Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Szare Wilki ochronią wyrzutnie rakiet balistycznych. Śmigłowce Leonardo dostarczone

MH-139A Grey Wolf
Śmigłowiec MH-139A Grey Wolf wykorzystywany do testów przez FAA.
Autor. Boeing

Koncerny Leonardo i Boeing dostarczyły pierwsze cztery śmigłowce testowe MH-139A Grey Wolf dla US Air Force. Jest to część wartego 2,4 mld dolarów kontraktu na 84 śmigłowców, systemy szkoleniowe i powiązany sprzęt pomocniczy, zawartego w 2018 roku. Dostawa została opóźniona ze względu na trwające dłużej niż planowano procesy certyfikacji  przez Federal Aviation Administration (FAA) odpowiedzialną za bezpieczeństwo ruchu lotniczego w USA.  

Reklama

Śmigłowce MH-139A Grey Wolf (ang. Szary Wilk) to dostosowana do specyficznych wymagań amerykańskiego lotnictwa wersja śmigłowca wielozadaniowego podwójnego zastosowania Leonardo AW139. Ma ona zastąpić flotę wiekowych śmigłowców UH-1N w zadaniach ochrony wyrzutni międzykontynentalnych pocisków balistycznych oraz transportu urzędników państwowych i sił bezpieczeństwa USA.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Kamień milowy w dostawach, w postaci przekazania 4 maszyn, następuje po wydaniu przez Federalną Administrację Lotnictwa (FAA) ostatniego uzupełniającego certyfikatu typu, niezbędnego do wypełnienia formularza do formalnego rozpoczęcia odbioru śmigłowca przez US Air Force. Boeing i Siły Powietrzne będą teraz kontynuować dodatkowe próby rozwojowe i wstępne próby operacyjne śmigłowca.

„Grey Wolf jest nowoczesnym, wszechstronnym śmigłowcem oferującym większy zasięg, prędkość i wytrzymałość niż UH-1N Huey, którego zastępuje" - powiedział Mark Cherry, wiceprezes i dyrektor generalny Vertical Lift. „Jestem dumny z naszego zespołu, który wraz z naszym partnerem Leonardo pomógł nam w osiągnięciu tego kamienia milowego - wspaniałego pierwszego kroku w długiej perspektywie dostaw Grey Wolf".

Czytaj też

MH-139A Grey Wolf to poważnie zmodyfikowany AW139, który został dostosowany do wymagań US Air Force, a w szczególności do potrzeb US Air Force Global Strike Command. Obejmowały one m. in. awionikę dostosowaną do standardów USAF, głowicę optoelektroniczną, wyciągarkę, mocowaniem dla uzbrojenia, systemem samoobrony z wyrzutniami środków zakłócających. Dodano również opancerzenie i zwiększono przestrzeń w kabinie desantu, gdyż musi ona pomieścić dziewięciu żołnierzy z wyposażeniem bojowym.

Maszyny w takiej konfiguracji musiały uzyskać certyfikat uzupełniający FAA, gdyż zmiany głęboko ingerowały w strukturę płatowca. MH-139A Grey Wolf zastąpią w US Air Force Global Strike Command śmigłowce Bell UH-1N Twin Huey, wprowadzone do służby w połowie lat 70. ubiegłego wieku.

Reklama

Komentarze (6)

  1. Wojciech65

    Widzę, że tutaj mamy wysyp samych specjalistów od śmigłowców wszelkiego typu - (od niezapomnianych pożal się Boże Caracali, co nie chcą latać u Arabów poprzez nie nadające się do czegokolwiek AW 149 do nieistniejących superheli z kosmosu). Lepiej zamilknijcie !!!

  2. dr Solfernus

    Czy AW149 jest dobrym śmigłowcem dla potrzeb WP - raczej nie ale Karakan był niewiele lepszy! Problem jest jednak inny bo kiedy PO sprzedało PZL Świdnik i zaczęły się problemy!!! Sprzedano zakład, który produkował 2 w miarę nowoczesne śmigłowce SW4 i SW3 każdy z potencjałem modernizacyjnym i był zapleczem remontowym dla 70% śmigłowców używanych przez WP!!! Gdy wejdziemy na stronę PZL Świdnik - obecnie Leonardo, to ujrzymy, aż 8 typów śmigłowców wojskowych niby produkowanych w Świdniku - problem jest jednak taki, że tam nie produkuje się żadnych śmiglaków!!!

  3. Jan24

    Cha cha cayki za 84 szt helikopterów dają 2,4 mld dolarów. My za rządów PO podpisaliśmy umowę na 50 szt Carakali za sumę UWAGA 2,95 mld dolarów [kurs się zmienia] . Czyli kto jest głupi? USA czy Polin PO? To zamyka cały temat bo kupno bubla za taką cenę jest skandaliczne a nawet to sabotaż.

    1. WojakSzwejk

      No właśnie kto.... Bo za 32 AW149 zapłaciśmy plus minus 2x cenę jednostkową tego co USA za Grey Wolfy. Niby 4 lata różnicy w dacie zamówienia ale bez przesady..

    2. Sans

      Brawo za błyskotliwość, jednakże Carcal jest dużo większym transportowcem, który może zabrać 29 osób w przypadku mw 139 tylko 15. Mw 139 jest przede wszystkim projektem cywilnym, produkowanym w dużych ilościach

    3. MaroNegro

      Mozliwe ze zabiera 29 osob- ale czy poleci? A jak poleci to ile z tych 29 przezyje?

  4. Cyber Will

    Wygląda na to ze USA sabotują swój własny przemysł. I dodatkowo fundują sobie tzw. "problem logistyczny" czyli kwestie chętnie piętnowane w Polsce. Ale innym może wolno bo bogatsi albo ...... mają "dłuższą tradycję demokracji" - rzecz jasna w ich własnym mniemaniu (bo jak wiadomo Polska obchodziła niedawno 550-lecie parlamentaryzmu i dla Francji czy Niemiec Polska jest tu profesorem) . Tak, PODWÓJNE STANDARDY są nagminne we wszystkim co dotyczy Polski.

    1. Valdore

      @Cyberwill, dziecko te MH139 bedą produkowane w USA w amerykańskich zakładach . A juz z bajek o tych 550 latach polskeigo parlamentaryzmu usmiałem się jak norka:))

  5. Grażewicz

    Czyżby Amerykanie się pomylili tak jak polski rząd? Koniec świata czas umierać.

    1. Valdore

      @Grażewicz, zastepują tymi MH139 jedynie UH-1N i jedynie w ochronie wyrzutni ICBM-ów

  6. Chyżwar

    Zaraz wpadnie tu Valdore i napisze, że USA to nie jest szanujące się państwo ponieważ używa trzech typów średnich śmigłowców. A może nie? Wszak on lubi krytykować polskie zakupy bo tutaj rząd ludzie, których nie on nie lubi. Równie prawdopodobne jest więc, że nie odezwie się wcale, albo będzie obracał kota do góry ogonem.

    1. klapaucyusz

      Nie chciałbym przeszkadzać Wam obu w tym theatrum politicum, ale czy nie jest aby tak, że US Air Force to budżet trochę innego kalibru? Że Amerykanów stać na większe zróżnicowanie kosztem wydatków na logistykę, to chyba wszyscy wiemy. Pytanie, czy Polskę stać na kupowanie od kilku do kilkudziesięciu sztuk odmiennych typów śmigłowców?

    2. Lycantrophee

      Cicho, to nie pasuje Chyżwarowi pod tezę xD

    3. Valdore

      @Chyżwar padłem ze smeichu. Ale dla twojej zerowej wiedzy MH-139 kupuje USAF WYŁACZNIE do ochrony wyrzutni rakiet strategicznych

Reklama