- W centrum uwagi
- Wywiady
Prezes Rosomaka: Jesteśmy gotowi do nowych zadań [WYWIAD]
Jesteśmy przygotowani do podjęcia prac badawczo–rozwojowych w odpowiedzi na nowe zadania stawiane przez MON. (…) Oprócz dostaw pojazdów bazowych pracujemy, bądź uczestniczymy w pracach nad szeregiem wersji specjalnych pojazdu – mówi w rozmowie z Defence24.pl Bartłomiej Smoczyński, Prezes Zarządu, Dyrektor Naczelny Rosomak S.A.

Jakub Palowski: W niedawno rozpoczętym roku polska armia otrzyma zwiększone finansowanie, planuje się przyspieszenie modernizacji. W jej ramach istotną rolę odegrają między innymi kołowe transportery opancerzone Rosomak. Panie Prezesie, jakie są najważniejsze zamierzenia spółki Rosomak S.A. na 2018 rok?
Bartłomiej Smoczyński, Prezes Zarządu, Dyrektor Naczelny Rosomak S.A.: Rosomak S.A. od lat uczestniczy w modernizacji Sił Zbrojnych RP, również w 2018 roku realizować będziemy przyjęte przez Spółkę zobowiązania wobec polskiej armii. Jesteśmy przygotowani do podjęcia prac badawczo-rozwojowych w odpowiedzi na nowe zadania stawiane przez MON. Będziemy również kontynuować współpracę ze spółkami wchodzącymi w skład PGZ, czego przykładem mogą być dostawy KMO Rak.
Na czym będzie polegała strategia Rosomak S.A.? W jakich obszarach planowane są zmiany w zarządzaniu spółką?
Na tę chwilę jest za wcześnie, by mówić o istotnych zmianach w obszarze zarządzania, czy modyfikacji strategii Spółki. Oczywiście – wraz z moimi współpracownikami – podjęliśmy prace, mające na celu uczynienie Rosomak S.A. jeszcze lepszą firmą. Na ich efekt trzeba jednak poczekać.
Sztandarowym produktem pozostaje kołowy transporter opancerzony Rosomak. W kolejnych latach powinny zostać wdrożone jego wersje specjalistyczne. Jakie są dalsze kierunki rozwoju Rosomaka? Czy planuje się wykorzystanie potencjału transportera w wersji XP, o masie całkowitej do 30-32 ton?
Kierunki rozwoju KTO Rosomak określone są w umowach zawartych z MON RP. Oprócz dostaw pojazdów bazowych pracujemy, bądź uczestniczymy w pracach nad szeregiem wersji specjalnych pojazdu, czego dobrym przykładem jest wspomniany już pojazd z moździerzem 120mm RAK, Artyleryjski Wóz Dowodzenia czy też Wóz Pomocy Technicznej – Rosomak WPT. Jesteśmy świadomi, że obecnie na rynku nowoczesnych Kołowych Transporterów Opancerzonych preferowane są konstrukcje o zwiększonym DMC (dopuszczalnej masie całkowitej – red.).

Na jakim etapie znajduje się opracowywanie transportera Rosomak w wersjach rozpoznawczych, R1 i R2?
Pojazdy R1 i R2 zgodnie z umową poddawane są badaniom w akredytowanej jednostce badawczej.
Kiedy spodziewają się Państwo zawarcia umowy na integrację wieży Hitfist-30P z przeciwpancernymi pociskami kierowanymi Spike-LR? MON planował, że będzie to mieć miejsce w 2017 roku, co jednak nie nastąpiło.
Zawarcie tej umowy wymaga doprecyzowania jeszcze kilku kwestii, obecnie trwają rozmowy w tych obszarach.
Na ubiegłorocznym MSPO firma prezentowała też pojazdy 4x4 uzbrojone w wyrzutnie rakiet Spike-LR – GDELS Eagle, jak i Rheinmetall AMPV. Czy pod uwagę brane są również inne oferty, jeżeli chodzi o polonizację opancerzonych pojazdów 4x4, podobnych jak dedykowane do programu Pegaz?
W trakcie XXV MSPO w Kielcach, Spółka prezentowała rozwiązania koncepcyjne w zakresie niszczycieli czołgów. Ideą naszej ekspozycji było zaprezentowanie szerokiego wachlarza środków bojowych oraz możliwości wykorzystania różnych platform do ich przenoszenia.
Rosomak SA został niedawno włączony do konsorcjum realizującego program HOMAR, z zadaniem dostarczenia pojazdów dowodzenia w wersji 4x4. Czy wybrano już konkretny pojazd, który zostanie wdrożony do tego programu, czy też będzie to ten sam, co w programie Pegaz? Czym powinien charakteryzować się wóz dowodzenia na bazie pojazdu 4x4?
Podobnie jak każdy inny pojazd dedykowany Siłom Zbrojnym wóz dowodzenia musi charakteryzować się wysoką mobilnością, zapewniać ochronę balistyczną i przeciwminową załodze, a także pozwalać na ergonomiczne rozmieszczenie wyposażenia niezbędnego do realizowania zadania.

Przejdźmy do bardziej długofalowych planów. Jakie są podstawowe kierunki prac badawczo-rozwojowych, realizowanych w Rosomak SA?
Podstawowymi kierunkami prac badawczo – rozwojowych są te, które wynikają z potrzeb Sił Zbrojnych RP, jesteśmy jednak przygotowani by odpowiadać na zapotrzebowanie klientów zagranicznych. W przypadku naszej Spółki chodzi głównie o platformy kołowe w układzie napędowym 8x8, 6x6 i 4x4 w grę wchodzi również szeroka gama produktów uzupełniających ofertę – symulatory, trenażery, pomoce dydaktyczne czy mobilne stanowiska serwisowe.
Oprócz modernizacji Sił Zbrojnych RP Rosomak SA jest też obecny na rynku eksportowym. W 2016 roku zrealizowano kontrakt na dostawę bazowych podwozi dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich, za pośrednictwem fińskiej Patrii. Jakie produkty Rosomak SA wywołują największe zainteresowanie na rynkach eksportowych? Czy na ten moment możemy mówić o konkretnych zainteresowanych państwach, klientach?
Największym zainteresowaniem – wynikającym z renomy, jaką pojazd zdobył po udziale w misjach bojowych w Afganistanie – cieszy się KTO Rosomak.
Czy współpraca z Toyotą, w dużej mierze obecną na rynkach cywilnych oznacza otwarcie spółki na rynki pozawojskowe?
Skupiamy się na produkcji wojskowej, co oczywiście wynika z naszego długiego doświadczenia, jednak nie ukrywamy, że rozważamy zaistnienie na rynku cywilnym. Posiadamy nowoczesną infrastrukturę i fachową kadrę, a nasz Dział Rozwoju wielokrotnie opracowywał rozwiązania, które mogłyby odnieść sukces poza rynkiem wojskowym.
Jakie są główne elementy oferty Rosomak SA, rozwijanej na rynki cywilne?
Sama oferta nie została jeszcze doprecyzowana, jednak wartym podkreślenia jest fakt, iż obecnie Spółka posiada możliwość zapewnienia pełnego wsparcia logistycznego swoich produktów. Od kilku lat jesteśmy certyfikowanym partnerem serwisowym naszych poddostawców, również z rynku cywilnego. Posiadamy możliwości dostarczania części zamiennych, usług – m.in. szkoleń specjalistycznych oraz prac związanych z obróbką materiału. Będziemy uzupełniać ofertę o takie produkty i usługi, które znajdą klientów na nowym rynku.
Dziękuję za rozmowę.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS