Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Przedłużone życie Super Hornetów

Grafika: Boeing
Grafika: Boeing

Koncern Boeing podpisał umowę o wartości blisko 164 mln USD na przedłużenie resursu do dziesięciu samolotów F/A-18E/F Super Hornet (Service Life Modification). Umowa jest modyfikacją wcześniej przyznanego, większego kontraktu dotyczącego tej modernizacji.

Umowa obowiązuje na rok, zawiera również opcję związaną z przedłużeniem jej na rok kolejny. Otrzymane fundusze pozwolą przystosować do zadań związanych z przedłużaniem resursów linię montażową w zakładach koncernu w San Antonio w Teksasie. Podobna linia powstała rok temu w zakładach w St. Louis.

Kierownik programu SLM koncernu Boeing Dave Sallenbach poinformował, że obecnie trwają prace nad pierwszymi siedmioma Super Hornetami, pierwsze z nich zostaną powtórnie przekazane marynarce amerykańskiej jeszcze w tym roku. Ze względu na kluczowe znaczenie tego programu dla utrzymania gotowości lotnictwa marynarki, Sallenbach przewiduje, że corocznie w jego ramach modernizowane będzie coraz więcej samolotów.

Linia modernizacyjna w San Antonio rozpocznie prace jeszcze w czerwcu tego roku. Na mocy podpisanego kontraktu głównego wyremontowane tam zostaną 23 Super Hornety. Marynarka amerykańska posiada ponad 550 samolotów tego typu. Resursy samolotów, które przejdą modernizację, zostaną zwiększone z 6000 do 10000 godzin lotu.

Program SLM jest wstępem do modernizacji samolotów Super Hornet Block II do konfiguracji Block III, prace tego rodzaju rozpoczną się na początku 2020 r. Samoloty F/A-18E/F Super Hornet Block III będą dysponować zwiększonymi możliwościami współdzielenia danych, zasięg ich działania zostanie zwiększony dzięki zastosowaniu zbiorników konforemnych, wymieniona zostanie większość awioniki (wprowadzony zostanie tzw. Advanced Cockpit System) i urządzeń łącznościowych, zmniejszeniu ma ulec sygnatura radarowa maszyny. Samoloty w tej wersji mają pozostać w służbie przez kolejne dziesięciolecia.

image
Fot. Boeing

Wersja ta została po raz pierwszy zaprezentowana w roku 2017. Obniżenie sygnatury radarowej udało się uzyskać bez istotnych zmian w płatowcu poprzez odpowiednie materiały i pokrycia i - przede wszystkim - dzięki przenoszeniu uzbrojenia w zasobniku podkadłubowym wykonanym w technologii zmniejszającej echo radarowe. Efektem ma być, zgodnie z deklaracjami producenta, poziom odbicia niższy niż w samolotach stealth pierwszej generacji, takich jak F-117.

Reklama
Reklama

Komentarze (8)

  1. pytanie do Daviena

    Jak się nazywa wersja F-35 mogąca startować z okrętów podwodnych ? Oraz na jakiej głębokości musi się znajdować taki okręt aby F-35 mógł wystartować, bez ryzyka utopienia się pilota ? I jeszcze jedno pytanie, czy F 35 może orbitować po niskiej orbicie czy geostacjonarnej przy jednoczesnym zachowaniu właściwości stealth ?

    1. Davien

      F-35SU (submarine). Podobno w przyszłości będą mogły być stosowane na polskich okrętach podwodnych jednokrotnego zanurzenia klasy "Popiełuszko".

  2. sża

    A dlaczego ich nie zastąpią F-35?

    1. Davien

      Ależ zastepują, USN ma mieć 340 F-35 i nie zrezygnowano z ani jednego. A teraz policz sobie ile jest F-18.

    2. Więcej niż F-35! A tak poza tematem, F-35C to nie jest nawet samolotem naddźwiękowym!!

    3. Davien

      Wow, rozumiem że 1,6Ma to dla ciebie panie ichtamniet nie jest predkość naddzwiekowa?? Naucz sie liczyc:)

  3. dr inż Kamil Ładocha

    Polska powinna zaoferować Stanom licencje na produkcję Stara 266 w zamian za dostawy A-10 albo F-18.

    1. Polska powinna zaoferować USA technologię produkcji młotków ze starych nożów tokarskich za pomocą pilnika i drutu przez uczniów techników czy zawodówek w zamian za to, że fanboje będą mogli pisać i wklejać pochlebne opinie o F-35.

  4. Lynx

    F-117 ma lepsze stealth niż B-2, F-22 i F-35, więc o czym my mówimy. To właśnie dal tego są dalej w służbie bo jeżeli chodzi o niewidzialność to dalej są najlepsze.

    1. Konvi

      F-117 > Retired 2 April 2008; i tyle ich w służbie...

    2. Davien

      Lynx, no to małe porównanie: F-117 RCS 0,01m2, B-2 0,0001m2, F-22 takie same jak B-2, F-35 0,001m2, wystarczy czy dalej zmyslasz.

    3. MWK

      Proszę podać chociaż jedno sensowne źródło tych "rewelacji". Trochę czytam w tym także po angielsku i niemiecku i nigdzie i nigdy (mowa o uznanych serwisach lotniczych i militarnych) nie znalazłem podobnych "rewelacji". Ale mam otwarty umysł chętnie poszerzę swoją wiedzę jeśli tylko źródło będzie dla mnie wiarygodne.

  5. mobilny

    A gdzie F-35 w wersji pokładowej? Widać nie jest lepszy od Hornetów. Dajcie spokój juz z tym nielotem, dobrym by bombardowac słabych na bliskim wschodzie nic poza tym

    1. Marek

      Czyli twoim zdaniem w związku a tym, że będą wprowadzać F-35 w wersji pokładowej mają nie przedłużać resursów Hornetów? Wybacz, ale nikt rozsądny tak nie robi. Tak samo i my, jeśli kupimy sobie F-35 na pewno nie zrezygnujemy z posiadanych już F-16.

    2. Davien

      Ano tam gdzie ma byc czyli w produkcji. Tyle ze w przeciwieństwie do nielota Su-57 USA kupuje wszystkie zamówione F-35C ktore maja byc uzupełniane przez ASH ale dla ciebie to jak zwykle czarna magia:)

    3. Miszczu z przyczepy, policz sobie ile wydano na nielota F-35 a ile wydano na nielota SU-57 który miażdzy F-35 to ci wyjdzie :)).

  6. Taka prawda

    Ciekawe czy taki zasobnik da się zastosować dla F-35 ??? tj czy kolidowałby istotnie z kadłubowąkomorą uzbrojenia czy lepiej stworzyć dwanowe podskrzydłowe ? W drugiej fazie operacji loticzych gdy pada prawdopodobieństwo przeciwdziałaniaprzeciwnika ale nie a sie dokońca jego wyeliminowac takie rozwiazanie mogło by byc dobre gdyżprzyspieszyło by eleiminacje systemów wroga w jednostce czasu a tym samym liczby operacji lotniczych potrzebnych do jego skutecznej eliminacji. Ja wiem -w 2025 będzie na pokładzielaser dla niszczenia rakiet plot, a nawet statków powietrznych na bliskich i srednich dystansach wiec taki zasobnik to raczej dla wiekszej ilosci "mioteł do zamiatania podłogi". Wystarczyłby jeden nalot dla uspokojenia ruskich w Kaliningradzie czy Białorusi gdyby zaczęli znowu siac ferment po dwa zasobniki na przyszłe f-35 a tyle daje w ostraszaniu kacapów...Swoja droga czy takiej moderki stealth nie da sie zrobic z F-16 ??? dąc sie zapewne da ale LM ma juz nastepce wiec nie bedzie sobie na niego psół rynku.. co innego Boeing z F-18 -> nastepcy brak za to moderka bardziej niz udana. Nie zawracali sobie głowy "kształtami stealth" tylko zrobili to co dotychczas z aluminium znowych materiałó i wyszła jakpiszą wspaniale, dodatkwo ten sasobnik z o wiele wiekszą pojemnościa niz kadłaubowy w F-35 Nie wiem jak z F-15 EX... ale technologia zastosowana w jednym produkcie z sukcesem da sie wykorzastać w drugim. taki F-15 z 3 zasobnikami - jednym z F-18 i dwoma z f-35.... to prawdziwa miotła "na komary" w powietrzu. Jedna eskadra f-15 wyczyściła by niebo ze wszystikego co ruskie w europie mają zdolnego do lotu w jednym locie bojowym .... Trzeba działac tanio i efektywnie wykorzywac to co sie już ma a polityka odstraszania przyniesie skutek

    1. pimcik

      No i właśnie dlatego powinniśmy zmodernizować nasze 21 do tego standardu. Zawsze to powtarzałem...zawsze

    2. MateuszS

      Jedna rzecz.. " Polska mowa very trudna. Kali umieć Polska mowa bardzo god" ... Ludzie w XXI wieku, świecie autokorekty... Litości dla moich oczu..

    3. Davien

      Pimcik, ile jest wart MiG-21 to ostatnio udowodnił F-16 w Pakistanie, a mianowicie MiG to jedynie ruchomy cel:)

  7. Marcin

    A ile wynosi żywotnośc płatowców F-35 ? 2100 godzin. o cechach stealth nawet nie wspomnę z litości.

    1. Top Gun

      Zaraz ci napiszą ze stealth, że z daleka odpala potem ci wytnij -wklej zrobią a potem że tamtem powiedział ze jest najlepszy i że sie zna i wyjdzie ze jest najlepszy. Ja tego nie kupuje. To szpiegula pieruńsko droga.

    2. Davien

      Marcinku , wynosi 8000h a cechy stealth sa znacznie lepsze niz w F-117 ale jak zwykle zrobiłes z siebie...

    3. JW

      Koledze pomyliło się z Su-57.

  8. Ryszard 56

    Też takie potrzebne