- Wiadomości
Poznań zmodyfikuje bojowe wozy rozpoznawcze
Na początku lutego 1. Regionalna Baza Logistyczna w Wałczu ogłosiła zawarcie kolejnego kontraktu na remonty oraz modyfikację bojowych wozów rozpoznawczych BWR-1D/S z Wojskowymi Zakładami Motoryzacyjnymi S.A. w Poznaniu. Prace najpewniej obejmą 15 wozów.

Umowa ma wartość 358,6 mln złotych i będzie obowiązywać w latach 2024-26. Wojsko Polskie obecnie posiada 38 bojowych wozów rozpoznawczych BWR-1D/S, z których 23 przeszły już remonty i modyfikację. Rozkłada się to na 22 pojazdy w wersji D oraz 16 odpowiadających wariantowi S. Kontrakt został podpisany w ramach procedury negocjacyjnej bez publikacji ogłoszenia o zamówieniu. Powodem tego jest fakt, że Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. w Poznaniu są właścicielami dokumentacji dotyczącej wspomnianego rodzaju prac. Tym samym będą one odpowiadały za remonty oraz modyfikację wszystkich posiadanych w WP pojazdów rodziny BWR-1 (co jest w pełni logiczne i zrozumiałe).
W wyniku prac modyfikacyjnych na BWR-1 zastąpiono praktycznie całe specjalistyczne wyposażenie zadaniowe do działań rozpoznawczych. Wśród wprowadzonych usprawnień można wymienić montaż: cyfrowych systemów łączności zewnętrznej bazujących na radiostacjach Harris i Radmor, systemu teleinformatycznego z cyfrowym systemem łączności wewnętrznej od Grupy WB, systemu obserwacji dookólnej opartego na wielofunkcyjnej lornetce termowizyjnej JIM LR, zintegrowanej głowicy optoelektronicznej ZIG-T-2R, radaru rozpoznania pola walki SR HAWK(V)2E z możliwością lokalizacji wybuchów artyleryjskich oraz nowych systemów nawigacji i pozycjonowania: bezwładnościowego TALIN 5000 oraz satelitarnego (GPS) z odbiornikiem DAGR.
Ponadto, zmodyfikowane wozy otrzymały także automatyczny przyrząd rozpoznawania skażeń chemicznych AP4C, miniaturowy wykrywacz min MIMID czy wynośny radiometr DPO. Natomiast znaczące podniesienie przeżywalności i funkcjonalności pojazdu uzyskano poprzez montaż systemu samoosłony typu SSP-1N Obra-3 firmy PCO, wielozakresowego pokrycia maskującego Berberys typu C grupy Lubawa, pomocniczego źródła zasilania APU o mocy 2 kW zasilanego ze zbiorników pojazdu, ogrzewania postojowego, powiększonych zbiorników w tylnych drzwiach, pasywnych przyrządów obserwacyjno-celowniczych, ergonomicznych siedzeń dla wszystkich członków załogi i gąsienic z nakładkami gumowymi. Dodatkową zmianą usprawniającą dalszą eksploatację tych wozów był montaż fabrycznie nowych silników wysokoprężnych UTD-20. Pojazdy otrzymały też pływaki, co pozwoliło na spełnienie wymogu pokonywanie przeszkód wodnych pływaniem pomimo pewnego wzrostu masy.
Zobacz też
Polskie wozy BWR-1S/D od momentu pozyskania na przełomie lat 80. i 90. XX w. nie przechodziły żadnych większych modyfikacji ani modernizacji. Przeprowadzone na kilku pierwszych wozach prace pozwoliły na skokowe zwiększenie możliwości prowadzenia działań rozpoznawczych. To dowód, że tryb modyfikacji (a nie modernizacji, prowadzącej zgodnie z przepisami do wprowadzenia nowego typu uzbrojenia) wcale nie zamyka drogi do wdrażania istotnych zmian w istniejącym sprzęcie, podnoszących potencjał bojowy. Obecnie zmodyfikowane BWR są najnowocześniejszymi pojazdami tej klasy w Wojsku Polskim. Docelowo mają zostać wymienione na nowe bojowe wozy rozpoznawcze Żuk, które mają powstać na bazie BWP Borsuk. Jednak z racji na przedłużające się testy nowego bojowego wozu piechoty moment ten stale się oddala.
Zobacz też

Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu