Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Fot. Rafał Surdacki/Defence24.pl

Powerpack 350S - propozycja nowoczesnego napędu dla T-72/PT-91 i PT-16

W trakcie kieleckiego MSPO prezentowany jest power-pack 350S firmy Renk, przygotowany z myślą o modernizacji układu napędowego czołgów rodziny T-72 i PT-91, w tym w ramach projektu PT-16.

Czytaj też: Serwis Specjalny Defence24 MSPO 2016 - wiadomości i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Prezentowany na kieleckim salonie powerpack 350S to jedna z możliwych modernizacji zespołu napędowego czołgów rodziny T-72, w tym do standardu PT-16. Powerpack łączy przekładnię ESM350 firmy Renk France, silnik DI16 o maksymalnej mocy 1200 KM i objętości skokowej 16,4 dm3 produkcji koncernu Scania, a także układ chłodzenia również pochodzący z Renk France, pozwalający na pracę w temperaturze od -60 do +65 stopni Celsjusza, z pełną, cyfrową regulacją prędkości wentylatora.

Przedstawiciele producenta zapewniają, że instalacja powerpacka wymaga jedynie nieznacznych modyfikacji kadłuba czołgu, a jego wymiana w warunkach polowych trwa około godziny. Masa własna wynosi poniżej 4000 kg.

Przekładnia jest w pełni zautomatyzowana, ma osiem biegów do przodu i cztery biegi wsteczne. Układ kierowniczy bezstopniowy. Powerpack 350S zapewnia osiągnięcie prędkości maksymalnej 70km/h na drodze (33 km/h w jeździe tyłem). Wprowadzenie go do czołgów rodziny T-72 ma w założeniu przyczynić się do znacznej poprawy ich mobilności, a także ułatwienia eksploatacji dzięki możliwości szybszej wymiany całego "power-packa".

Czytaj też: Serwis Specjalny Defence24 MSPO 2016 - wiadomości i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (13)

  1. Skorpion

    no tak na export będą montowane w pt powerpacki firmy Renk a na krajowy silnik wysokoprężny S-12U o mocy 850 KM złomy straszne wstyd i jeszcze raz wstyd .

  2. Konkret

    A ja wam coś powiem. Niezależnie co wybierzemy Będzie bardzo dobrze. Leopardy 2a..... jaki chceta, Abrams. Do jakiej chcecie modernizacji. Twardego modernizować? Okey. Poprostu To zróbmy!!!!!!!!!!!! \ Pozdrawiam Zdrowych

  3. Hammerhead

    OPL-BWP-Homar. Jeśli chodzi o wojska Pancerne to modernizować Leopardy 2a4 (PL) i Twarde (Pt-16). Wejść w posiadanie dobrej amunicji do nich a jednocześnie starania podjąć w celu nabycia podobnie ja uczyniła to Turcja licencji na nowy MBT (Bumar)

  4. oldyear

    Jest to ulepszenie ale nie niweluje podstawowych wad T72 i PT91 czyli kiepska stabilizacja armaty i słabe opancerzenie. Zacznijmy w tym kraju w końcu patrzeć realnie na rzeczywistość. W razie jakiegokolwiek realnego konfliktu przeciwnikiem WP mogą być Leopardy 2 wersji A6, A7 albo T72B3, T90 i T14. Armii potrzebne są maszyny mogące z nimi skutecznie walczyć, a nie kaczki do odstrzału z 2km. Polskie T72M1 i PT91 na polu walki w starciu z tymi czołgami są bezużyteczne. Skończyć z marnowaniem środków na bezużyteczny w naszych warunkach geopolitycznych złom. Logiczne inwestycje w wojska pancerne to realizowana modernizacja Leopardów A4, A5 i ewentualne do rozważenia dokupienie tego typu sprzętu albo zakup czołgów M1 Abrams na wyposażenie kilku batalionów.

    1. sylwester

      jakie wady jaka słaba stabilizacji armaty , przecież napisali ze to ma być nowa wieża z nowymi systemami stabilizacją napedami elektroniką działem silnikiem , to będzie po prostu w pełni nowy czołg ze starym lekko pozmienianym dopancerzonym podwoziem

    2. Teodor

      Pewnie z Leopardami czy Abramsami na jednej linii spokojnie moglyby robic sztuczny tlok i unieszkodliwiac BWP, stanowiska artyleryjskie i piechote. Polskim Leopardom i tak przydaloby sie ze 20% przynajmiej Leo 2A6 jako snajperow do unieszkodliwiania czolgow na dystansach lub przynajmniej pojazdy z pociskami spike. Swego czasu pisano w prasie, ze T72 dostaly inny przydzial taktyczny niz byl wczesniej.

    3. Red Nose

      Pieniędzy na NOWE BRAK A STARYCH NA RYNKU nie ma. JARZYSZ? W terenie Europejskie urbanistyki przewaga zachodnich maszyn maleje. Mamy za mało Leo stąd Twarde muszą zostać zmienione zamienione zastąpione przez PT 16 n chyba że wojsko jest bo jest w konflikt zbrojny nie wierzymy albo w sojusze za bardzo zapatrzeni jesteśmy. Niech Izrael przykładem nam będzie. Co jest naj to ja wiem ale trzeba koszt-Efekt- możliwosci-czas spasować Emiratami nie jesteśmy Szwajcarią również. Wschodnia flanka NATO zobowiązuje i stawia przed nami wymagania. Jeżeli nasz Przemysł jest w stanie dostarczyć nam Pt16 to niech to zrobi

  5. Red Nose

    Nie kupując następnych Leo(a tych nie ma na rynku a na nowe nas nie stać) których mamy za MAŁO lub nie modernizować Twardego to skrajna głupota. Popieram wszystko co jest związane z jego modernizacją.

  6. Red Nose

    Modernizacja Pt91 to konieczność. Posiadane Leo to za mało a nowych nie będzie. Brak kasy. Zrozumcie to wreszcie!

    1. takie_pytanie

      Skoro brak kasy to po co ją marnować na pudrowanie zabytków?

  7. staszek

    T 72 nigdy nie dorówna choćby bramsom A1M1 z armatą 120mmm... tylko ze amerykanska turbina paliwożerna, ale pojawiła sie informacja w mediach ze polska firma zrobiła t-55 Mierde na LPG.. moze byc tak LPG do Abramsa??? taniego paliwa nie bedzie szkda w amerykanskim czołgu a moze kiedys wsadzimy tal niemieckiego MTU - tez były takie prototypy;)

  8. Szyk Cech

    Bardzo dobre rozwiązanie. Tylko, że pozostaje pytanie: Co z ew. polonizacją?!?

    1. dropik

      mozemy zrepolonizować renka ;)

    2. ABRAMS

      Na jakąkolwiek polonizację nie ma szans.

  9. xxxx

    Zasadnicze pytanie: ile to kosztuje i dlaczego tak drogo?

    1. ABRAMS

      Silnik Scania DI16 kosztuje ok 250 000 EURO, przekładnia ok.500 000. To nie jest drogo!

  10. Eris

    Silnik Scanii ? Power pack renk ? i to pewnie bezposrednnio z renka, tak za plecami wzmot którzy są partnerami renka w serwisach leopardow... i ktorzy mogli by wniesc sporo dobrego w ten projekt. Ale oczywiscie bumar nie jest skory do wspolpracy. Oto kolejny dowód na to, że Bumar stoi ponad wszystkimi ustaleniami i za nic ma gre wedlug zasad, ktore sa ustalone przez jego właścicieli. PGZ dopuszcza do takich zagrywek ?

    1. zaniepokojony

      No właśnie pierwsza rzecz, która mi przyszła do głowy to gdzie w tym projekcie są WZMoty i dlaczego nic nie wiemy o ich udziale w projekcie? Bumar Łabędy znowu robi po swojemu, nie konsultując wewnętrznie w grupie... Przeciez WZMoty mają kompetencje to współpracy. Pani Prezes jak to jest?

  11. sylwester

    skoro mamy utrzymać w linii przez jakieś 15 lat czołgi pt 91 to założenie tam tych silników przyniosło by nawet spore oszczędności , stare silniki już są dość mocno wysłużone , nawet nowe wymagały częstych przeglądów co kilkaset godzin , obecnie to 350 godzin silnik renk ma przegląd co 1500 godzin , koszty takich przeglądów są bardzo wysokie kilka przeglądów równa się nowy silnik , czołgi zmodernizowane raz wzmocnią nasz potęcjał , dwa nauczą czegoś przemysł , zmniejszą koszty utrzymania wozów , wozy może uda się komuś odsprzedać , a po 4 nie mamy skąd wziąć następnych leo

  12. Willgraf

    brak decyzji w sprawie modernizacji PT-91 do PT-16 to dywersja....bo Leo2PL będzie kosztował miliardy a modernizacja bezie przypominać malowanie z doczepieniem FaceLiftingu !

    1. Mat

      Serio? To powiedz ile miałaby kosztować modernizacja do PT-16. I czy na pewno Bumar jest w stanie ją wykonać?PT-16 to dopiero dywersja.

    2. fort

      dywersja to wlasnie modernizowanie tego poradzieckiego złomu. Potrzebujemy nowoczesnych czołgów które przewyższają rosyjskie a nie co najwyzej im dorównują, bo ilością ich nie przebijemy

    3. Oskar

      Hahahaha a ty myślisz że ile będzie kosztować modernizacja do Pt-16 (jak powstanie) ?

  13. synek

    Fajny, powinien być użyty do Kraba i PT-16 . A drugi power-pack identyczny dla lżejszych wszystkich wozów. Jak cena za to cudeńko i czemu tak drogo?

Reklama