- Wiadomości
Przemysł zbrojeniowy Rosji modernizuje T-80
Zakłady Omsktransmasz, które odpowiadają między innymi za remonty i modernizację czołgów rodziny T-80, przygotowały kolejną partię maszyn tego typu. Zakłady odwiedził również minister obrony Federacji Rosyjskiej Sergiej Szojgu.

Autor. Omsktransmasz
W zakładach Omsktransmasz zmodernizowano kolejną partię czołgów T-80B i T-80BW do najnowszego standardu T-80BWM model 2023. Pojazdy te posiadają między innymi opancerzenie wzmocnione modułami wybuchowego pancerza reaktywnego Relikt, choć w charakterze uzupełnienia na pewnych powierzchniach tych wozów montuje się mniejsze moduły starszego typu pancerza Kontakt-1. Ponadto, strop wieży chroniony jest daszkiem (również z wbudowanymi modułami pancerza reaktywnego) oraz ekranami siatkowymi.
Modernizacji poddawany jest również system kierowania ogniem. Zamiast starego kompleksu 1A33 Ob z dziennym celownikiem-dalmierzem laserowym 1G42 oraz nocnym celownikiem TPN-3-49 zastosowano nowy system kierowania ogniem ze zintegrowanym przyrządem celowniczym Sosna-U lub PNM-T, które posiadają kanał dzienny, kanał termowizyjny oraz dalmierz laserowy. Obok zasadniczego przyrządu celowniczego umieszczony jest prosty dzienny celownik pomocniczy Dubel.
🇷🇺 Russian Defense Minister Shoigu inspected the work of defense enterprises in the Omsk region. The work of a tank production workshop is shown. - ISZ reports pic.twitter.com/bflNq6eFfr
— Zlatti71 (@Zlatti_71) April 19, 2024
Stanowisko dowódcy nie uległo zmianie. Nadal jest to prosta obrotowa kopuła obserwacyjna z dzienno-nocnym przyrządem obserwacyjnym TKN-3M Kryształ i stanowiskiem ZU-80 z wielkokalibrowym karabinem maszynowym NSWT, aczkolwiek dowódca otrzymał przyrząd, za pomocą którego może kontrolować system wieżowy i uzbrojenie główne, a także wyświetlacz z podglądem kanału termowizyjnego celownika Sosna-U lub PNM-T.
Według pierwotnych założeń programu modernizacyjnego wozy powinny otrzymywać nowe systemy łączności w postaci radiostacji R-168-25U-2 Akwedukt. T-80BWM posiada także nową armatę 2A46M-4 z nowym systemem stabilizacji uzbrojenia i systemu wieżowego 2E58. Pojazdy te otrzymują również zmodernizowany zespół napędowy, w którym turbina gazowa GTD-1000TF o mocy 1100 KM jest zastępowana nowocześniejszą GTD-1250 generującą 1250 KM. Tę ostatnią zapożyczono z czołgu T-80U. W ubiegłym roku przedstawiciele zakładu silnikowego w Kałudze poinformowali o planach wznowienia produkcji motorów z rodziny GTD, w tym istniejącej wersji 1250, a także unowocześnionych GTD-1400 oraz 1500. Trudno ocenić, czy owe deklaracje przełożyły się na realne działania.
Zobacz też
Nie wiadomo, ile egzemplarzy T-80B i T-80BW pozostało jeszcze w zapasach strategicznych Federacji Rosyjskiej. Nie wiemy również, ile wozów są w stanie wyremontować i przywrócić do służby Rosjanie. Natomiast zapowiadano przynajmniej podjęcie próby wznowienia produkcji czołgów rodziny T-80. Nie wiadomo, jakie oznaczenie i konfigurację miałby taki nowy wariant.
Co więcej, Rosjanie rozważają również produkcję nowego wariantu ciężkiego rakietowego miotacza ognia TOS-1. Plany obejmują osadzenie jego systemu wieżowego właśnie na kadłubie T-80. Jak informowaliśmy na łamach Defence24, Federacja Rosyjska nadal posiada duże rezerwy sprzętu wojskowego odziedziczone po ZSRR, a także pokaźny potencjał przemysłowy. Zarówno Rzeczpospolita Polska, jak i całe NATO nie mogą lekceważyć tego zagrożenia, a także muszą wspierać broniącą się Ukrainę.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS