Przemysł Zbrojeniowy

Safran otwiera nową fabrykę w Polsce

Olivier Andriès, Prezes spółki Safran Aircraft Engine, Adam Hamryszczak, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju i Pierre Lévy, Ambasador Francji. Fot. Agnieszka Rayss/Safran
Olivier Andriès, Prezes spółki Safran Aircraft Engine, Adam Hamryszczak, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju i Pierre Lévy, Ambasador Francji. Fot. Agnieszka Rayss/Safran

W Sędziszowie Małopolskim otworzono nowy zakład grupy Safran. W fabryce produkowane są elementy do silników lotniczych. Koszt inwestycji to 50 mln euro.

W nowym zakładzie będą wytwarzane części (łopatki) i podzespoły do nowoczesnych silników LEAP, które zastąpią popularne silniki lotnicze CFM w samolotach nowej generacji, wprowadzanych na rynek przez koncerny Boeing, Airbus i Comac (Chiny). Nowy zakład produkcyjny znajduje się 3 km od fabryki Safran, także w Sędziszowie Małopolskim. Nowy zakład umacnia pozycję firmy Safran w położonej na Podkarpaciu Dolinie Lotniczej. Jest to czwarta inwestycja tej firmy w regionie.

Prezes grupy Safran Philippe Petitcolin podkreślił, że zakład „nie jest inwestycją krótkoterminową”. Petitcolin zaznaczył, że liczba zamówień na silniki lotnicze nowej generacji LEAP, do których części będą powstawały w Sędziszowie powoduje, że zakłada ma już zamówienia na siedem lat.

Prezes Safran powiedział również, że grupa rozważa "w perspektywie długoterminowej" ulokowanie w Polsce centrum badawczo-rozwojowego. „Szczególnie jeśli będziemy mieć do dyspozycji środki unijne” – dodał.

Obecny na uroczystości wiceminister inwestycji i rozwoju Adam Hamryszczak, powiedział, że francuska inwestycja wpisuje się w Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. „Cieszę się, że grupa inwestuje nie tylko w wielkie ośrodki miejskie, ale także w takie małe miasta, jak Sędziszów. Ta inwestycja wzmacnia również Dolinę Lotniczą, która jest znana już na całym świecie” – zaznaczył Hamryszczak.

Ambasador Francji w Polsce Pierre Levy, który także był obecny w środę na Podkarpaciu, powiedział, że jest dumny, że Safran jest obecny w Polsce od 17 lat. Zapewnił, że grupa może liczyć na jego wsparcie przy kolejnych inwestycjach w Polsce. „Otwarcie tego zakładu pozwoli zapisać nową kartę w naszej historii. Jestem pewny, że to będzie kolejny sukces. Ta inwestycja pokazuje, jak wielkim zaufaniem francuskich inwestorów cieszy się Polska” - mówił Levy.

Zdaniem ambasadora nowy zakład grupy Safran jest potwierdzeniem, że Francja w Polsce to drugi inwestor i trzeci zagraniczny pracodawca.

Jak powiedział kierownik produkcji Jacek Nowacki, obecnie w nowym zakładzie pracuje 200 osób. W tym roku ma powstać 180 tys. łopatek do silników, w 2019 r. ma to już być 350 tys. części. Docelowo za dwa lata w zakładzie będzie wytwarzanych 800 tys. łopatek, wówczas zatrudnienie wzrośnie o ok. 100 osób.

„W naszym zakładzie powstawać będzie pięć różnych rodzajów łopatek. Części, które wyprodukujemy będą wysyłane do Francji i tam montowane w silnikach” – dodał Nowacki.

Pierwszy zakład Safran działa w Sędziszowie Małopolskim od 2001 r. i specjalizuje się w produkcji oraz montażu zaawansowanych technologicznie części i modułów do silników napędzających samoloty Airbus i Boeing. Głównymi produktami tego zakładu są przekładnie do silników lotniczych, koła zębate i korpusy przekładni. Dotąd grupa Safran zainwestowała w Polsce ok. 180 mln zł i zatrudnia ponad 1 tys. osób.

PAP/D24

Komentarze (14)

  1. Davien

    Panie korek, SAM 146 to silnik powstały w kooperacji SNECMA i Saturna a których część goraca czyli turbiny i ich elementy powstaje we Francji a poniewaz powstała na podstawie rdzenia M88 to na pewno Rosja nie ma tej technologii

  2. Feluś

    Wydaje mi się że nasza \"Dolina Lotnicza\" nie jest położona na Podkarpaciu, a rozciąga się od Wyżyny Lubelskiej przez Kotlinę Sandomierską do Podgórza Środkowobeskidzkiego gwoli ścisłości.

  3. andys

    \"KrzysiekS Gratuluję to są konkretne inwestycje zwłaszcza, że trzeba wyszkolić kadrę.\" kadre wyszkolić musimy sami. Robi to PRz i inne, a płacimy my, obywatele RP.

  4. Bob

    Czyli Polscy pracownicy, zaraz dodamy w Polskich zakładach a wariat torpeduje zamówienie na helikoptery Airbusa? Tak na poważnie uważam że unifikacja typów maszyn w służbach wyszłaby nam na dobre (taniej) pogotowie lotnicze, policja na Airbusach, a straż graniczna na BH. Pozostaje wojsko które potrzebuje każdego typu (małych , średnich i dużych) ale politycy nie chcą kupić (nie przed wyborami bo ogranicza to wydatki na obietnice podwyżek, bonusów, wyprawek itd.), a niezbyt ogarnięci nominanci z MON nie potrafią zamówić nawet kilku sztuk.

  5. AWU

    Łopatki niby prosta rzecz ale ani Rosjanie ani ChRL nie są w stanie rozgryzć ich produkcji do silników 5-tej generacji. Nie chodzi o sam skład chemiczny stopu ale technologię, temperaturę i czas obróbki ...

  6. korek

    Prezes Safran już się nie pochwalił, że wspomagali również technologicznie Rosjan przy konstrukcji silników do Suchoja Superjeta. Rosjanie są im wdzięczni i z radością wykorzystają te technologie przy konstruowaniu nowych silników do myśliwców, czy bombowców. Ciekawe tak swoją drogą, gdzie są produkowane łopatki do francusko-rosyjskich silników SaM 146.

  7. kolonia przygoda

    \"Kolonizowanie\"?, \"Europa u nas inwestuje\"?. Zapewne chodzi o te koncerny, które w Polsce przez długie lata za poprzedniej władzy, nie wpłaciły ani złotówki z tytułu podatku (chyba CIT). Ich listę widziałem kiedyś w internecie. Pewnie nie każdy lubi być latami \"robiony w bambuko\".

  8. Jk

    Szok ze nie w Chinach przecież ma być tanio ryż i woda do popicia jako wypłata

  9. Harry 2

    Gdzie będą płacone podatki? A CIT gdzie będzie płacony?

  10. As

    Dolina lotnicza, ech marzenia.

  11. Marek

    \"Europa u nas inwestuje, daje pieniądze, a rząd z lubością wydaje za oceanem. \" @Ziem Nie rozśmieszaj mnie. Nas w nosie mają. Inwestują tam, gdzie liczą na swój własny zysk. My zaś powinniśmy wydawać pieniądze tam, gdzie się to nam opłaca.

  12. Ziem

    Europa u nas inwestuje, daje pieniądze, a rząd z lubością wydaje za oceanem.

  13. -CB-

    Ja tam się cieszę z każdej inwestycji w Polsce, tylko jak to się ma do zarzutów obecnego rządu wobec poprzedników, o kolonizowanie naszego kraju przez zagraniczne firmy i wyzyskiwanie naszych pracowników?

  14. KrzysiekS

    Gratuluję to są konkretne inwestycje zwłaszcza, że trzeba wyszkolić kadrę.