Przemysł Zbrojeniowy

Śmigłowce z Polski na światowe rynki?

Śmigłowiec AW149 ma przed końcem tego roku uzyskać certyfikat wojskowy. Natomiast cywilna wersja AW189 w ciągu kilku najbliższych tygodni przejdzie proces certyfikacji przez europejską agencję EASA. Otwiera to tym maszynom drogę na światowe rynki. Jeśli AW149 zostanie wybrany przez Polskę, zakłady w Świdniku mogą stać się centrum montażu końcowego tych śmigłowców, dla odbiorców wojskowych - poinformował portal Flightglobal.

Produkcja AW189 jest podzielona pomiędzy Wielką Brytanię i Włochy, natomiast AW149 może być co najmniej montowany w Polsce, jeśli wygra w przetargu - mówi główny inżynier obu tych programów, Luca Medici cytowany przez portal Flightglobal - Świdnik może stać się domem dla AW149 na inne rynki, nie tylko dla polskiego zamówienia - podkreśla.

Sukces AW149 może oznaczać dla PZL Świdnik znacznie więcej, niż tylko montaż 70 maszyn dla Polski. Najpierw jednak śmigłowiec AgustaWestland musi pokonać maszyny Eurocoter EC-725 Caracal i Sikorsky S-70 Black Hawk. 

Certyfikat dla AW149 obejmuje bazowy wariant śmigłowca. Modyfikacje, takie jak instalacja systemów wymaganych przez klientów, będą wymagały uzyskania odrębnych uprawnień. W wypadku polskiego przetargu oznacza to oddzielne uzyskanie certyfikatów dla 4 różnych wersji. 

Obecnie AgustaWestland bada możliwości inkorporacji do AW149 różnych kombinacji wyposażenia i uzbrojenia. Również pod kątem ewentualnych wymagań polskiego MON, które niestety nie sformułowało jeszcze w tym zakresie szczegółów technicznych. Stanowi to znaczne utrudnienia dla wszystkich uczestników przetargu. 

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.