Reklama
  • Wiadomości

Słowacja wyprodukuje kilkadziesiąt kołowych BWP dla swojej armii

Słowacki MON poinformował, że tamtejszy przemysł wyprodukuje 64 z 72 zamówionych kołowych bojowych wozów piechoty Patria AMV XP. Lokalne przedsiębiorstwa będą odpowiedzialne za 60% wartości całego kontraktu.

W ramach słowackiego programu BOV 8x8 Patria dostarczy tamtejszym siłom zbrojnym 76 bojowych kołowych wozów piechoty Patria AMV XP.
W ramach słowackiego programu BOV 8x8 Patria dostarczy tamtejszym siłom zbrojnym 76 bojowych kołowych wozów piechoty Patria AMV XP.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24
Reklama

Wojna na Ukrainie

Reklama

W marcu ubiegłego roku fiński pojazd Patria AMV XP 8x8, który wyposażono w wieżę Turra-30 z armatą kalibru 30 mm, zwyciężył w słowackim przetargu na kołowy bojowy wóz piechoty. W postępowaniu uczestniczyli producenci z pięciu państw. Jednym z wymogów Bratysławy było ulokowanie 40% wartości kontraktu w tamtejszym przemyśle zbrojeniowym. Jednak w przypadku produkowanego na Słowacji kuzyna Rosomaka udział ten będzie większy, bo wyniesie 60%, o czym poinformował słowacki minister obrony Jaroslav Naď podczas wizyty w zakładach CSM Industry w Tisovcu. Placówka ta zostanie zmodernizowana, zostanie też wykonany remont hali montażowej. Ponadto przedsiębiorstwo zwiększy zatrudnienie o kilkadziesiąt osób. Największym udziałowcem umowy na produkcję kołowych bojowych wozów piechoty będzie firma Konštrukta-Defence, znana m.in. z opracowania systemów artyleryjskich Zuzana 2.

Zobacz też

AMV XP to najnowsza wersja kołowego transportera opancerzonego AMV 8×8 stworzonego przez fińską spółkę Patria. Konstrukcję tę po raz pierwszy publicznie zaprezentowano w 2015 roku. Głównymi zmianami względem wariantu bazowego jest podwyższenie dopuszczalnej masy całkowitej oraz wymiarów pojazdu, co z kolei pozwoliło na istotne wzmocnienie opancerzenia. Masę bojową zwiększono z 26 do 30-32 ton, co pozwoliło m.in. na wzmocnienie odporności transportera na ostrzał. W celu utrzymania mobilności i dzielności terenowej na dotychczasowych poziomach zastosowano nowy silnik o mocy 612 KM, a także usprawnione zawieszenie hydropneumatyczne. Dzięki modułowej konstrukcji wóz może zostać przebudowany do wielu wersji specjalistycznych, a w wariancie bojowym otrzymuje uzbrojenie w postaci wybranego przez klienta modułu wieżowego.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Turra 30 to słowacki bezzałogowy system uzbrojenia opracowany przez przedsiębiorstwo EVPÚ a.s. z siedzibą w mieście Nová Dubnica. W zależności od życzenia klienta może zostać wyposażony w różne rodzaje armat automatycznych kal. 30 mm, w tym napędową Mk44 Bushmaster II lub pochodną automatycznej 2A42 (np. zmodernizowaną GTS-30 słowackiej produkcji). Dodatkowym uzbrojeniem jest karabin maszynowy kalibru 7,62 mm. Na wieży można również zamontować zdwojoną wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych (np. Spike LR2). Moduł uzbrojenia jest napędzany elektrycznie zarówno w elewacji, jak i azymucie. Posiada pełną stabilizację żyroskopową, a także umożliwia prowadzenie ognia w zakresie od -10 do +70 stopni w pionie i 360 stopni w poziomie.

System celowniczy składa się z kamer: dziennej, telewizyjnej (CCD) oraz termowizyjnej, a także dalmierza laserowego. Układ jest mechanicznie sprzężony z armatą. Wyposażono go także w moduł obserwacyjny przeznaczony dla dowódcy pojazdu, który umożliwia ręczne sterowanie uzbrojeniem na postoju oraz w ruchu.

Reklama

Zobacz też

Reklama
Autor. Adam Świerkowski/Defence24
Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama