniu z Mi-2, MSB-2 posiada następujące zalety: 

  • Zmniejszona o 30% szybkość przepływu paliwa
  • 1 m sześcienny więcej przestrzeni ładunkowej
  • Automatyczne drzwi przedziału pasażersko-ładunkowego
  • Duża powierzchnia oszklenia

W chwili obecnej MOTOR SICZ prowadzi próby naziemne maszyny MSB-2. Prototyp jest również przygotowywany do prób w locie oraz prób statycznych samego płatowca.

Artykuł sponsorowany

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (17)

  1. mc.

    Panie Davien (drugi raz "nie przeszła" moja odpowiedź) - 19 sierpnia Ukraińcy poinformowali media że dwie chińskie spółki (mają mieć łącznie 51 % udziałów) oraz państwowa spółka Ukroboronprom (25 % ale jako część "blokująca" - ale dodatkowo te akcje miały do nich iść "za darmo") chcą przejąć Motor Sich. Cały czas zastanawiają się nad tym ukraińskie Sądy (miały udzielić odpowiedzi do końca sierpnia) czy mają się na to zgodzić. Nie zgadzają się na to Amerykanie (John Bolton), który zagroził cofnięciem dotacji dla Ukrainy na poziomie 250 mln USD

  2. mc.

    Jeżeli Amerykanie nie chcą żeby Chińczycy przejęli zakład może PGZ go kupi ? Ale musielibyśmy dostać dotację od Amerykanów, najlepiej dużą.

  3. Pol

    Mamy wykupiony zakład w rzeszowie czy nie można choć raz podjąć konkretnej decyzji i zakupic licencji na produkcje silników vk 2500 w najnowszej wersji. Mozna by wejsc w aw 249 tylko pod warunkiem ze bedziemy mieli takie same prawa do sprzedazy oraz produkcje silników w kraju.J co sie stało z ilx-27 to byłby pierwszy stepel do odbudowania kompetencji i zalążek odbudowania przemysłu.Mało tego można spróbować zbudowanie takiej jednostki nawet częściowo o obnizonej wykrywalnosci z zabudowana amunicją.

    1. vvv

      bylo wybrac tansze i lepsze caracale niz 2,5x przeplacone aw101 o osiagach caracala lub gole i slabe s-70i. AH dawal nam fabryke silnikow i przekladni, prawo do modernizacji caracali, wpiecie w linie montazowo/produkcyjna oraz rozwoj nowych smiglowcow :) bylo taniej z super offsetem a nie 2,5x drozej i z offsetem na tapicerkę :D mialo byc taniej i wiecej a jest 12x mniej i 2,5x drozej :)

  4. mc.

    Jest tylko jeden problem - Motor Sich sprzedał połowę swoich udziałów (50+1) Chińczykom. Jedno jest pewne, jeśli Rosjanie będą chcieli te silniki, Chińczycy im je dostarczą.

    1. Davien

      Motor-Sicz panie mc sprzedał 41% udzaiłów dla Beijing Skyrizon Aviation ale cała transakcja została zablokowana przez ukraiński sad.

    2. -CB-

      Wbrew pozorom, Chińczycy wcale tak ściśle nie współpracują z Rosją, bo to od lat (i to dziesiątków) rywalizujące ze sobą mocarstwa. Czasami nawet bardzo ostro. Druga sprawa, co z tym złego, że takich samych silników używałaby też Rosja? Natomiast najpierw by trzeba zrobić analizę kosztów i tu raczej średnio to wszystko wygląda.

    3. gosc

      rosja juz ma wlasne do swoich smiglowcow,kamow zalatwil sprawe.

  5. ech...

    Program fajny choc smigłowce koncepcyjnie trochę nie w ten czas ale z drugiej strony NOWE śmigłowce z tym programem zapewniłymy odpowiednią jakość i kulturę użytkowania w odróznieniu od współcześnie projektowanych wydmuszek któych najważniejszym orężem jest propaganda.

  6. Dramat!

    Chińczycy chcieli kupić te firmę za kolosalne pieniazķi, ale wujek Sam i Niedziwedz ze Wschodu zagrozili Kozakom, żeby 2 razy się zastanowili. Ciekawe czy u nas wujek Sam też by interweniował do rządu i prezydenta jeśliby chcieli Chińczycy kupić chociażby jakąkolwiek montowanie samolotów czy śmigłowców. Odpowiedź chyba zna każdy! To tylko świadczy o poziomie technologicznym pomiędzy Polską a Ukrainą...

  7. adamus

    Bardzo fajna sprawa. Za jednego aw101 ile byśmy mieli i kto zdecydował żeby nie mieć?

    1. Davien

      Ani jednego bo nie ma sensu pakowac nowszych silników w rozsypujace się trupy jak nasze Mi-8 i Mi-14.

    2. dropik

      mi-17 polataja pewnie jeszcze ponad 10 lat więc ...

    3. lolek

      Davien no niedokonca tak sie nioplaca niemcy modernizuja 40 letnie CH 53,,, USA modernizuje B 52 jeszcze starsze,,, MI 8 jest dobra maszyna w swojej klasie koszt moderki kilka krotnie jest mniejszy od odpowiednikow zachodnich zrobic odpowiedna moderke i moga sluzyc jeszcze kilka fajnych lat

  8. GI

    IU doszedł do wniosku, że jako etap pomostowy do pozyskania śmigłowca pola walki w Programie Kruk, zmodernizuje Mi-24. Tak samo powinni postąpić z Mi-2. Owszem są już leciwe wiekiem, ale wymiana silnika pozwoliłaby na utrzymanie ich w linii do czasu wyboru śmigłowca lekkiego. W naszych realiach szacuję ten czas na ok 20 lat.

  9. Ubaw

    Jak Ukraina chce produkować Mi-8 to chyba nie będą protestować jak Rosja uruchomi produkcję An-124?

    1. Davien

      Ubaw, ale Antonow juz sie wypowiedział że wszystkie An-124 modernizowane lub produkowane w rosji nie mają certyfikatu wiec poza Rosją sobie nie polataja:) A ukraina nie produkuje ale modernizuje Mi-8 .

    2. świat toczy sie dalej....

      @Davien Ubaw, Antonow znajduje się na krawędzi upadku. Od lat nie produkuje samolotów, notorycznie zmieniają zarządzających ograniczyli zatrudnienie, nie płacą poborów, specjaliści dawno przenieśli się do Rosji. Wyobraź sobie, że Antonowy także poza Rosją latają, a Ty musisz jakoś się z tym pogodzić, bo tak jest .....

    3. dim

      Przestylizują i inaczej je nazwą. A kto chce kupić, kupi i tak. I zwykle są to transakcje wiązane.

  10. zdegustowany

    A wszystkie projekty oparte o Mi-2 i Mi-8 --- no wielkie mi biuro projektowe.

  11. Lewandos

    Tak się trochę dziwię, że nie wykorzystuje się tych ukraińskich możliwości do reanimacji naszych śmigłowców. Jako "rozwiązanie pomostowe" jak znalazł.

  12. Gg

    Mi2 to trup, ale nowe silniki do mi8 i sokoła by się przydały

  13. w

    i to jest TO czego nie było i nie ma w naszym kraju. ROZWOJU i MODERNIZACJI. Przykre . Była tylko "prywatyzacja" i "restrukturyzacja". Obecnie sa "analizy do dialogu.."

  14. dim

    Jednakowoż nie jest amerykański.

  15. ja to ja

    A to już Chinczycy nie chca ich wykupić?

  16. zły

    D24 16 października 2016r: "Minister Obrony Narodowej Antoni Macierewicz zapowiedział w wywiadzie dla TW Trwam budowę polsko-ukraińskiego śmigłowca. Program miałby być zrealizowany w dalszej przyszłości, niezależnie od kontraktu na 50 maszyn wielozadaniowych. W perspektywie konstrukcja mogłaby w opinii Antoniego Macierewicza umożliwić usamodzielnienie się w dziedzinie produkcji śmigłowców, które miałyby być przeznaczone dla całego rejonu Europy Środkowo-Wschodniej."

  17. tagore

    Cyzby oferta zakupu firmy dla Polski?

Reklama