- Wiadomości
Szare Wilki ochronią wyrzutnie rakiet balistycznych. Śmigłowce Leonardo dostarczone
Koncerny Leonardo i Boeing dostarczyły pierwsze cztery śmigłowce testowe MH-139A Grey Wolf dla US Air Force. Jest to część wartego 2,4 mld dolarów kontraktu na 84 śmigłowców, systemy szkoleniowe i powiązany sprzęt pomocniczy, zawartego w 2018 roku. Dostawa została opóźniona ze względu na trwające dłużej niż planowano procesy certyfikacji przez Federal Aviation Administration (FAA) odpowiedzialną za bezpieczeństwo ruchu lotniczego w USA.

Autor. Boeing
Śmigłowce MH-139A Grey Wolf (ang. Szary Wilk) to dostosowana do specyficznych wymagań amerykańskiego lotnictwa wersja śmigłowca wielozadaniowego podwójnego zastosowania Leonardo AW139. Ma ona zastąpić flotę wiekowych śmigłowców UH-1N w zadaniach ochrony wyrzutni międzykontynentalnych pocisków balistycznych oraz transportu urzędników państwowych i sił bezpieczeństwa USA.
Zobacz też
Kamień milowy w dostawach, w postaci przekazania 4 maszyn, następuje po wydaniu przez Federalną Administrację Lotnictwa (FAA) ostatniego uzupełniającego certyfikatu typu, niezbędnego do wypełnienia formularza do formalnego rozpoczęcia odbioru śmigłowca przez US Air Force. Boeing i Siły Powietrzne będą teraz kontynuować dodatkowe próby rozwojowe i wstępne próby operacyjne śmigłowca.
„Grey Wolf jest nowoczesnym, wszechstronnym śmigłowcem oferującym większy zasięg, prędkość i wytrzymałość niż UH-1N Huey, którego zastępuje" - powiedział Mark Cherry, wiceprezes i dyrektor generalny Vertical Lift. „Jestem dumny z naszego zespołu, który wraz z naszym partnerem Leonardo pomógł nam w osiągnięciu tego kamienia milowego - wspaniałego pierwszego kroku w długiej perspektywie dostaw Grey Wolf".
Zobacz też
MH-139A Grey Wolf to poważnie zmodyfikowany AW139, który został dostosowany do wymagań US Air Force, a w szczególności do potrzeb US Air Force Global Strike Command. Obejmowały one m. in. awionikę dostosowaną do standardów USAF, głowicę optoelektroniczną, wyciągarkę, mocowaniem dla uzbrojenia, systemem samoobrony z wyrzutniami środków zakłócających. Dodano również opancerzenie i zwiększono przestrzeń w kabinie desantu, gdyż musi ona pomieścić dziewięciu żołnierzy z wyposażeniem bojowym.
Maszyny w takiej konfiguracji musiały uzyskać certyfikat uzupełniający FAA, gdyż zmiany głęboko ingerowały w strukturę płatowca. MH-139A Grey Wolf zastąpią w US Air Force Global Strike Command śmigłowce Bell UH-1N Twin Huey, wprowadzone do służby w połowie lat 70. ubiegłego wieku.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS