- sponsorowane
- Wiadomości
- Polecane
Radom Air Show 2023: Drony i ubiory dla pilotów
W czasie tegorocznego Radom Air Show swoje produkty prezentowało wiele polskich podmiotów związanych z branżą lotniczą. Jednym z nich był Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, który pokazywał swoje najnowsze propozycje z zakresu systemów bezzałogowych, a także morskie ubiory dla pilotów.

Autor. Maciej Szopa/Defence24
BSP Duch
System bezzałogowy Duch, określana jeszcze niedawno jako NeoX 2, to obserwacyjna maszyna zdolna do wykrywania, identyfikacji i wskazywania współrzędnych obiektu. Ta opracowana w ITWL maszyna ma być produkowana przez spółki Polskiej Grupy Zbrojeniowej dla Sił Zbrojnych RP w ramach programu Wizjer, czyli systemu rozpoznawczego klasy mini.
Zgodnie z dostępnymi informacjami masa całego systemu w wersji przenośnej (przenoszonej w plecaku) nie przekracza 50 kg, a masa startowa samego bezzałogowca wynosi 12 kg. Prędkość lotu wynosi od 60 km/h do 140 km/h, pułap operacyjny od 100 do 1000 metrów, a maksymalny pułap lotu – 4 km. Promień operacyjny systemu to maksymalnie 35 km, a czas przebywania w powietrzu przekracza 3,5 godziny.
System posiada trzy tryby lotu: krążenie wokół wskazanego obiektu, lot po ustalonej trasie lub podążanie w kierunku wskazanym przez głowicę obserwacyjną. Czas przygotowania do lotu wynosi do 15 minut. Aparat latający posiada głowicę optoelektroniczną z kamerami termowizyjną i telewizyjną. Dysponuje funkcją automatycznego startu i lądowania na spadochronie i poduszce powietrznej w zadanym punkcie.
Duch jest oferowany obecnie nie tylko wojsku, ale także odbiorcom cywilnym i innym służbom bezpieczeństwa.
Mobilny System Rozpoznania Terenu
Pokazano także aparat latający i konsolę Mobilnego Systemu Rozpoznania Terenu. To rozwiązanie przeznaczone jest do prowadzenia obserwacji, akcji poszukiwawczych, ochrony granic i infrastruktury krytycznej. System oparty jest o terenowy pojazd interwencyjny przenoszący bezzałogowy aparat latający pionowego startu i lądowania AtraX. Dzięki temu stacja kontroli nad bezzałogowcem może przemieszczać się po trudnym terenie do pożądanej lokalizacji, a on sam operować o różnych porach dnia i nocy i w różnych warunkach atmosferycznych. BSP AtraX, wraz z przewidzianą dla niego głowicą optoelektroniczną, może operować w odległości do 4,5 kilometra od samochodu interwencyjnego. Maszyna może być konfigurowana, jeżeli chodzi o zastosowane głowice i oprzyrządowanie, co pozwala na dostosowanie systemu do warunków działania. System powstał w ramach konsorcjum złożonego z ITWL, który jest liderem przedsięwzięcia, oraz firm WIHE i GIGACO. Powstał z myślą o wsparciu działań Wojsk Specjalnych, Żandarmerii Wojskowej, MSW, Policji i Straży Granicznej.

Autor. Maciej Szopa/Defence24

Autor. Maciej Szopa/Defence24
System morskiego ubioru pilota
ITWL prezentował też najnowsze propozycje z zakresu systemów morskich ubiorów pilota – MUP-Rescue Pack „P" dla pilota, MUP-Rescue Pack „N/T dla nawigatora bądź technika pokładowego" i MUP-Rescue Pack „R" dla ratownika. Ubiory te chronią przed hipotermią w przypadku awaryjnego opuszczenia statku powietrznego nad powierzchnią morza. W ich skład wchodzi kombinezon suchy, bielizna, elementy ocieplające, kamizelka dwufunkcyjna, specjalistyczne buty i specjalistyczne elementy dodatkowe.
Artykuł sponsorowany
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu