Przemysł Zbrojeniowy
Republika Korei stworzy własny samolot transportowy
Koncern lotniczy Korea Aerospace Industries (KAI) poinformował, że zamierza stworzyć własny typ wojskowego samolotu transportowego. Maszyna ma być zdolna do wykonywania szerokiego zakresu zadań i być przykrojona dokładnie pod potrzeby Republiki Korei – informuje agencja Yonhap.
Obecnie Republika Korei użytkuje 16 średnich samolotów transportowych C-130 Hercules, w tym cztery najnowszej wersji J i 12 C-130H, a także 18 lekkich transportowych Airbusów CN235 i cztery wielozadaniowe samoloty tankowania powietrznego Airbus MRTT, nie licząc maszyn rozpoznawczych i patrolowych morskich. Łącznie z nimi Koreańczycy operują na 70 samolotach, które mogłyby w przyszłości zostać oparte na nowej rodzimej platformie. Jest to więc potencjalny rynek, który sprawi że budowa zupełnie nowej konstrukcji powinna być opłacalna nawet bez uwzględnienia eksportu. Podobnie jak to miało miejsce w przypadku brazylijskiego KC-390 Millennium, którego kraj producenta zamówił do dziś „jedynie” 28 egzemplarzy.
W dłuższej perspektywie nowy samolot ma w maksymalny sposób wyprzeć wszystkie zagraniczne platformy lotnicze. Wydaje się jednak, że aby spełnić ten postulat trzeba będzie stworzyć dwie platformą – lekką i średnia transportową. Chyba, ze Koreańczycy będą chcieli zbudować pośredni samolot przypominający gabarytowo C-160 Transall albo C-27 Spartan. Oczywiście taka wymiana będzie trwała kilkanaście lat o ile nie dziesięciolecia, biorąc pod uwagę przydatność chociażby najnowszych wersji Herculesów.
KAI szacuje, że stworzenie nowego samolotu zajmie siedem lat i będzie kosztowało 2,7 mld USD. Zapowiedź stworzenia tej klasy samolotu nie wydaje się niczym nadzwyczajnym biorąc pod uwagę dotychczasowe osiągnięcia koreańskiego przemysłu lotniczego i zbrojeniowego. Przypomnijmy, że wkrótce odbędzie się rollout pierwszego prototypu zaawansowanego myśliwca koreańskiego KF-X Boramae, Republika Korei jest jednym z nielicznych na świecie producentów czołgów 3 generacji, K-2 Black Panther. Warto odnotować, że lokalny rywal Seulu – Japonia – już od dawna jest w stanie produkować samoloty transportowe (C-2) i patrolowe morskie (P-1)
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie