Ukraina produkuje części do amerykańskich transporterów

Autor. MO Ukrainy
Ukraiński przemysł zbrojeniowy uzyskał zdolność do produkowania części zamiennych dla gąsienicowych transporterów opancerzonych M113. Dotychczas Kijów otrzymał lub otrzyma przynajmniej 1700 pojazdów tej rodziny.
Informację na temat pozyskania kompetencji do produkcji części zamiennych do pojazdów rodziny M113 (w tym np. wozów dowodzenia M577) przez ukraiński przemysł przekazał portal Militarnyi. Powołuje się on na komunikat Dowództwa Sił Logistycznych Sił Zbrojnych Ukrainy. Osiągnięcie wspomnianych kompetencji jest bardzo ważne, ponieważ przyspieszy to znacząco czas remontów transporterów M113 i jego pochodnych (także w przyfrontowych warsztatach). Ukraina miała otrzymać/otrzyma przynajmniej 1700 pojazdów tej rodziny, a liczba ta może jeszcze się zwiększyć.
Wato wspomnieć, że ukraiński przemysł miał swego czasu stworzyć kopie amerykańskich M113 w postaci transporterów Sikach. Nie jest wiadome, czy ta zapewne nielicencyjna produkcja bazuje na montażu elementów zamawianych częściowo spoza kraju, czy też rzeczywiście mimo zniszczonego atakami Rosjan w znacznym stopniu potencjału przemysłowego udaje się Ukraińcom tworzyć np. całe kadłuby kopii M113. Bazą do ich produkcji miały być uszkodzone transportery MT-LB lub bojowe wozy piechoty BMP-1.

Autor. Dowództwo Sił Logistyki Sił Zbrojnych Ukrainy
Przy okazji w artykule portalu Militarnyi czytamy o pochwałach wobec amerykańskiej konstrukcji, która ma być ceniona przez żołnierzy. Wśród zalet jeden z kierowców-mechaników M113 wymienia automatyczną skrzynię biegów, łatwość w naprawie, intuicyjną obsługę oraz wysoką mobilność. Oprócz tego bardzo dobrze oceniono wydajność silnika, który na 30 litrach paliwa ma mieć możliwość pracy (jazdy) cały dzień. Względem radzieckich konstrukcji M113 ma cechować się większym komfortem wnętrza, pozwalając na wygodniejszy transport piechoty i ewakuację rannych.
M113 to amerykański transporter opancerzony opracowany w drugiej połowie lat 50. XX. w. Wdrożono go do U.S. Army w 1960 roku jako podstawowy pojazd piechoty zmechanizowanej. Służył w tej roli do czasu wdrożenia bojowego wozu piechoty M2 Bradley. W celu obniżenia masy własnej kadłub wykonano z aluminium o grubości od 28 do 44 mm. Jednostkę napędową początkowo stanowił silnik gaźnikowy, jednak w późniejszych wariantach wymieniono go na wysokoprężny 6V53 o mocy 275 koni mechanicznych. Uzbrojenie główne pojazdu stanowi wielkokalibrowy karabin maszynowy M2HB 12,7 mm. Obecnie M113 jest używany przez kilkadziesiąt armii świata w różnych wariantach, w tym m.in. w Polsce, USA, Kanadzie, Niemczech, Portugalii, Litwie czy Ukrainie.

Autor. Lithuanian MOD/X
Tani2
Bzdura ,USA odmówiła praw do bezlicencyjnej produkcji głośna była sprawa haubic 777. Tu to jest kanibalizacja czyli z czterech rozbitych pojazdów robią jeden na chodzie. Przypomnę w USA właścicielem praw nie jest Rząd USA tylko producent. I nie było przypadku w dziejach aby ktoś sobie złamał prawa autorskie produktu USA.